Full version: Tomatplantor
Anne-Marie, zon II
När kan jag sätta ut mina tomatplantor i växthuset. Vad händer om det blir järnnätter i början av juni. Har ingen värme i växthuset.

Anne-Marie
Åsa, mälardalen zon 2
Har du ingen värme får du nog vänta flera veckor till, temperaturen bör inte gå under +7-8C när man odlar tomater. Jag odlar i kallväxthus och ofta brukar jag vänta till början av juni för att vara absolut säker, här brukar det inte bli järnnätter så ofta i juni och de få gånger det har inträffat att det varit risk har jag slängt på fiberdukar + i växthuset blir det inte lika kallt som det är utanför och det har gått bra. Ofta är jorden varm i ett växthus så det höjer upp temperaturen endel på natten.
Ida
Jag var (tyvärr) tidig att sätta ut några tomatplantor i växthuset. Resultatet var inte bra. De har helt stannat i växten, så vänta gärna tills det blir lite varmare - de har det bättre inomhus än så länge.
Leo
Har du järnnätter i zon 2?
Jag har växthus i zon 4 och planterar ut tomaterna i april. Det är sällan som det blir under 10+ grader där. Då kan en fläkt med termostat hjälpa eller om du placerar några stora hinkar med vatten som värmemagasin.
Mina tomater blommar och har kart sedan några veckor tillbaka så jag ser fram mot skörden nu.
tongue.gif
Leo
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon