Full version: Fråga om bubbelplast
Karin i Småland
Har satt upp bubbelplast i mitt 10 kvm glasväxthus, det var ett jättepyssel och eftersom jag har kärlkramp så tog det mycket av tid och ork och värk:unsure:
Min undran är nu....kan man låta bubbelplasten sitta kvar året om eller finns det nackdelar med det
Växthuset kommer bli överfulllt med Pelargonkrukor så det kommer bli jobbigt att få bort bubbelplasten ensmed väggarna eftersom jag har hyllor ensmed hela sidorna......ja ni kan ju föreställa er, bära ut alla hundratals krukor för att komma åt är ju inte ens att tänka på
blink.gif
Lena i Torslanda
En nackdel är väl att bubbelplasten tar mkt av ljuset i övrigt spelar det nog ingen roll om den sitter kvar
Karin i Småland
Om enda nackdelen är att ljusinsläppet minskar så behöver jag ju inte kalka glaset varje vår som jag brukar göra för att skugga.......eller är den tanken kanske dum sleep.gif
kerstin z5-6
I mitt minsta växthus sitter plasten året runt -har inte bubblat taket utan -där har jag bara skuggväv som jag tar bort när den inte behövs -funkar utmärkt
Smekajsa
Är det någon bubbelplastare som vet hur många grader ungefär
som det skiljer med eller utan bubbelplast ????? wink.gif
kerstin z5-6
nä inte hur många grader men väl elförbrukning -och skillnaden i pris gör att jag väljer bubbel ...
Smekajsa
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2006, 17:42)
nä inte hur många grader men väl elförbrukning -och skillnaden i pris gör att jag väljer bubbel ...

Oki doki Kerstin !!

Det säger ju en hel del smile.gif
Katti med torpet
En för mig avgörande nackdel med att ha bubbelplasten uppe året runt är utseendet och möjligheten att se ut. Jag vill att vårt växthus även skall fungera som smycke och lusthus och då är bubbelplast otänkbart under sommaren.
Karin i Småland
tack för tips å råd smile.gif det lutar åt att göra som kerstin zon5-6 tipsade om...att låta bubbelplasten sitta kvar vid sidorna och sen ta bort plasten i taket under sommaren.
Utseendemässigt gör det ju varken till eller ifrån för jag ser ju ändå aldrig ut genom de "kalkade" väggarna på somrarna iallafall.
Smekajsa
Håller med Katti där ....

Vill också kunna se ut och in wub.gif

Men tanken är om man ska sätta upp den nu i vår för att hålla kylan ute !?
Katti med torpet
CITAT (Smekajsa @ 09-03-2006, 21:08)
Håller med Katti där ....

Vill också kunna se ut och in wub.gif

Men tanken är om man ska sätta upp den nu i vår för att hålla kylan ute !?

Jag skurade ur växthuset i höstas och satte upp bubbelplasten då, på så vis kan man ju både nyttja växthuset längre på hösten och börja tidigare på våren. Jag har visserligen kört hårt hela vintern också men det kostar kulor. tongue.gif
Räknar med att plocka ner plasten (och ev skura igen??) om en-två månader.

Karin och Kerstin tror jag dock främst är ute efter att kunna starta tidigare, dvs plocka ut sådder och förkultiveringar.
Smekajsa
Hur rätt som helst Katti tongue.gif

Jag skulle ha satt upp min plast i höstas men fick förhinder,
i egenskap av en alldeles liten underbar hundvalp.

Så jag har ju fler intressen att "odla" wub.gif wub.gif

Blir det bara vår någon gång nu så kommer nog plasten
på plats .....
Maggan H
Jag bubblade i varma oktober (svetten lackade!) och det är mycket varmare på dagtid nu än det var i fjol, åtminstone när solen är uppe, 15-20 grader +, trots frisk vind och 4 minus. Jag använde stora bubblor, 3-4 cm i diameter. Luckan öppnar vid 20+ och den har varit öppen flera gånger redan. smile.gif
ebjsv
Kanske kan man fästa bubbelplasten på lister med bara några få fästpunkter var för att sedan rulla ihop dem till vår och rulla ut dem igen till hösten?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon