vihemma
Du kan hur enkelt som helst tillverka ditt eget gödningsmedel - av brännässlor!
De innehåller en mängd näringsämnen som får dina växter att må toppen.
1. Fyll en balja till hälften med brännässelskott. Lägg ett nät i botten så blir det lättare att hantera.
2. Täck nässlorna med vatten och ställ blandningen att jäsa. Det kommer att lukta, så ställ baljan i ett avlägset hörn.
3. Rör om i blandningen varje dag, så att jäsningsprocessen får syre och börjar bubbla.
4. Efter ett par veckor är blandningen brun och slutar bubbla.
Blanda gödningsmedlet i följande proportioner: 1 del nässelvatten och 10 delar vatten och sedan är det bara att använda i växthuset och i köksträdgården.

Ps. Har inte testat det ännu fick tipset av en bekant igår, men i sommar skall jag göra det.
wink.gif
Lena i Torslanda
Jodå det funkar alldeles utmärkt. Ett gammalt välbeprövat sätt att fixa egen gödning från tiden då man inte gick till butiken och skaffade allt för dyra pengar laugh.gif
Whiskuchi
Jag gjorde det i somras, och fy så det luktade!!! wacko.gif
Men det uppskattades av växterna, så jag gör om det i år. Dock ställer jag det längre bort wink.gif
Susanne i Linköping
För några år sen gjorde jag nässelvatten och blandade även nässlorna med kirskål, de borde också innehålla gott om näring resonerade jag. Jag tyckte inte att det luktade fullt så illa med kirskålsblandningen som med enbart nässlor. En annan sak jag testade var att börja använda blandningen redan innan den jäst färdigt, hällde bara i mer vatten så det täckte. Ofta behövde jag då knappt späda nässelvattnet alls, och lukten mildrades avsevärt.
Åsa, mälardalen zon 2
Är det varmt så brukar jäsprocessen gå snabbt, det kan gå på någon vecka. Vil man inte ha flugor i blandningen kan man lägga på någon form av lock och gå och röra i blandningen någon gång per dag.

Såhär brukar det se ut.

(Ett annat gödningsmedel man kan tillverka själv är guldvatten laugh.gif )
Lena i Torslanda
CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,10-03-2006, 12:05)
(Ett annat gödningsmedel man kan tillverka själv är guldvatten laugh.gif )

Och det går jättefort - klart för användning direkt laugh.gif
noora
Jag råkade göra kirskålsvatten av misstag förra året. Jag hade lagt uppdragen kirskål i en hink (hade ingen ogräskorg) som jag glömde tömma. Efter att det hade regnat och sedan fått stå några dagar luktade det inte så mysigt tongue.gif Jag hällde rubbet på komposten, eftersom komposten ändå behövde vattnas lite, så jag vet inte vad växterna kan tänkas tycka om det. Om nässelvatten luktar värre är jag nog inte så sugen på att testa tongue.gif
Ingrid på Västkusten
Ta då å gör hönsgödselvatten - luktar men under en kortare tid!

Annars absolut bäst och enklast är urin. Spädes en till nio.

Ingen jäsning alls :-)
vihemma
Det låter ju riktigt bra detta, miljövänligt också.
Tack alla ni som kom med liknande tips smile.gif

Sommar nu...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon