Dan i Nacka
09-03-2006, 13:46
Goda vänner till mig har ett poolrum där temperaturen och luftfuktigheten borde vara idealisk för många växter. Tyvärr har de inte haft någon tur hittills då bl a flera bananplantor strukit med. Är växterna känsliga för klor (i luften) eller är det helt enkelt ljusbrist?
(Det finns ingen tilläggsbelysning)
Vänliga hälsningar
Dan
Lady Hamilton
09-03-2006, 13:48
Skulle gissa på ljusbrist. Be att de hänger upp någon form av tilläggsbelysning så ska de se på "växtkraft"!
Ingrid på Västkusten
13-03-2006, 10:57
Kloret är inge bra alls heller. Det är giftigt!
Och stillastående fuktig luft är 'gift' det med.
Dan i Nacka
14-03-2006, 22:05
Jag var lite orolig för det ja. Jag antar att de får pröva sig fram i liten skala med enkel tilläggsbelysning och billiga växter till att börja med.
Tack för hjälpen!
Vänliga hälsningar
Dan
Alexander-VG-zon3
14-03-2006, 22:43
jag hadde nog inte haft bananplantorna där för att dom lätt får mögel på blden om det är stilastående fukt prova annars med nån tålig palm eller dracena det sommjag inte hade avlt till poolrum då är inte tunnbladiga växter så som banan för alla tunbladiga växter kommer att lätta för mögel om det är för mycket stillastående fukt
Rhodoskillen
15-03-2006, 05:33
Simhallen i Linköping har stora bananträd som bär frukt varje år. Fast dom har nog lite bättre ventilationssystem och belysning kan jag tänka mig.
Mvh/Danne.
Alexander-VG-zon3
15-03-2006, 09:38
Rhodoskillen
15-03-2006, 09:48
Har hört nåt om att man hugger av stammen ovanför bananklungan på plantage för att det ska ge mer näringen till frukten. Kanske har hört fel?
Dom kanske dör?? Men dom i simhallen har stått där i flera år, va visserligen ett par år sedan jag va där. Men vet att dom fanns där i 6-7 år. Köptes förstås in som lite större plantor.
Alexander-VG-zon3
15-03-2006, 16:57
Rhodoskillen
17-03-2006, 06:23
Okej! Alltid kul att lära sig något nytt!

Det e ju dels därför man är här, för att dela med sig av sina erfarenheter och kunskap om allt som rör odling och kunna dela med sig till andra om det man redan kan!
Mina föräldrar har ett hus med poolrum och sydfönster, de har alla växterna runt eller åtminstone i närheten av fönstret, och de verkar må fantastiskt bra. Men inga bananer, jag tycker det är typ dracenor, yuccas och sånt.
-jb-
Dan i Nacka
17-03-2006, 20:24
Jag skall tipsa om det. Kanske är de växterna lite tåligare. Det finns ett utskjutande tak utanför fönstret till poolrummet så vintertid blir det nog ganska mörkt.
Har dina föräldrar tilläggsbeslysning?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.