Anne-Marie, zon II
01-05-2003, 22:16
Nr kan jag stta ut mina tomatplantor i vxthuset. Vad hnder om det blir jrnntter i brjan av juni. Har ingen vrme i vxthuset.
Anne-Marie
sa, mlardalen zon 2
02-05-2003, 17:26
Har du ingen vrme fr du nog vnta flera veckor till, temperaturen br inte g under +7-8C nr man odlar tomater. Jag odlar i kallvxthus och ofta brukar jag vnta till brjan av juni fr att vara absolut sker, hr brukar det inte bli jrnntter s ofta i juni och de f gnger det har intrffat att det varit risk har jag slngt p fiberdukar + i vxthuset blir det inte lika kallt som det r utanfr och det har gtt bra. Ofta r jorden varm i ett vxthus s det hjer upp temperaturen endel p natten.
Jag var (tyvrr) tidig att stta ut ngra tomatplantor i vxthuset. Resultatet var inte bra. De har helt stannat i vxten, s vnta grna tills det blir lite varmare - de har det bttre inomhus n s lnge.
Har du jrnntter i zon 2?
Jag har vxthus i zon 4 och planterar ut tomaterna i april. Det r sllan som det blir under 10+ grader dr. D kan en flkt med termostat hjlpa eller om du placerar ngra stora hinkar med vatten som vrmemagasin.
Mina tomater blommar och har kart sedan ngra veckor tillbaka s jag ser fram mot skrden nu.
Leo