Full version: Köpa okalkad torv
Jan af Lisö
Skulle behöva köpa ett par kubikmeter okalkad torv söder om Stockholm och undrar om det finns något bra ställe? Gärna lite grövre torv, typ som säljs i 150 liters säckar till magnolior. Att köpa i 50 liters säckar är dyrt, 5 säckar kostar 90:- hos Bauhaus, det ger 360:-/m3 + transport.

Såg också att det såldes torv till hästar i "ball", klart billigare än trädgårdstorv. Går den att använda i trädgården, det är väl ingen som kalkar torv åt hästar ?? Eller tänker jag fel ??
Cacki
Då jag hade hästar strödde vi periodvis med torv. Den var helt naturell, dvs okalkad. Den är ju rätt så mycket grövre än den man köper i bal/säck, men borde ju fungera bra ändå.
Cacki
kerstin z5-6
Detta brukar gå under ben . stallströ och är okalkad torv i stor "bal "inplastad -lantmanna Granngården för dem bla
Jan af Lisö
Tack för tipset, närmaste Granngården ligger på vägen till mitt lantställe !! Läste att grov torv är att föredra för magnolior. Bra att veta att det heter stallströ (eller torvströ), så de kanske fattar vad jag frågar om.

Det optimala kanske vore att köpa det "begegnat" från ett häststall, för då får man det gödslat ?? Fast då antar jag det måste brännas i ett halvt år !!!
thomaswahlqvist
Hej Torv kompisar.
Jag har hittat fen grövsta och billigaste torven på CHEAPY, vet inte hur dom har spridit ut sina varuhus i landet men torven är riktigt grov.
Jag får känslan av bilputsartrassel när säckarna öppnas och en och annan del är i tjocklek som en blyertspenna.
I höstas sålde de sina gula balar för 19 kr, tror det är 250 liters, jag körde med överlast två gånger, har nu ett fint lager på 35 balar.
Rekomenderas, den är mycket grövre än Lantmännens blå torvströbalar.
stina
CITAT (Jan af Lisö @ 09-03-2006, 11:58)
Skulle behöva köpa ett par kubikmeter okalkad torv söder om Stockholm och undrar om det finns något bra ställe? Gärna lite grövre torv, typ som säljs i 150 liters säckar till magnolior. Att köpa i 50 liters säckar är dyrt, 5 säckar kostar 90:- hos Bauhaus, det ger 360:-/m3 + transport.

Såg också att det såldes torv till hästar i "ball", klart billigare än trädgårdstorv. Går den att använda i trädgården, det är väl ingen som kalkar torv åt hästar ?? Eller tänker jag fel ??

Har du kollat med Hummeltorps torvindustri? Där borde du väl kunna köpa stora mängder? Ligger söder om Tungelsta.

/Stina
Jan af Lisö
Hummeltorp tar 300:- för en kubikmeter vilket motsvarar en släppkärra.

Inte så billigt med tanken på att Bauhars säljer 5 x 50 liters säckar för 89:-, dvs kubikmeterpris för 356:-.
stina
Det var dåligt! mad.gif
Tesa
Här finns en del att läsa..det är nog helt OK att hämta direkt hos en torvproducent om man bara ringer först..
torvproducenterna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon