Full version: Vitt ludd på jorden
netrios
Hejsan. Jag är ny här (medlem idag) så hoppas jag gör rätt nu unsure.gif

Jag har upptäckt en ny hobby, odla en massa smile.gif
Men jag har ett problem som jag bara inte kan klura ut vad jag ska göra åt saken. Det är så när jag planterat nånting och satt plast över med hål i så kommer det nått vitt luddigt på jorden efter nån dag, antar att det är mögel. Min mamma får aldrig sånt när hon planterar så...vad 17 gör jag för fel?
Trots det vita luddret så växer det iaf men det känns ju inte så mysigt. Tar bort det när jag ser att det kommit och när jag väl tar bort plasten så kommer det inte tillbaka.

Så, vad kan man göra? Är det vanligt att det blir så?
Tesa
Du får nog lufta bättre under plasten...kanske du vattnar för väl också..
netrios
Hej och tack för ditt svar!

Jag har nästan perforerat påsen biggrin.gif Vattnar gör jag bara då jag sår fröna/kärnorna. Förstår inte vad jag gör för fel. Spelar ingen roll vad jag har dem heller. Blir knasig på det där luddret blink.gif Har testat att lufta lite men det gör ingen skillnad.

Kan det skada plantorna på lång sikt?
Tesa
Om det är så fuktigt att du inte behöver vattna mer än vid sådd så är det nog alldeles för blött...
Det är nog bra om du luftar ordentligt ett par ggr om dan och ser till att jorden torkar upp litegrann emellanåt...inte så det blir TORRT men jorden får inte vara genomsur liksom..inte hela tiden..
Och värme gynnar möglet också...men en hel del frön vill ju ha värmen för att gro så det kan ju vara svårt att undvika..
Men som sagt...lufta...ofta!
Lycka till!

Välkommen hit förresten!!
netrios
God morgon.

Jaha, ska man vattna mer efter man sått något? Trodde man bara skulle vattna en gång, och sen när man ser att det börjat gro så kunde man ta bort plasten och därefter vattna igen. Men det är fel alltså? Jag är HELT ny inom detta område...började så en massa grejs för 1 månad sen så haha, är helt lost rolleyes.gif Men jäkligt kul är det iaf biggrin.gif
netrios
Oj glömde i all hast att tacka för välkomnandet smile.gif Så Tack smile.gif
Lady Hamilton
Välkommen hit!
Ett litet tips......Om du luftar mera och tycker att jorden ser ut som den håller på att torka ut så använd en blomspruta och duscha på jorden. De brukar bli lagomt blött då. Hellre att du duschar lite men ofta än mycket och sällan. Det är väldigt lätt att få det för blött i krukorna
rosentass i Göteborg
Välkommen (fr en annan nybörjare)!

Sådde chili- och spanska pepparfrön i en platslåda för bara ett par veckor sedan och upptäckte som du vit ludd på jorden efter ngr dgr. Den kom igen och igen. Enda livstecknet. Alltid något ... biggrin.gif

Kunde nog gott och väl vara din mamma (vad gäller ålder menar jag!) så det är ngt annat jorden reagerar på...

Har sen gjort som Hamilton säger, använt blomspray. Works like a charm. Nu gror det också! Och ludden är borta. Lycka till!
netrios
Hej och tack för era svar smile.gif Har istället för plastfolie använt mig av en plastpåse som jag knyter upptill och borrar full med en massa lufthål. Har även enbart använt mig av blomspruta/blomspray och luftat någon gång om dagen, fungerar klockrent! Tacktack för era tips smile.gif
jölprörmannen
Det är nog bara snö. Det smällter snart bort. Annars kan du göra som mig, jag brukar kola.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon