Full version: Hoyor utomhus?
Linda_A
Vilka hoyor brukar ni ställa ut på sommaren?
Hur då, (alltså inte hur ni tar en i handen och går ut wink.gif, det ska jag nog kunna lösa utan beskrivning) inglasad balkong, vanlig, trädgård, altan? Sol, halvskugga, skugga?

Hur har det funkat?
Blomstertanten
Mina hoyor får vara kvar inne.
Läste någonstans att de inte skulle må bra ute för nätterna kan bli för kalla.
Men det kanske är olika för olika sorter, hur känsliga dom är.
Linda_A
CITAT (Blomstertanten @ 09-03-2006, 14:13)
Mina hoyor får vara kvar inne.
Läste någonstans att de inte skulle må bra ute för nätterna kan bli för kalla.
Men det kanske är olika för olika sorter, hur känsliga dom är.

Jag vet att serpens passar att vara ute. Den gillar ju att få det lite svalare om nätterna om jag inte har helt fel.

Jag har en stark känsla av att det var någon som skrev i hoyatelegraften som hade flera hoyor ute med under sommaren.
Så jag tänkte att jag lika gärna kunde fråga ju. smile.gif
pejori
mina är innehoyor också laugh.gif laugh.gif
skulle inte våga testa, men jag vet att det finns dom som ställer ut imperialisar och mac.gillivrayi... blink.gif blink.gif
men som sagt,...mina håller sig på insidan smile.gif smile.gif

ps...vet en odlait som slängde ut sin carnosa förra sommaren... sad.gif
det var inte mycket kvar, när jag tog in och klippte ner den för henne unsure.gif
Blomstertanten
Har nog läst i hoyatelegrafen jag också att den del hoyor trivs ute.

Men inte vågar jag chansa med mina egna inte ! ohmy.gif

Fast jag kan ju ställa ut kompisens så jag vet sedan ! tongue.gif
pejori
CITAT (Blomstertanten @ 09-03-2006, 14:27)
Har nog läst i hoyatelegrafen jag också att den del hoyor trivs ute.

Men inte vågar jag chansa med mina egna inte ! ohmy.gif

Fast jag kan ju ställa ut kompisens så jag vet sedan ! tongue.gif

JA!!! det är en utmärkt idé laugh.gif laugh.gif
släng ut polarens och testa hur det går laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Linda_A
Låter som att mina får stanna inne nu i alla fall.

Fast jag funderar på att låta min mammas inglasade balkong få några hoyor. Där skulle de nog trivas. ;D

Sen är det nog lika bra att de inte är ute så att jag inte får för mig att jag har en MASSA plats över i fönstrena. laugh.gif laugh.gif
pejori
så här stor är din guppyi nu BT.
Blomstertanten
wub.gif
Åhhhhhh, vad fin den är !

Din stickling är ju inte alls lika stor, men den har rötter och verkar må bra i akvariet.

Varför blir det aldrig varmare ?
Längtar ju ihjäl mej efter Guppyin tongue.gif
pejori
CITAT (Linda_A @ 09-03-2006, 14:33)
Sen är det nog lika bra att de inte är ute så att jag inte får för mig att jag har en MASSA plats över i fönstrena. laugh.gif laugh.gif

DEN tabben gör jag varje år, när mina kaktusar går ut på bete... laugh.gif laugh.gif
tänker inte på att dom ska in igen på hösten wacko.gif wacko.gif
morellen
vågar knappt ställa ut något för allt blir bara snigelmat mad.gif Men pellisarna åker ut och min ledsna nattens prinsessan kanske skulle vilja ha lite semester..
men hoyor vet jag inte - stälde ut någon i sommras och den var det inte mkt med men det sägs väl att globulosan vill ha lite svalare? å andra sidan så struntar min globulosa i att det står att de skall vara långsamväxande så vem vet vad den tar sig till om den åker ut?
Alexander-VG-zon3
jag har ute mycket under sommaren har själv haft bella i fönstret ner mot 5c utan knopp av fall och om det är kallt på natten så om man har dom skyddae ute så klara dom fast det bler kalt det bler ju en varm da hadde dan varit kall hadde det inte gått men det är ju sommaren då är det varmt på dan . så denna sommaren ska bella ut även nån annan med sen kan man ju alltid testa mår den inte bra av första natten kan man ta in den wub.gif wub.gif
Lotta150
Jag har en inglasad balkong och där ställer jag ut en hel del hoyor. Serpens, som nå'n skrev eftersom den gillar temperaturväxling natt/dag, får stå ute länge. Polyneura och arnottiana likaså. Sedan ställer jag ut dom som gillar värme o ljus (men dom är jag lite försiktigare med och bär in nattetid om det inte är riktig sommarvärme), t ex kerrii, eriostemmorna, densifolia.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lotta150 @ 09-03-2006, 17:58)
Serpens, som nå'n skrev eftersom den gillar temperaturväxling natt/dag, får stå ute länge.

värför trivsinte min serpens när jg har dag å natt skilland typ 5-10 på natten 15-25 på dan wink.gif wink.gif
norpydorp
jag provade med min cinnamomifolia i växthuset i somras...inte bra sad.gif sad.gif
två dar fick den stå där, den kom illa kvickt så jag törrs inte prova mera...det ska vara nåt hatobjekt då som min skrynkliga compacta som jag skulle prova med tongue.gif tongue.gif
pejori
det kan ju vara något rolleyes.gif rolleyes.gif
mitt hatobjekt är finlandsonii som verkar vara av papper...torr och tråkig wink.gif wink.gif
där händer inget, så den kan jag slänga ut till sommaren, bara för att testa blink.gif rolleyes.gif laugh.gif laugh.gif
Alexander-VG-zon3
jag har med en compacta eller vad dom heter en brokbladigs som jag verkligen får spel på å den gröna compactan mår prima
Jeanette/västra götaland
Jag ahr haft carnosa ute på min altan, den trivdes fint och blommade hela hösten.

Limoniacan stog i mitt växthus i somras och blommade den också.

Min mamma satte ut sin ariadna på gräsmattan ohmy.gif den har knoppar nu som jag följer med spänning. wub.gif Chansen att det blir blommor är inte stor men den finns. unsure.gif

Till sommaren skall jag ställa ut 2 "john doe" någon/några pubicalyxer, carnosan. limoniacan, kanske anulatan och säkert några till som ajg vill plåga till blomning. laugh.gif
MyHoyas
Jag hade en carnosa hängde ute i vårt plommonträd från det var hyfsat varmt om nätterna till det nästan var frost om nätterna förra året. Den växte på och blommade som bara den. Hade hoppats att någon insekt skulle ha pollinerat den, men det blev tråkigt nog inga frökapslar.
norpydorp
CITAT (MyHoyas @ 09-03-2006, 22:47)
Jag hade en carnosa hängde ute i vårt plommonträd från det var hyfsat varmt om nätterna till det nästan var frost om nätterna förra året. Den växte på och blommade som bara den. Hade hoppats att någon insekt skulle ha pollinerat den, men det blev tråkigt nog inga frökapslar.

jag vill bara säga att du har jättefin hemsida och ännu finare nu när den är på svenska...ibland så haltar min engelska lite.... biggrin.gif
MyHoyas
CITAT (norpydorp @ 10-03-2006, 19:36)
jag vill bara säga att du har jättefin hemsida och ännu finare nu när den är på svenska...ibland så haltar min engelska lite.... biggrin.gif

Tack, norpydorp, för den kommentaren!

Usch, jag tycker det är så opersonligt med alla alias. Kan vi inte alla presentera oss så vi vet vem vi pratar med? Eller är det bara jag som vill det...? Kanske för att de flesta vet vem jag är.

Trevlig helg på er allihop!//Christina
unsure.gif
stennie
Du vet ju vem jag är laugh.gif laugh.gif så jag behöver ju inte presentera mig laugh.gif
Linda_A
CITAT (MyHoyas @ 10-03-2006, 22:39)
CITAT (norpydorp @ 10-03-2006, 19:36)

Tack, norpydorp, för den kommentaren!

Usch, jag tycker det är så opersonligt med alla alias. Kan vi inte alla presentera oss så vi vet vem vi pratar med? Eller är det bara jag som vill det...? Kanske för att de flesta vet vem jag är.

Trevlig helg på er allihop!//Christina
unsure.gif

Startar en ny tråd med för det istället.

Jag ska testa att ställa ut några hoyor tänkte jag. Så får vi se vad som funkar. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon