Gåsis
Lite undrande kanske. Så här ser det ut efter min anemonopsissådd. Kan det vara samma sort wacko.gif

Vilken av dem ska man tro är anemonopsis macrophylla? Det underliga är att det är inte bara en enda som avviker utan det är ungefär 50/50 i sådden.

/Åsa
kerstin z5-6
Den mer flikbladiga -den andra liknar björk .smile.gifsmile.gif men säker kan man inte vara

estet
Inte för att jag vet hur anemonopsis macrophylla ser ut men det där till höger hade jag ett ex av ifjol! tongue.gif

Sparade och var lite nyfiken på vad det var som hade kommit med tills jag fick syn på likadana i gräsmattan.

I fjol hade jag sådder ute under snön där det hade kommit in ett björkfrö.

Otroligt vacker växt den där "rätta"! wub.gif
kerstin z5-6
men vi vet ju inte -Åsa kanske tänker anlägga en alle ? ohmy.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif tongue.gif

säger en som vårdat björk nån gång
Visst är porslinsanemonen en fin skugg växt ...
estet
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2006, 21:19)
men vi vet ju inte -Åsa kanske tänker anlägga en alle ? ohmy.gif  :P  :P  :P  :P

säger en som vårdat björk nån gång
Visst är porslinsanemonen en fin skugg växt ...

laugh.gif laugh.gif

Oj, oj, du får inte visa såna där foton Kerstin! WOW!

Googlade lite snabbt och såg att Blomstergården hade Porslinsanemon...
Den där blir det svårt att hålla sig från att skaffa!
kerstin z5-6
Köp köp ... säger en som ännu inte lyckats från frö -däremot är mina plantor just från blomstergården:) och de blommade samma sommar jag planterade dem
Bladen får lätt solskador -de ska vara i snäll morgonsol o resten av dan skugga för att må riktigt bra smile.gif
Gåsis
Som om jag skulle odla björk wacko.gif Kan bara inte förstå hur såna fröer har tagit sig in i påsen...men det gick tydligen. Men vilken tur att inte alla grodder var likadana laugh.gif

För jag har ändå några anemonopsisar tra la la wub.gif

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Oj, vad stora dina plantor har hunnit bli, mina är jättesmå fortfarande, men jag har dom i garaget där tempen inte är mer än ca. +10-+15gr. Var har du dina? / Helen
Gåsis
Dom blir såna för jag har inte något bra ställe att odla på. Jag har lysrör i ett vanligt rum (bor i en trea), där jag försöker få ner värmen på nätterna genom att ha elementet avslaget och fönstret på glänt. Det är inte alls några bra förutsättningar, men det är dom jag har och jag vill ju så gärna odla.

Gilla läget, det får jag och mina plantor göra laugh.gif Men det brukar bli hyfsat i slutändan och jag har dessutom trivsamt på vägen dit.

/Åsa
Helen i Piteå Zon 5
Jamen, plantorna är ju superfina! rolleyes.gif Du kan verkligen vara stolt över dina Porslinsanemoner. / Helen
Alpiner i Halmstad
Mycket välväxta plantor, men jag tvivlar på att det är Anemonopsis macrophylla i någon av krukorna.
M.v.h. Bernt
Gåsis
Men nu blir jag ju inte glad förståss. Fröerna har stått ute och varit täckta med en påse så jag trodde verkligen inte att det skulle komma in en massa skräp. Sen har dom grott i en trea på andra våningen där det bara flyger lite damm i luften. Dessutom är det fådda blommor från Kennet på AoT forum så det borde ha varit bombsäkert. Alla plantor ser ut som dessa två så i så fall är det inte bara en liten gökunge jag har i mina låder heller tyvärr. Hjälp - vad ska det bli av allt det andra jag sått då wacko.gif
kerstin z5-6
Jomen nog brukar Kenneth kunna samla frö -även om han har lite björkfrö med:)
Helen i Piteå Zon 5
Jag har ju också fått mina frön av Kenneth, och jag är säker på att vi har fått rätt. Mina plantor är ju så små ännu så dom är ju inte mycket till hjälp.
http://www.alltomtradgard.se/forum/albums2...41590315_aa.jpg
Du får vänta och se.....
Gåsis
Har ni några förslag på hur man anlägger en naturtomt laugh.gif
Jag tror tyvärr inte mina såg ut som dina Helene, inte ens som små. Men var det något som ens var lite likt så var det björken....

Det blir en beställning från Gunbritt i år igen.

Men kom inte och säg att jag inte yvades över inget så mallig som jag var laugh.gif laugh.gif laugh.gif

Björk laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Åsa
kerstin z5-6
Nää... ge inte upp nu ...smile.gif smile.gif Jag tror visst du har nån anemonopsis i den där lådan ....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon