Liselotte i zon 3
Hjälp!

Min 10 åriga dotter vill ha "kinesiskt"/ "asiatiskt" i sitt rum och nu frågar jag er allvetande det som hon frågade mig, vad finns det för växter hon kan ha i sitt norrfönster som kommer från asien.
Grönt och gärna någor blommande.

Någon som kan hjälpa, så att Josefine får sitt asiatiska rum wub.gif

Liselotte i zon 3
Åsa, mälardalen zon 2
Hmm..... Asien är en ganska stor världsdel.

Om fönstret trots norrläget är ljust så borde Hoya linearis (smalbladig porslinsblomma) fungera utmärkt. Den kan kosta en del i handeln men den är väldigt tålig jag brukar haka ner den 2-4ggr i månaden och vattna den och den trivs utmärkt. Växten kommer från Himalaya. Den brukar även blomma på hösten.

Här är lite bilder på en av mina Hoya linearis

Även vanlig porslinsblomma (Hoya carnosa) funkar i norrfönster men det är inte alltid säkert att den blommar i de läget. Växtens utbredning = Kina-nordöstra australien.

Jag ska se om jag kan komma på några fler alternativ.
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig Silverkalla funkar i norrfönster och den kommer från filippinerna

Även vanlig brudorkide som säljs i de flesta matbutiker numera funkar i norrfönster och de kommer också från asien enligt SKUD. De brukar också vara lättodlade så länge man inte vattnar för mycket.

Vanlig Benjaminfikus kan också funka i ett ljust norrfönster och växten kommer från Indien, SÖ Asien
Andra ficusar som också kommer från Asien och som funkar i ett norrfönster är fönsterfikus, bambufikus, klätterfikus
Åsa, mälardalen zon 2
Rumsask kommer också från asien och kan odlas i norr den blir dock mycket stor och risig när retarderingsmedlena går ur växten och den brukar skräpa en hel del.
kristerh
bambu, finns småväxt som man kan ha i kruka.
krister
Liselotte i zon 3
wub.gif ÅÅÅÅ...vad glad jag blir över att ni vill hjälpa mig, skall genast fråga min dotter hur många olika sorter hon vill ha. wub.gif

Tack än en gång.

Liselotte i zon 3
Bessie
Om inte något annat fungerar med ljusförhållanden och så brukar s.k. lucky bamboo klara sig överallt utan just någon skötsel alls. Det är inte riktig bambu utan en dracenaart, och den ger bra chi om man tror på feng shui.
Åsa, mälardalen zon 2
Japp Lucky Bamboo används mycket i Asien men då får man frångå kravet att växterna ska komma från Asien med tanke på att bambudracenan kommer från Kamerun (Afrika)
Scout
Vill man ha ett asieninspirerat rum så avser man väl snarast att inredning och blommor ger ett intryck av asien. Kanske är rätt irrelevant om växterna från början växte vilda i asien, (mycket svårt att se på en växt var den växer vild).

Lämpligare kan väl vara bonsai och sånt som man i kina/japan använder i krukväxter i inredningen. Om det nu är en känsla av asiatisk inredning man vill ha...
Carex
jag skulle satsat mycket på inomhusgräs, bambuliknanade växter. Dessutom stilrena enkla krukor som alla ser likadana ut, kanske svarta krukor om man har en röd gardin exempelvis. Aloeväxter kanske också kunde vara en idé?
Hum
Rumsasken skulle vara passlig iom att den har en väldigt "kinesisk" form (eller vad som vi nordbor upplever som "kinesisk"). Den är inte den lättaste växten vad vattning och ljus gäller, men kanske lärorik för ett barn iom att den reagerar väldigt snabbt på allt (och växer i rask takt då den mår bra, min saktade ner en bit i bara i december-januari). Den alltså visar genast då den har det för torrt eller vått eller hett, men återhämtar sig också snabbt. Min har nog klarat sig bra, och klarat sig genom både spinn och ullöss.

-jb-
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon