Lena i Torslanda
Har haft en brokbladig sak i flera år som blommat då och då men inte hetsat upp mig så det stör. Efter alla dessa läckra bilder som presentrats så kunde jag inte motstå att köpa 2 st när det var nedsatt pris (79kr) på Blomsterlandet. Det blev haraku och incurvula Sumatra. Nu undrar jag bara vilken jord ni använder vid omplantering? Jag har förstått att den ska vara lucker, kan man blanda in grus eller perlit eller vad använder ni hoyakunniga.
Jag vet inte om jag ska tacka för inpsirationen eller ej laugh.gif wub.gif
yenny
Jag brukar blanda perlit i min jord... och så köper jag jord med mini lekakulor i också.
Linda_A
CITAT (Lena i Torslanda @ 09-03-2006, 21:55)
Har haft en brokbladig sak i flera år som blommat då och då men inte hetsat upp mig så det stör. Efter alla dessa läckra bilder som presentrats så kunde jag inte motstå att köpa 2 st när det var nedsatt pris (79kr) på Blomsterlandet. Det blev haraku och incurvula Sumatra. Nu undrar jag bara vilken jord ni använder vid omplantering? Jag har förstått att den ska vara lucker, kan man blanda in grus eller perlit eller vad använder ni hoyakunniga.
Jag vet inte om jag ska tacka för inpsirationen eller ej laugh.gif wub.gif

Nu kommer det bara att gå ut för. laugh.gif wub.gif
Lena i Torslanda
CITAT (Linda_A @ 10-03-2006, 07:50)
Nu kommer det bara att gå ut för. laugh.gif  :wub:

Är rädd för det rolleyes.gif

Det får bli perlit eller leca i jorden - det kommer nog att bli bra!
Linda_A
CITAT (Lena i Torslanda @ 10-03-2006, 08:04)
CITAT (Linda_A @ 10-03-2006, 07:50)
Nu kommer det bara att gå ut för. laugh.gif  :wub:

Är rädd för det rolleyes.gif

Det får bli perlit eller leca i jorden - det kommer nog att bli bra!

Jag har

3 delar jord

1 perlit

1 Vermikulit

1 Orkidéekompost

Det funkar bra för mig i alla fall. smile.gif
Lena i Torslanda
OK, då testar jag med vermiculite och orkidéjord också för jag har faktiskt alla sorter hemma. Jag antar att det är lika bra att plantera om dem med en gång - det brukar vara kass jord i köpekrukorna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon