ewa zon 3
Såg boken 100 Pelargoner - och hur du sköter dom. Någon som läst/tittat i den. Verkar den i så fall bra. Vill veta mer om pelargonskötsel, frösådd mm
Annan bra bok. Tycker det står för lite i mina andra trädgårdsböcker.

/Ewa
Margith
Jag har inte läst/sett boken du pratar om, men den pelargonbok som jag har och tycker bäst om är "Geraniums The Complete Encyclopedia" av Faye Brawner. Jag tycker att det är den bästa jag har hittat hittills, men den är på engelska.
ewa zon 3
Tack för tips. Engelska, inget problem. Ska kolla in den.

/Ewa smile.gif
Leia
På pelargonsällskapets hemsida rekomenderar de boken "pelargoner" av Christa Holm.
Jag lånade den av bokbussen häromdagen, den verkar bra men jag hade önskat mer bilder på de olika arterna.
Laila Skåne
CITAT (ewa zon 3 @ 10-03-2006, 21:34)
Såg boken 100 Pelargoner - och hur du sköter dom. Någon som läst/tittat i den. Verkar den i så fall bra. Vill veta mer om pelargonskötsel, frösådd mm
Annan bra bok. Tycker det står för lite i mina andra trädgårdsböcker.

/Ewa

Jepp fick den i brevlådan igår!
Underbar bok men mkt fina bilder och bra fakta!
Och en 100:- lapp, rena fyndet!

Hälsningar Laila biggrin.gif
ewa zon 3
Ok tack, nu har jag också beställt den. Har för första gången övervintrat pelargoner. Säkert på helt fel sätt, men vad gör väl de för de lever och frodas. Hoppas boken kan ge lite handfasta råd gällande sådd. Det blir ett projekt till nästa vår att se fram emot. smile.gif

/Ewa
Margith
Nu blir jag nyfiken smile.gif Vad är det för pelargoner du har tänkt dig att så? Vilda eller tama? Egna fröer eller köpta?
Vad är det för "handfasta råd" du känner att du behöver?
ewa zon 3
Jo, för det första är jag lite galen i trädgårdsböcker så finns det den minsta orsak att köpa en så gör jag det. wub.gif Nu har jag börjat intressera mig lite mer på allvar för pelargoner. Vet inte alls vilka jag ska så och säkert skulle jag kunna få alla råd jag behöver här på forumet. biggrin.gif Men nu såg jag den här boken och blev lite sugen.... ja och nu har jag beställt den. Handfasta råd, ja jag vad menade jag egentligen. Allt känns ju nytt om man aldrig sått pelargoner. De jag övervintrat är Odensjö* 'Nefertiti'. Makalösa blad i solsken. Nu är det nästan bara gröna inne men i solsken får det vackra röda/vinröda teckningar smile.gif .Köpt lite sticklingar på Rockdala med olika nyanser av gult från vaniljgult-gult
Tar gärna emot tips på vackra sorter att så själv.

/Ewa
Margith
Håller med dig Ewa, man kan inte få för många trädgårdsböcker wub.gif
Av din Odensjö nefertiti tycker jag absolut att du ska spara en blomklase i sommar som du låter gå i frö. Men spara bara en blomklase, det tar bortåt en månad innan fröerna är mogna och det tar ganska mycket kraft från plantan. Så sen fröerna direkt! Jag lovar att de gror inom en vecka, men det är klart, när de grott måste du ha extraljus till småttingarna smile.gif Visst vet du också att sår du fröer av en namnad pelargon så kan fröplantan bli precis vad som helst? Den kan se ut som mamman, men det kan också bli nåt helt annat.
De vilda pelargonerna däremot blir likadana och det finns ganska många vilda pelargoner som är gula smile.gif
P elongatum rekommenderar jag till de som inte sått vild-pelargoner förr. Så den kring årsskiftet och den börjar blomma senast i maj och sen hela sommaren igenom, den ger dessutom mängder av nya fröer smile.gif Blommar med små, blekt gula blommor smile.gif

Redigerat eftersom jag kom på att jag hade en bild på elongatum smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 11-03-2006, 21:51)
Visst vet du också att sår du fröer av en namnad pelargon så kan fröplantan bli precis vad som helst? Den kan se ut som mamman, men det kan också bli nåt helt annat.
De vilda pelargonerna däremot blir likadana och det finns ganska många vilda pelargoner som är gula  :)

Nä, det visste jag inte, det är därför jag behöver en bok, helt klart. Vilda och gula pelargoner låter som något för mig. Ljuvlig blekgul nyans på din P elongatum smile.gif X-tra belysning har jag så det blir inget problem. 2 följdfrågor:
-Bra fröfirma för dessa vildar?
-Är vilda pelargoner kinkigare än tex den Odensjö Nefertiti jag har nu?

/Ewa
Margith
Den bästa "fröfirman" för vildpelargon-fröer är alla pelargon-tokar här i Sverige som gärna delar med sig av sina fröer smile.gif Letar jag nåt speciellt brukar jag hitta dem fröerna hos Silverhills i Sydafrika. Rekommenderas: trevliga, snabb leverans, bra grobarhet på fröerna, har du frågor svarar dem snabbt på mail smile.gif
Om vilda pelargoner är kinkigare än "vanliga zonaler"? Både och... en del är klart enklare... andra är hur besvärliga som helst blink.gif
Om jag säger så här, jag övervintrar mina vildar i sovrummet, extrabelysning består av fönsterlampa som jag står ut med att ha tänd natten igenom, temperaturen får icke understiga 20 grader i mitt sovrum, de vildar som inte tål den behandlingen hamnar i komposten biggrin.gif
Hur många vildar jag har? Vet inte riktigt, törs inte räkna, men 30-40 är det nog.... eller nåt sånt.... wub.gif
estet
CITAT (ewa zon 3 @ 11-03-2006, 22:26)
2 följdfrågor:
-Bra fröfirma för dessa vildar?
-Är vilda pelargoner kinkigare än tex den Odensjö Nefertiti jag har nu?

/Ewa

Håller med Margith, där jag har hittat mest är byt-köp-o sälj forumet på Sv. pelargonsälls. Både frön och sticklingar!

Annars är ERA Garden (f.d Wexthuset) min favorit vad gäller firmor.
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 11-03-2006, 22:39)
Om jag säger så här, jag övervintrar mina vildar i sovrummet, ......Hur många vildar jag har? Vet inte riktigt, törs inte räkna, men 30-40 är det nog.... eller nåt sånt....  :wub:

Stort sovrumsfönster du måste ha laugh.gif laugh.gif laugh.gif förlåt kunde inte låt bli wub.gif
Tack för all info smile.gif Jag återkommer säkert med fler frågor

/Ewa
Margith
CITAT (ewa zon 3 @ 12-03-2006, 12:10)
Stort sovrumsfönster du måste ha laugh.gif  :lol:  :lol:

smile.gif laugh.gif laugh.gif Inte alls! De är normalstora och det är faktiskt ett av få rum där vi inte har extrahyllor i fönstrena, men vi har 3 fönster i sovrummet laugh.gif biggrin.gif
ewa zon 3
Tittade i ditt album Margith. Fina pelargoner du har smile.gif
Har faktiskt en vild pelargon, tror jag, P. sidoides heter den i alla fall. Fast jag tycker min har mörkare färg.

obs, inte min bild

/Ewa
Margith
De P sidoides som jag sett i verkligheten har mörkare färg än bilden visar, mer svart än röd, fullständigt underbar pelargon wub.gif Var rädd om din, den är inte helt enkel att få att trivas (= jag dräpte min sad.gif )
Men, ja, det är en vilde smile.gif

Jag håller med Estet, ERA garden (fd Wexthuset) är ett mycket bra ställe om du letar fina, annorlunda pelargonsticklingar. Jättetrevliga tjejer som hjälper till på alla sätt, det enda jag protesterar mot är priset på deras vildis-fröer....

Ett bra sätt att få tag i vildpelargon-fröer till ett överkomligt pris är att gå med i Sv Pelargonsällskapet. Omkring årsskiftet kommer en lista med fröer, fröerna är dels inlämnade av medlemmar, dels inköpta (jag tror de kommer från Silverhills), och medlemmar får köpa dem till mycket överkomligt pris.

Eftresom man kan så vildpelargoner när som helst under året: är du intresserad att prova nu Ewa? Maila eller PM:a så ska jag titta efter vad som finns kvar i mina lådor smile.gif
Jag skyndar mig att tillägga att jag aldrig sått vildar så här sent på våren, jag sår mina höst-vinter, men har du plats att prova Ewa så kan jag säkert hitta lite fröer till dig smile.gif
ewa zon 3
Jättetack för ditt erbjudande! men eftersom jag har redan "försått" mig och platsen där jag precis monterat upp mer x-trabelysning är intecknad så får pelargonsådden vänta tills slutet av det här året istället. Blir något att se fram emot och då har jag nog hunnit ordna med mer plats för mina sådder. Jag kanske får återkomma, om frön menar jag rolleyes.gif wub.gif

/Ewa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon