|
lilla_tweety
09-03-2006, 21:04
 Äntligen har vi funnit vårt hus och med det följer en trädgård på drygt 750 kvm. Nu börjar min dröm - att få en annorlunda trädgård, vill inte ha den vanliga fyrkantiga villa-trädgården. Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med en enkel skiss? Eller vet vart jag kan vända mig utan att bli helt ruinerad. Jag är totalt omöjlig med idéer om former och färger, men får jag bara en enkel skiss så kan det underbara trädgårdsarbetet börja. Idag finns det bara en gran, 3 träd och resten gräsmatta. Jag önskar någon liten damm med ev rinnande vatten och maken önskar ha mycket gräs kvar. Äntligen!
kerstin z5-6
09-03-2006, 21:29
Jag tycker du ska försöka själv , det finns god hjälp här du kan tex titta i albumen och få inspiration. Be maken definiera vad mycket gräs kvar ""innebär -för en flat tomt med några buskar o mycket gräs är väl hur en typisk radhusträdgården ser ut ..... Börja med sittplatser -gärna flera -det gör inget att trädgården inte är så stor , man vill flytta sig -i sol i skugga -var passar det att äta frukost , behövs insynsskydd? ta penna o papper Gå stigar i snön om du har nån .. dröm och tänk Trädgård tar lite tid , men man har himla kul under tiden .. kanske får du tom plats för några rosor  nånstans
fruberglund
10-03-2006, 09:02
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2006, 21:29) kanske får du tom plats för några rosor  nånstans Vad blygsam du var Kerstin Köp rosor människa!!!
kerstin z5-6
10-03-2006, 13:14
Jag köpte en bra bok om trädgårdplanering på rean. Den heter Trädgårdens rum och är skriven av Christel Kvant och Heidi Palmgren.Den inspirerar en hur man kan bygga upp en trädgård med "tak,väggar och golv" för att sen fortsätta med allt det roliga  torvan
lilla_tweety
10-03-2006, 19:28
Självklart ska det finnas rosor i en trädgård! Annars är det ingen trädgård! Tack för svaren jag fått. Jag letar runt här på odla.nu och jag ska försöka hitta boken Trädgårdens rum. Trädgården ska absolut inte bli platt, insynsskydd behövs inte och så värst mycket skugga vill jag inte ha - älskar solen och värmen. Men om någon där ute är duktig med pennan/datorn och känner för ett litet uppdrag - hör av dig! All hjälp är välkommen och behövs /Marianne
kerstin z5-6
10-03-2006, 19:38
Ett bra sätt att få höjd och särskilt i en mindre trädgård är klättrare -på olika ställningar, armeringsmattor osv -man får bygga uppåt
Jag säger som min morfar. -Klar med trädgården? nänä...! Morfar är 80 år idag och har haft trädgård i hela livet fram tills för ett år sedan. Dessutom, man lär av sina misstag. Du kan inte få den perfekta trädgården på en säsong. Det är mycket du kommer att vilja ändra om. Fråga bara majoriteten här på Odla.nu. JAg tycker att du ska börja med lite enkla saker som Kerstin säger t.ex. Sen tycker jag att du ska komma ihåg att inget i en trädgård är gjutet i sten. Dvs det går alltid att flytta och ändra och hålla på. Det är som ett jättestort legobygge! Lycka till och fråga gärna om råd på odla!!! Ciczi
Självklart ska du planera och rita själv, det är ju halva nöjet (minst). Jag började med att göra en ritning i ganska stor skala (minns inte exakt, men det blev två A3-papper). När grundritningen var klar med tomtgränser, hus och de träd och buskar som fanns, så tog jag några kopior. Teipade fast en ritning på ett bord och började rita. Använd blyerts - det blir mycket raderande. Kasta och börja om ifall det blir för rörigt. Inspiration hittade jag i böcker på biblioteket, i trädgårdstidningar och på nätet. Problemet är inte att hitta ideér - problemet är att välja när man inser att allt inte får plats. Vintern är en bra tid att börja. Lycka till!
Smultronbuske
18-03-2006, 10:57
CITAT (kerstin z5-6 @ 09-03-2006, 21:29) kanske får du tom plats för några rosor  nånstans  Gud vilken underbar ros!  Vad är det för någon?
CITAT (Smultronbuske @ 18-03-2006, 10:57) Gud vilken underbar ros!  Vad är det för någon? Tjuvkikade lite i Kerstins album och bildtexten under den bilden säger att det är en KP Margareta. Ciczi
Rita?!  Planera?!  Jag har till och med betyg i ämnet, men vad hjälper det?!  Har hållit på att rita, planera och bygga om trädgården i 10 år nu. Senaste projektet består av ett Woodland på 1000 kvadrat. Sen är det väl bara att börja om från början, för de första projekten har hunnit bli tråkiga och "utnötta", så det är ändå dags att ta fram millimeterpapper, skalsticka och penna igen. Tipps. Börja med att rita olika rum i trädgården, med fasta element. Runt dessa planerar du sedan vad passionerna tränktar efter med åren. MariaS
Limeblossom
28-03-2006, 20:28
Jag tyckte det var mycket enklare att i tanken planera andras trädgårdar när jag fortfarande längtade efter en egen. Nu är det så mycket " där måste jag lämna plats för vedhantering och där kommer barnen att åka pulka och där...och där..." Så jag skulle också vilja att något proffs kom hit och tittade och gav förslag även om jag eg har massor av ideer och helst vill bestämma själv  Men det känns lite låst ibland när jag måste ta häsyn till praktiska saker. Det löser sig nog...har ju inte bott här så länge än.Men en del odlaiters trädgårdar är så fina att jag bara vill flytta dit istället
Jag satt och tittade på bilder på internet för att få inspiration. Gå till www.google.com och sök på trädgård, garden eller något annat liknande och titta på de bilder som kommer fram. Ladda ner bilderna som tilltalar dig så du kan titta på dem igen och stjäla idéer ifrån. I bokväg tycker jag oxå om Christel Kvants böcker som rekommenderades tidigare. Böcker av Christel Kvant
labarradepan
17-04-2006, 19:09
vilken bra tråd.. jag behöver själv hjälp med min trädgård. Men i år ska jag först se vad som kommer upp. Thuja ska vi sätta som häck runt hela tomten. Sen har vi en ganska stenig tomt, som jag inte alls vet hur vi ska göra med. Tips?? Sen har vi en stor gräsplätt med små träd som vi ska flytta på. så vi kan spela kubb där i sommar.. hihi. Ja, vi får hjälpas åt här med tips o ideér
Hej på er! Jag måste bara hålla med hon som la upp inlägget.
Ni alla som skriver verkar ha tusen idéer och era bilder är fantastiska.
MEN jag köper ena trädgårdsboken efter den andra och läser massor på nätet men jag får bara inte till det. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska börja med? Det är helt hopplöst! När det gäller inredning inne i huset så ser jag framför mig hur det ska se ut och jag vet precis hur det kommer att bli. Men med trädgården har jag inget att gå på, får ingen hel bild framför mig.
Jag skulle vilja ha hjälp med grova skisser på ett ungefär vad som behövs inte något detaljerat.
Hjälp, vad/hur gör man?
/Anna
kerstin z5-6
16-03-2007, 09:59
CITAT MEN jag köper ena trädgårdsboken efter den andra och läser massor på nätet men jag får bara inte till det. Jag vet helt enkelt inte vad jag ska börja med? Det är helt hopplöst! När det gäller inredning inne i huset så ser jag framför mig hur det ska se ut och jag vet precis hur det kommer att bli. Men med trädgården har jag inget att gå på, får ingen hel bild framför mig.
Jag skulle vilja ha hjälp med grova skisser på ett ungefär vad som behövs inte något detaljerat.
Hjälp, vad/hur gör man? Det beror bara på att du har mycket erfarenheter i Huvudet  av rumsinredning , men ännu inte så mycket av trädgårdsinredning .. men det är nästan samma sak MEN ..trädgårdsinredningen är långsamt framvärkt.. Lugn det kommer .. Börja på ETT ställe och gör det klart utöka vidare eftersom -en grov.. mycket grov skiss -millimeterpapper , växtval osv kan du glömma tilsvidare ) är bra -Gångar , uteplats , (lek )gräsmatta -lägen dvs norr söder osv Rosrabatter går dåligt att anlägga i skugga tex .. därför är det bra att veta Nära sittplatsen vill man se på något vackert , rabatter utan naturliga sittplatser om så bara en stor sten .. blir inte så välbesökta ,.... Bli inte förlamad  AV STORLEKEN ... Börja i det lilla -gå vidare och vidare svängar -Trädgård tar tiid -en köpt" design -nedsatta plantor i fullstorlek jaha .. vad ska man göra sen då ? Stenar -en guldgruva -involvera dem i rabatter , gräv runt men låt dem vara kvar -de är vackra värmemagasin och ger liv åt trädgården tre rosor i en vas är snyggt -i en trädgård behövs grövre penseldrag för att saker ska synas -sätt 3, 5, 7 ,11 av varje perenn i grupper för att måla med färger Breda gångar till breda rabatter med högre växter + sittplatser   Nu kanske du gillar en helt annan stil än min bohemiskt rufsia bondromantik .  Men det spelar ingen roll -principerna är ju desamma .. Nyanlagd del : vår  efter tre år -högsommarbild  och Ja .. detta är kronprincessan Margareta en Austinros men persikarosdoft   Lycka till -ha roligt under tiden
Det är bara så otroligt vackert! Hur länge har du "påtat" i just den här trädgården?
/Anna
kerstin z5-6
16-03-2007, 12:46
Ung 7 år "på riktigt ".. när jag fick större barn och det blev värre o värre med trädgårdsintresset  Innan -gräsmatta ,en rabatt och tre syrener :9
ewa zon 3
16-03-2007, 17:38
CITAT (lilla_tweety @ 09-03-2006, 21:04)  Finns det någon där ute som kan hjälpa mig med en enkel skiss? Eller vet vart jag kan vända mig utan att bli helt ruinerad. Jag är totalt omöjlig med idéer om former och färger, men får jag bara en enkel skiss så kan det underbara trädgårdsarbetet börja. Vet inte hur stor "helt-ruinerad-summan" är för dig Men du kan väl höra dig för lite på seriösa plantskolor om de har någon rådgivning när det gäller planering av trädgård. Det kan vara guld värt att få ett proffs som tittar över hur man skulle kunna lösa just dina/era specifika önskemål. Nu menar jag inte "Instant Garden" som man designar hokus-pokus-färdig på TV utan mer hjälp med att att tänka lite annorlunda när man fastnat. /Ewa
Ophelia
16-03-2007, 18:38
Det som är punkt 1-10 i en trädgård är sittplats/er. Triva man inte med sin/a sittplats/er så blir det nog inte så trevlig vistelse där. Inget stress med att leta, ta en stol med dig och lulla runt och sitt lite här och där (inget roligt att sitta i nedförslut om ni inte är beredda att göra nåt åt det). Väg för- och nackdelar, nära huset, en bit bort, sol, skugga m.m. Som Kerstin nämt, ha flera mysplatser där det känns "hemma" och börja INTE med flera platser samtidigt.
I en skiss är det mycket viktigt att märka ut alla "fasta" platser i trädgården och därefter börja skissa.
Börja med att mäta upp din trädgård eller gårdsplan utgående från husets väggar eller tydligt synliga fästpunkter. Använd räta vinklar. Vill man inte mäta själv kan den kommunala byggnadsavdelningen ge en skalenlig situationsplan. Ytterligare kan man beroende på kommunen rekvirera ritningar i önskad skala över existerande el, vatten, gas och telefonkablar.
I synnerhet vid nybyggen kan den egentliga utmaningen vara att bestämma den interna logistiken och att åtgärda dränering och eventuella nivåskillnader. Fundera noga igenom struktur och funktion, hur du vill använda din gårdsplan och trädgård och framförallt hur du rör dig på området. Börja med de hårda ytorna. Minns entreområden, terasser, uteplatser, sittplatser, gångar, stigar, sandlådor, bilplatser, sophantering, torkställ, belysning, kompost, bevattning osv. Skapa rum och från varandra avgränsade områden. Tänk i ytor och hur du rör dig mellan dem.
Perenner, buskar och träd och eventuella gräsmattor sätter du in till sist. Utgå från plantornas storlek som vuxna och använd endast garanterat härdiga E-märkta exemplar för ifrågavarande växtzon. Rabatter skall synas inifrån. Träd skall inte skymma utsikten. Notera gårdsplanens ljus-, jord- och fuktegenskaper och välj alla plantor och växter i enlighet med de existerande miljöförhållandena och den önskade tidpunkten för blomning och förväntade höstfärger. Har du grannarna in på livet kan ni kanske gemensamt komma överens om vilka växter eller andra lösningar som bäst lämpar sig som gemensamt insynsskydd.
Märk på förhand ut underjordiska kablar, ledningar och rör.
Allt behöver ju inte göras genast. Börja vid infarten och runt huset. Under arbetets fortskridande får man ofta göra ändringar (till det bättre). Sist och slutningen är en plan bara en plan och många blir aldrig realiserade som tänkt från början. Lycka till.
Big Gardener
23-03-2007, 12:46
Har du lyckats hitta någn hjälp än? Du är välkommen att kontakta mig.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|