|
kristerh
09-03-2006, 16:46
Man blir ju inte så sugen på att använda margarin efter att ha läst denna artikel: margarinkrister
Äckligt  , försök steka med lättmargarin, det blir som plast i stekpannan. För min del är det Bregott på mackan och riktigt smör i baket Den artikeln är precis som jag har trott hela tiden.
Har inte använt smörgåsmargarin på över 10 år. Steker gör jag helst i olivolja. Och använder smör när jag bakar.
Gossen Ruda
09-03-2006, 18:35
Jag använder bara margarin, milda, till allting. Smörgåsar, stekning och all annan matlagning. Har provat med smör men märkte ingen skillnad. Men så har jag inte så många förutfattade meningar som en del andra. Artikeln är skriven av en som vill påverka folk i sin riktning och kan knappast anses som objektiv. Fö så kvittar det väl hur något tillverkas, bara resultatet blir bra. Många som använder väl brunnen kogödsel eller kompost i sitt grönsaksland skulle säkert sluta om dom dom var tvungna att ta hand om färsk koskit eller kompost.
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 19:01
CITAT (Castea @ 09-03-2006, 17:59) Har inte använt smörgåsmargarin på över 10 år. Steker gör jag helst i olivolja. Och använder smör när jag bakar. jag gör som du steker i olja och har inte rört margarin eller smör på 3år å ska inte börja med det heller men annars är olja gott å bra
andersen
09-03-2006, 19:16
Det beror på vad som skall stekas, är det kantareller så skall det stekas i smör för det går väll inte att stekas i olja? lika så stekes strömmingen i smör.
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 19:27
jag gillar inte svamp å strömmig så för mig kvitar det
Varken jag eller min man använder smörgåsfett, men vi har alltid en bytta Bregott hemma för de som kommer och inte alls har samma vanor som vi. Steker gör vi i olja. Och bakar gör jag också i olja eftersom det oftast är matbröd det är frågan om. Men det här beror inte på nån särskild anledning, utan det är bara så det blivit /Gillan Ops! Jag glömde tillägga att både strömming och kantareller borde enligt min smak stekas i smör Håller alltså med andersen där
Alexander-VG-zon3
09-03-2006, 19:40
CITAT (Evgeni @ 09-03-2006, 19:36) Varken jag eller min man använder smörgåsfett, men vi har alltid en bytta Bregott hemma för de som kommer och inte alls har samma vanor som vi. Steker gör vi i olja. Och bakar gör jag också i olja eftersom det oftast är matbröd det är frågan om. Men det här beror inte på nån särskild anledning, utan det är bara så det blivit /Gillan här hemma har vi med ett smöpaket en lätt å lagom eller va den heter till folk som kommer å vill ha annars är det för det mesta smörfritt
CITAT (kristerh @ 09-03-2006, 16:46) Man blir ju inte så sugen på att använda margarin efter att ha läst denna artikel: margarinkrister Äsch, det där kan man väl ta - hade varit mycket värre om du hade lagt in en länk om allt vad de blandar ihop när de tillverkar godis...
kerstin z5-6
09-03-2006, 20:20
har inte andvänt margarin på 20 år , då de första rapporterna kom Detta är ju ingen nyhet precis -förstår inte hur nån kan vilja ha det i sig ..
Läste en liknande artikel om hur man raffinerar olja  Dvs, inte kallpressad. Men, hur som haver, olja är säkert bättre än mesta margarinet ändå. I min barndom, när vi köpte norskt margarin, så vill jag dock minnas att den innehöll fett från fiskindustrin, så man fick väl i sig lite omega-3 där hoppas jag. Smör och rapsolja i brödbakningen kör jag, och rapsolja för stekning. Undantaget köttbullar, där måste det vara med en klick smör för smaken och rätt konsistens. (Rapsolja är "halkigare" än smör på nåt sätt). Pannkakor stekes också såklart i smör, och våfflor... Tycker att Karin Alhborg, eller vad hon nu heter, på Aftonbladet vanligen skriver väldigt bra. Just den här artikeln kanske var lite väl mycket skrämsel dock. Och så gillar jag inte alls en av hennes tidigare artiklar om KRAV. Som om det skulle vara 70-talskt grönavågen-flum? Bah. (Hennes ord alltså, jag tycker både grön våg och KRAV är bra)
Jag använder vare sig smör eller margarin. Rapsolja, olivolja och linfröolja är vad vi har hemma.
Är i grunden Bregott-ätare men har gått över till Becel pro-activ sen några månader. Men Bregott var godare... Steker i flytande Becel och bakar med smör.
Vi har Lätta på mackorna och steker med Milda, köpte visserligen hem en flaska flytande smör/rapsolja, men Lätta och Milda är det inge fel på smakmässigt tycker jag. Allt vi stoppar i oss är juh skadligt eller framställt på nåt suspekt sätt mer eller mindre, så länge det smakar gott så skiter jag i hur det är tillverkat.
LenaTuring
09-03-2006, 20:51
Tyvärr tror jag inte att artikeln är överdriven i sak. Jag har läst miljökunskap och den lärare vi hade var kemist och berättade om precis det som står i artikel, han använde själv aldrig annat är naturliga råvaror vid matlagning t ex rent smör till matlagning och smörgås.
*Felix matte*
09-03-2006, 22:41
Här pratade vi också om margarinJag tror att alla Lightprodukter är boven i dramat Fetma. Äta lagom av "äkta" vara är enl min åsikt hälsosammare och snällare mot vågen än alla "konstgjorda" som bara lurar och förstör. Det jag såg och hörde på TV för mer än 20 år sedan bekräftar utvecklingen. Han som pratade om margarinets innehåll berättade att dess gener liknade insulingenen så mycket att den kunde vandra in i densamma. Han förutspådde att barndiabetes skulle öka betydligt om man fortsatte ge barnen dessa margariner istf äkta smör i lagom mängd. Han pratade också om att smör behövdes för hjärnans uppbyggnad och för synen. Förutspådde att fler och fler barn skulle bli glasögonbärare. Så rätt han hade.
*Felix matte*
09-03-2006, 22:55
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 20:42) Är i grunden Bregott-ätare men har gått över till Becel pro-activ sen några månader. Men Bregott var godare... Steker i flytande Becel och bakar med smör. :) Maken använde Becel pro- aktiv under ganska lång tid och ett tag drack han också Becel mjölk men sen fick vi höra att växtsterolerna i Becel "åt upp" vitaminerna i kosten så han återgick till smör, bregott och helmjölk... tillämpar måttlighet och kolesterolvärdet håller sig på samma nivå.
Använder sällan smör och aldrig margarin. Ska jag steka något blir det i olika goda oljor, i teflonpannan. Man ska inte utesluta fetterna men man ska äta dem med måtta. Vissa vitaminer tar inte kroppen upp alls om man inte får i sig fett, och vissa essentiella aminosyror (ni inom sjukvården vet säkert vad de heter, jag har glömt det). Men det är väl som med det mesta här i livet: För mycket och för lite skämmer allt
CITAT (Felix matte @ 09-03-2006, 22:55) CITAT (Betty @ 09-03-2006, 20:42) Är i grunden Bregott-ätare men har gått över till Becel pro-activ sen några månader. Men Bregott var godare... Steker i flytande Becel och bakar med smör.  Maken använde Becel pro- aktiv under ganska lång tid och ett tag drack han också Becel mjölk men sen fick vi höra att växtsterolerna i Becel "åt upp" vitaminerna i kosten så han återgick till smör, bregott och helmjölk... tillämpar måttlighet och kolesterolvärdet håller sig på samma nivå.  Hmmm det där med vitaminerna hade jag ingen aning om,,,det måste jag nog ta och kolla upp...
*Felix matte*
09-03-2006, 23:13
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 23:05) CITAT (Felix matte @ 09-03-2006, 22:55) CITAT (Betty @ 09-03-2006, 20:42) Är i grunden Bregott-ätare men har gått över till Becel pro-activ sen några månader. Men Bregott var godare... Steker i flytande Becel och bakar med smör.  Maken använde Becel pro- aktiv under ganska lång tid och ett tag drack han också Becel mjölk men sen fick vi höra att växtsterolerna i Becel "åt upp" vitaminerna i kosten så han återgick till smör, bregott och helmjölk... tillämpar måttlighet och kolesterolvärdet håller sig på samma nivå.  Hmmm det där med vitaminerna hade jag ingen aning om,,,det måste jag nog ta och kolla upp...  Använder du Becel pga högt kolesterolvärde? Har du iså fall "fått kvitto på" att värdet sjunkit? Jag har ännu inte hört om någon som fått sänkta värden enbart genom att använda Becelprodukterna.
CITAT (Felix matte @ 09-03-2006, 23:13) Använder du Becel pga högt kolesterolvärde? Har du iså fall "fått kvitto på" att värdet sjunkit? Jag har ännu inte hört om någon som fått sänkta värden enbart genom att använda Becelprodukterna.  Ja jag använder Becel p.g.a. högt kolesterolvärde. Ja värdet har sjunkit till mer normal nivå. Att värdet har sjunkit beror inte enbart på Becel, jag har slutat äta en del onyttigheter som chips och ostbågar t.ex. Får försöka komma på nåt annat sätt att gå upp i vikt...
kristerh
10-03-2006, 11:44
CITAT (Betty @ 09-03-2006, 20:09) Äsch, det där kan man väl ta - hade varit mycket värre om du hade lagt in en länk om allt vad de blandar ihop när de tillverkar godis...  Det vill man nog inte veta  gelatin tex krister
*Felix matte*
10-03-2006, 11:48
CITAT (Betty @ 10-03-2006, 00:40) CITAT (Felix matte @ 09-03-2006, 23:13) Använder du Becel pga högt kolesterolvärde? Har du iså fall "fått kvitto på" att värdet sjunkit? Jag har ännu inte hört om någon som fått sänkta värden enbart genom att använda Becelprodukterna.  Ja jag använder Becel p.g.a. högt kolesterolvärde. Ja värdet har sjunkit till mer normal nivå. Att värdet har sjunkit beror inte enbart på Becel, jag har slutat äta en del onyttigheter som chips och ostbågar t.ex. Får försöka komma på nåt annat sätt att gå upp i vikt...  För mig fungerade inget annat än näringsdryck... 900 extra kalorier till mellanmål varje dag... 3x2dl Nutridrink.
Gossen Ruda
10-03-2006, 20:13
CITAT (Felix matte @ 09-03-2006, 22:41) Det jag såg och hörde på TV för mer än 20 år sedan bekräftar utvecklingen. Han som pratade om margarinets innehåll berättade att dess gener liknade insulingenen så mycket att den kunde vandra in i densamma. Han förutspådde att barndiabetes skulle öka betydligt om man fortsatte ge barnen dessa margariner istf äkta smör i lagom mängd. Han pratade också om att smör behövdes för hjärnans uppbyggnad och för synen. Förutspådde att fler och fler barn skulle bli glasögonbärare. Så rätt han hade.  Måste få kommentera detta som du sett på TV. Det första om insulingener verkar vara rena rappakaljan. Margarin har inga speciella gener som kan vandra in i insulinets gener. Förutom olika vitaminer och vissa andra ämnen är det inget särskilt som är absolut nödvändigt för vår utveckling. Dom flesta ämnen finns i flera olika produkter så inget specifikt födoämne är nödvändigt. Om smör skulle vara nödvändigt för hjärnan och synen skulle det vara många som var hjärndöda och blinda. Kor finns inte överallt. Många äter inte mejeriprodukter alls av olika skäl. Många veganer t.ex och inte är dom... ja, dom är inte blinda i alla fall. Bara för att något av det han sa kanske skulle hända har hänt behöver han inte haft rätt. Orsakerna kan vara många.
*Felix matte*
10-03-2006, 20:27
Det om generna tror jag inte alls är rappakalja. Han som pratade om margarinet var doktor el forskare. Så klart att också margarinet har gener. Jag är inte duktig på att rita ens i Paint men ungefär så här ritade han att de såg ut och visade hur genen letade sig in i insulingenen.
Gossen Ruda
10-03-2006, 20:38
Gener finns bara i cellkärnorna coh jag betvivlar att det finns hela celler eller cellkärnor i margarin. Insulin är ett äggvitebaserat hormon som förekommer i blodet och det saknar gener. Visst finns det någonstans i våra gener receptet på insulin men det kan inte skadas av främmande gener. Även om exempelvis margarin skulle innehålla lite främmande arvsmassa bryts den ner fullständigt i våran tarm innan beståndsdelarna tas upp av tarmväggarna.
*Felix matte*
10-03-2006, 20:45
Vågar inte säga att du har varken rätt eller fel eftersom jag inte innehar kunskap i ämnet.
Gossen Ruda
10-03-2006, 20:48
Inte jag heller, inte fullständig iaf.  Men är du säker på att det var just gener det gällde? Det kan ju ha varit något annat i margarinet som kan störa insulinet. Men nog borde man hört detta senare om han hade rätt?
*Felix matte*
10-03-2006, 21:07
CITAT (Gossen Ruda @ 10-03-2006, 20:48) Inte jag heller, inte fullständig iaf.  Men är du säker på att det var just gener det gällde? Det kan ju ha varit något annat i margarinet som kan störa insulinet. Men nog borde man hört detta senare om han hade rätt? Absolut säker på det. Det var efter den morgonens program som vi slutade köpa/använda margarin. Jag ritade generna på papper för att försöka förstå hur han resonerade.... Det har för alltid etsat sig fast i mitt minne.
kerstin z5-6
10-03-2006, 22:06
becel skulle jag undvika, och lightproduter av alla slag stimulerar insulinproduktionen trots att de inte innehåller socker .....
jag tror han menade ung samma sak med margarinet Agneta ....
*Felix matte*
10-03-2006, 22:08
Tack Kerstin  Litar på dej som är sköterska
kerstin z5-6
10-03-2006, 22:11
I sak har du rätt -barn o margarin eller lightprodukter hör def inte ihop .. Diabetiker bör undvika lightdrycker och övriga har ju ett eget huvud att tänka med-men jag håller med dig helt Agneta .
*Felix matte*
10-03-2006, 22:17
CITAT (kerstin z5-6 @ 10-03-2006, 22:11) I sak har du rätt -barn o margarin eller lightprodukter hör def inte ihop .. Diabetiker bör undvika lightdrycker och övriga har ju ett eget huvud att tänka med-men jag håller med dig helt Agneta .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|