Sommartorparn
Är det någon som vet var man kan hitta listor på hur vindtåliga olika fruktträd är?

Jag hittade en sådan lista på en dansk site, men det gällde dom sorter som finns just där. Lånade Anton Nilssons böcker om äpplen och andra frukter och där stod en hel massa om vinterhärdighet, ganska ointressant i zon 1, men däremot inte någonting om vilka som tål blåst. För mig är det nästan den viktigaste egenskapen, förutom smaken förstås.
jholma
Vad skall du har träden till - vindskydd? Vad jag vet så använder man inte äppleträd till det. Tom i komersiella fruktodlingar i sydeuropa så planterar man andra träd för att bryta vinden.

Mycket vind skapar problem i alla zoner och klimat.

Berätta litet mer?

Jan
Sommartorparn
Jag ska ha dom vid min stuga i skåne i riktining syd/sydväst helt öppet landskap. Det där med höga läplanteringar är ingen lösning för då skulle utsikten försvinna (dvs. meningen med hus i skåne, den vidsträckta horistonten och den höga himlen) samt att det skulle dröja ett 10-tal år innan läplanteringen var uppvuxen så pass att jag skulle kunna plantera träden, och skulle jag då hinne få någon frukt inom min livstid?

Jag vet att olika sorter är olika vindtåliga. Hos vissa sorter sitter frukten så löst så att den blåser av trädet innan den har mognat. Det är dessa sorter som jag vill undvika.

Här är länken till en dansk sida som visar den slags vindtålighetsranking som jag söker för dom svenska sorterna

Dansk äppelsida

PS, Min tanke är också att dom ska få ge vindskydd åt varandra, att dom känsligaste ska stå innerst från huvudvindriktingen räknat.
Cilla
Bra sida det där! Den som gör en motsvarande för svenska sorter gör en välgärning!

Äpple som bär frukten på fruktspjut och -skott brukar inte tåla vind så bra. Filippa, Gul Richard t ex.

De flesta sorter bär dock på sporre, dvs mycket kort fruktgren som är lite styv, och de brukar tåla en del.

Vilka som har vad kan man inte helt utläsa i litteraturen. Ibland ser man på foton på google, men mest i verkligheten. Att åka till en genbank är inte helt fel, då är det en sak man kan spana in.

För vuxna äppelträd gäller att man inte sparar långa fruktgrenar som får hänga ned och dingla, då skavs frukten av. Paraplyklippning av fruktträd i vind är inget vidare om man vill ha frukt, och den beskärningstypen har andra nackdelar dessutom.
Sommartorparn
Tack för bra info (som vanligt) rolleyes.gif
Hur ser det ut med andra fruktträd, körsbär, plommon päron, och hur sorterar man dom lämpligtvis så att de kan skydda varandra utan att för den skull skugga varandra?
CGB
Kanske en lågväxande häck eller lågt buskage kunde användas för att bryta av vinden, bromsa upp den eller ge den en ny riktning. Då har man ju utsikten och aningen mera skydd för fruktträden.
Sommartorparn
CITAT (CGB @ 09-03-2006, 12:29)
Kanske en lågväxande häck eller lågt buskage kunde användas för att bryta av vinden, bromsa upp den eller ge den en ny riktning. Då har man ju utsikten och aningen mera skydd för fruktträden.

Lågväxande (2-3 meter) har jag planterat, och kommer att plantera något mer (3-4 m) just i sydvästhörnet, men det kommer att dröja många år innan dessa buskar ger något vindskydd, och de kommer aldrig att bli högre än fruktträdens kronor.

(Dessutom kräver sydkraft fri kraftledningsgata 4 m från tomtgränsen in på min tomt, så jag får helt enkelt inte plantera något högt där)

Behovet av vindfasta fruktträd kommer jag inte ifrån.
Cilla
Att planera en fruktträdgård är himla kul! Päron som vindläare där de står i 2 zoner bättre än de klarar tror jag på. Står de på gränsen till vad de tål, t ex zon 3-päron i zon 3, så är det nog bättre att ställa ett härigt äppelträd i vindriktningen.

Här i zon 3 är inte vinden största problemet för päronen för att de faller av, men för att det blir för kallt så att frukten inte mognar väl eller så att träd fryser tillbaka.

Skulle jag bygga upp en större fruktträdgård från början skulle jag titta i äldre litteratur om hur träden placerades. Jag skulle tro att äpple oftast används som vindläare och att plommon, persika m fl ställs där det är mest lä. Körsbär tål en del vind när de får frukt men deras tidiga blomning gör att man vill ställa dem i lä så att man får hjälp av bina att pollinera. Plommon likadant. Äpple och päron blommar senare då bina inte är lika kitsliga och humlorna dessutom vaknat (de jobbar ju också i lite regn och skymning).

Hur man placerar har också betydelse. Jag har sett flera mycket lyckade trädgårdar där äppelträden ställts i ett V och plommon, persika m fl inuti V-et. Ställer man äppelträden 10 meter ifrån varandra kommer kronorna att växa ihop och bilda ett bra vindskydd. Har man sydläge utanför eller innanför V-et kan man ha bärbuskarna där, vinbär, krusbär och få lite skydd för vinden inne i V-gården också.
Sommartorparn
Det var bra tips!
Vårens vindar är alltid iskalla, så körsbärsblomen måste nog skyddas. Däremot kan ett fågelbärsträd få möta vinden samt eventuellt bidra med ett eller annat pollen.....

Bland äpplena så är vinteräpplena känsligast, eftersom dom ju förväntas hänga kvar trots höststormar.

Jag har ju inte så stor yta till detta (ca 500 kvadrat), desto viktigare att det blir genomtänkt.

Är det inte ett problem att huvudsakliga vindriktningen ligger väldigt nära huvudsakliga solriktningen. (syd/sydväst). hur tänker man för att undvika att vindskyddet samtidigt blir skuggträd?
Cilla
CITAT (Sommartorparn @ 11-03-2006, 20:16)
Jag har ju inte så stor yta till detta (ca 500 kvadrat), desto viktigare att det blir genomtänkt.

Är det inte ett problem att huvudsakliga vindriktningen ligger väldigt nära huvudsakliga solriktningen. (syd/sydväst). hur tänker man för att undvika att vindskyddet samtidigt blir skuggträd?

Utmaning! Fota gärna, detta är intressant för fler att spåna på.

Jag tror att jag skulle tänka i solfångarbanor. Man kan med halvcirkelformade planteringar eller flätade konstruktioner fånga solvärmen och dessutom skapa lä så att området blir varmare. Kosters trädgårdar är bra på detta, de kan kontaktas om du vill ha precisa tips.

Huvudtanken är att fånga solen och hejda vinden. Vind hejdas också framför ett hinder, och i planteringar väljer man ofta att göra bågar än rader för detta. Den konkava delen av bågen frontar vinden.

Kanske kan man bygga detta med träd också. Med 500 kvm kanske du ska tänka i banor med äppelträd med svagväxande grundstammar, eller i äppelhäcksbanor. En äppelhäck kan ta mer vind än kronträd och läar dessutom på lägre nivå.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon