vaniljstången
Hej!
Jag har fallit för frestelsen att beställa färdiga sticklingar från företaget Easy Plant.
Med denna vinter som aldrig tycks ta slut kanske det var rätt beslut... Min familj har börjat tröttna på att jag använder kök, vardagsrum och allrum för mina frösådder...Hoppas därför kunna plantera ut mina sticklingar direkt (till växthuset) när de anländer i april.

Nu undrar jag om någon provat att köpa sticklingar från Easy Plant? Fungerade det bra och hur var kvaliten på sticklingarna? Priserna var bra så man kan bli lite skeptisk...

//Vaniljstången
Lena i Torslanda
En gång för några år sedan tyvärr. Hälften var döda när de kom fram resterande i halvdant skick. Många har liknande erfarenheter - det har skrivits mkt om Easy plant på olika forum genom åren.
vaniljstången
Hej Lena!
Tack för ditt svar. Det var dessvärre inte så roligt att läsa det...
Kunde nästan tänka mig att det var för bra för att vara sant.
Återstår väl att hoppas på turen då!

//Petra
Eva i Skåne
Jag har inte själv provat, ännu, men det råder delade meningar även om de negativa verkar i majoritet, men det finns även forummedlemmar som varit nöjda.
Om du nu har beställt så kan du väl återkomma med din synpunkt efter leverans.

Det är oftast små sticklingar det handlar om, om jag förstått rätt. Därav det lockande priset, antar jag.
kristerh
Jag har haft tur med dem i alla år, bra förpackat o bra kvalitet. plantorna är små sk pluggplantor. Och var noga med att hämta ut dem direkt på posten, annars kan det gå åt skogen wink.gif
krister
vaniljstången
Tack alla ni som svarat!

Självklar rapporterar jag om hur mina plantor mår när de anländer och av vilken kvalitet de var!
Skönt att höra att det finns hopp om lyckad leverans i alla fall!

//Petra
leki
Jag och min mamma beställde för 600 spänn från Easy Plant förra året och blev väldigt besvikna!

Jag hämtade paketet bara någon timme efter avin hade kommit och trots det var flera plantor vissna och fula. Plantorna var dessutom otroligt små!

Kanske hade vi höga förväntningar, men det kändes verkligen som en stor bluff när plantorna kom! Min mamma som själv har sått en hel del plantor genom åren tyckte att de här plantorna var ett skämt. Vi packade ihop allting direkt och åkte tillbaka till posten och returnerade alltihopa, sedan ringde vi och sa att vi inte var nöjda och att vi returnerat allt. De sa att det var ok.

Efter några veckor kom en påminnelse på fakturan där det stod att vi var tvungna att betala hela fakturan på över 600 kr eftersom sändelsen returnerats utan att hämtas ut !!?? Vi blev skitförbannade (rent ut sagt) eftersom vi faktiskt hade ringt dem och fått ok på att returnera plantorna! När vi ringde dem igen och förklarade så var det i och för sig inga problem, vi kunde riva fakturan.

Vi kommer aldrig att handla från Easy Plant igen och förmodligen aldrig från något liknande företag heller. Sår hellre själva eller köper hos plantskolorna. Eftersom vi bor utanför Göteborg så finns här ju en hel del till bra pris...

Ser att du skriver "köpa sticklingar" och då förmodar jag att du är bättre beredd på att det verkligen är SMÅ plantor du beställer än vad vi var! I deras katalog står nämligen ingenting om "sticklingar", utan de skriver PLANTOR och det anser jag verkligen inte att man kan kalla det....
kristerh
CITAT (leki @ 13-03-2006, 14:23)
I deras katalog står nämligen ingenting om "sticklingar", utan de skriver PLANTOR och det anser jag verkligen inte att man kan kalla det....

läser man ordentligt så står det faktiskt pluggplantor, och de är inte stora wink.gif
krister
leki
CITAT
läser man ordentligt så står det faktiskt pluggplantor

Jojo, det är klart vi var medvetna om att plantorna skulle vara små, men de vi fick var riktigt ynkliga! wacko.gif
Värst var dock att i stort sett alla var mer eller mindre vissna och skadade, trots att jag hämtade ut dem omedelbart efter leverans! Det är dåligt.

Det är väl bara att säga grattis till dig som fått bra grejor när du beställt! Själv gör jag aldrig om misstaget igen... smile.gif
kerstin z5-6
det är många här som konstaterat att detta är ett ickeseriöst företag -som man ska undvika att lägga sina pengar på ...
Stöd små lokala odlare och seriösa plantskolor i stället ! för att slänga pengar i gapet på ett transportföretag
vaniljstången
Leveransen från Easyplant...

Jodå, lite senare än utlovat kom pluggplantorna från Easyplant. Jag hade nog tur, för det var bara två plantor av de cirka 60 jag beställt, som var i dåligt skick. Nu när plantorna växt till sig och flyttat ut i land och urnor verkar alla ha klarat sig riktigt bra. Men det är klart, stora är de inte...

Hur som helst, kvaliten var ok på min leverans. Trots detta kommer jag inte handla mer hos Easyplant. Nästa vår plockar jag åter fram mina fröpåsar och besöker min lokala handlare för kompletterande inköp.
colamor
Jo, jag har oxå fallit för frestelsen... det var inte kul.

Men efter många besvikelser så är det bara tre jordgubbsplantor som överlevt...

Så det blir inget mer easy plant för mig....

Kram i sommar regnet Carola wink.gif
vaniljstången
Aj, vad tråkigt!

Hoppas dock att dina jordgubbsplantor ger dig några söta jordgubbar i sommar, som plåster på såren!
Hade du beställt mycket plantor?

//Petra
ullislerum
Jag är nöjd med mina sticklingar jag fick från easy-plant! Alla tog sej och växer!
Men nästa år ska jag nog driva upp egna iaf.. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon