Full version: Självmordsgroddar
Gurkan
Hej !

Jag har problem med såväl paprikor, chili som tomater där fröskalen inte vill släppa från grodden med resultatet att hjärtbladen aldrig får en chans att veckla ut sig. En del sorter är problemfria andra en ren katastrof.

Nån som vet vad detta beror på ? Är det dålig frön ? Kanske skördade omogna eller dyl., dålig förvaring eller nåt annat ? Eller är det så att vissa sorter helt enkelt har svårare att öppna sig än andra ?

Tråkigt är det iaf. att se sina småttingar klämmas ihjäl. Ibland kan man hjälpa loss fröskalet men ofta går det inte.

Passar på att flika in en annan fråga, mina chilifrön från Örtagårdens plantskola (många sorter) har en grobarhet som är under all kritik. Sår mina frön i brätt så jag kan lätt jämför olika frön under samma förutsättningar, många har grott 1-2 av 8 och medans nästa rad från annan firma har grott 7-8 av 8 i de flesta fall.

Många klarar inte heller att komma ur fröskalet och många plantor är deformerade/missbildade på olika sätt. sad.gif

Nån annan som har erfarenhet av dem ?
Åsa, mälardalen zon 2
Mycket hög luftfuktighet brukar hjälpa ifall man har fröer där fröskalen har svårt att släppa, fuktigheten mjukar upp fröskalen så även om man hjälper till med fingrarna så brukar det lossa lätt.

Har ingen erfarenhet av örtagården men jag vet att frön skördade under ex. en kall sommar kan ha sämre grobarhet än fröer skördade under en varm sommar så visst kan det skilja beroende på vilket år de är skördade.
kerstin z5-6
för torr miljö vid odling -plastkupor /dito glas ett tag hjälper
Gurkan
Fuktighetsteorin kan nog stämma då problemet verkar vara större i brätten utan lock jmf. det som gror i sålådor med lock ...

Brätten är täckta med plast i början men det går ju bara tills de första småttingarna tittar upp, eftersläntarna får gro i en torrare miljö utan plast. Ska "strimla" plasten så jag kan avtäcka dem rad för rad allt eftersom dom gror.

Tack Åsa och Kerstin !!!!

Ytterligare synpunkter och erfarenheter är välkomna !
noora
Jag har också fröer från Örtagårdens plantskola och har också upptäckt att grobarheten varierar. Speciellt "dyra" sorter som Maraba och Trinidad seasoning tycks ha dålig grobarhet och/eller gro långsamt. Trinidad fick jag vänta på en tre-fyra veckor, och då grodde bara hälften.

Om man fuktar fröskalen dagligen med t.ex. blomspruta kan de släppa lättare.
Anki V
Bygg ett tält över groddarna som står i brättena för att öka luftfuktigheten!

Sätt "etikettpinnar" (sådana man skriver på) eller blompinnar klipta till lagom längd längs kanterna brättena och några på långsidorna sedan kan du lägga gladpack över sådden utan att plasten ligger an mot groddarna/plantorna.

Förklarar jag dåligt kan jag fota mina tält i kväll.

/Anki
Gurkan
Tack för era tips tjejer.

Tror jag fattar hur du menar Anki. Ska se om jag kan få till nåt liknande utan för mycket besvär.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon