|
Jag sitter och längtar efter våren... jag har beställt lite frön som jag hoppas ska komma snart så att jag kan börja så lite med barnen... Men jag behöver lite tips av er... Vår altan är c:a 48 m2 stor och ganska så öppen, och det är mycket sol! Vill gärna ha höga gröna växter Vad kan jag ha för växter i kruka där? Trappen upp till altanen är det ALLTID full sol på, vad kan man ha för blommor där som tål solen? jag älskar blommor, men vet inte riktigt vilka blommor som passar var.
lyckero
11-03-2006, 09:04
Ricin (ettårig) växer sig hög ganska så fort och tål solen bra. Buddleja (fjärilsbuske, perenn) tycker om sol, men behöver nog riktigt stor kruka och jag vet inte riktigt hur du klarar övervintringen. Annars kan man ju ha många perenner och buskar i kruka om bara krukorna är tillräckligt stora. Är altanen öppen kanske det är blåsigt, då kanske man får förankra växterna. Vindruva är ett annat exempel som gillar sol och går att odla i kruka. Mycket beror på i vilken del av landet du bor, och hur du ska göra med övervintring. mvh Lyckero
Ja, blåsigt... hmm inte så att det blir storm... det är tak och spjäler på altanen, så lite skydd finns det...
men tack för tipsen... övervintringen beror väl lite på vilken växt man har...?
Annars så får jag förvara dom i källaren... där är det svalt.
Åsa, mälardalen zon 2
11-03-2006, 10:39
Du kan odla det mesta på en solig altan bara du kommer ihåg att avhärda växterna innan du placerar ut dem + ha stora odlingskärl gärna med vattenreservoar för det torkar snabbt på en solig altan. Ju mer småkärl du ställer ut på altanen desto mera kånkande med vattenkannor. Själv odlar jag mest ätbart på altanen (solig) ex. tomater, paprika, chili, aubergine, malabarspenat(denna bör dock placeras i det mest skyddade läget). Jag brukar använda Willabs odlingshinkar 20 liters med vattenreservoar.
Vingåker borde innebära runt odlingszon 3.
Vindruvan Zilga planterad i ett kärl (50 liter eller mer) borde gå att lämna kvar på altanen hela året den är tuff och klarar kylan.
kerstin z5-6
11-03-2006, 11:44
En trevlig ros i stor kruka är aldrig fel i det läget
Hej ! Har en fråga till Kerstin z 5-6. Vilken ros kan du rekomendera i kruka på en solig altan, hur stor kruka, skulle gärna vilja försöka. mvh inger
kerstin z5-6
11-03-2006, 17:35
Det beror på två saker Vad vill du ha för färg på rosen ? och Hur tänker du övervintra den ? Ska den grävas ner i marken på hösten -behöver jag veta din zon  Här en av mina favoriter -går fint att krukodla , ny i fjol säljs på de flesta plantskolor -en kraftig tehybrid eom vill ha en stor kruka,blommar hela sommaren -doftar Nostalgie
Tack för svaret, rosen du har bild på är ju suveränt vacker. Zon 1 är det här. Kan jag ha den i ett garage mörkt, o frostfritt. Skall stå på en altan, SOL hela dagen. mvh Inger.
kerstin z5-6
15-03-2006, 18:33
Bor du i z1 går det fint att gräva ner den i marken på hösten ...
lena:-)
15-03-2006, 18:47
Om man bor i zon 2-3 skyddat läge, kan man gräva ner den då? (Fick ett enormt begär efter ros i kruka)
kerstin z5-6
15-03-2006, 19:05
JA ...:)fast det beror förstås på vilken ros du väljer , men alla dessa går inklusive Nostalgie ovan .. Alexander  Polarstern  osiria  A Shopshirelad -  Fördelen med låg zon är att när rosen blivit för stor eller du är less på krukodling kan den vara kvar i rabatten året om : )
15-03-2006, 19:14
Nostalgie, den var ju väldigt vacker, och dessutom blommade den hela sommaren ju!
kerstin z5-6
15-03-2006, 19:40
De gör de alla .. det finns krukrosor för varje smak 
För alla er som sett det fantastiska samhällsmagasinet "Faktum" vet att det alltid är sol i Vingåker !!!  Förstår att du behöver skugga ... Du kan inte tänka dig en spalje med grönsaker istället för blommor och annat krims-krams ? Tomater, störbönor, sockerärtor, kanske en uppspaljead squash eller pumpa ?? Om inte så lägger jag min röst på vindruvor. Även kiwi borde kunna funka och bli snyggt. (sorry, kände bara att det behövdes lite balans mot rostoken här ...  )
16-03-2006, 07:16
Personligen så tycker jag nog att lite rostokerier i en kruka är behövligt, lite krimskramsigt bland all snigeläten squash och alla jordloppebelupna sparrisärtor! I denna skrivande stund kom jag just på att sniglarna nog inte äter rosor. En väl så god anledning att odla det som att odla ätbart!
kerstin z5-6
16-03-2006, 08:19
CITAT (kerstin z5-6 @ 16-03-2006, 08:19) Fö är rosor ätbara -rosen marmelad rosenvatten osv  :lol: :lol: Doh !! .... glömde ju det ... jag har till och med gjort rosvin som blev vääääldigt gott ... och starkt. Sorry Kerstin ... får skärpa mig !  Rosor ÄR ju också grönsaker ....
CITAT (Gurkan @ 15-03-2006, 20:14) För alla er som sett det fantastiska samhällsmagasinet "Faktum" vet att det alltid är sol i Vingåker !!!  Förstår att du behöver skugga ... Du kan inte tänka dig en spalje med grönsaker istället för blommor och annat krims-krams ? Tomater, störbönor, sockerärtor, kanske en uppspaljead squash eller pumpa ?? Om inte så lägger jag min röst på vindruvor. Även kiwi borde kunna funka och bli snyggt. (sorry, kände bara att det behövdes lite balans mot rostoken här ...  ) HI hi ja, vindruvor är ju inte så tokigt! jag har lite funderingar på det här med zonerna... vad menas med zon 3 ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|