Full version: Kirskål
cedes
Måste jag gräva upp halva tomten i vår för att bli av med allt kirskål???

vi har halva tomten med en tjock matta av kirskål... mad.gif

Gissa hur glad jag var första våren i vårt hus, jag räfsade baksidan och gjorde så fint... de förra ägarna var inte så noga med trädgården wacko.gif

Några dagar efter att jag gjort så fint.... DÅ VISADE SIG EN HERRANS MASSA KIRSKÅL!

vi funderade på om vi ska gräva ur eller om man kan kväva det med gräsmatta på rulle...

vet ni ngt tips... nu pratar vi MASSOR av kirskål wacko.gif
cedes
CITAT (cedes @ 11-03-2006, 08:53)

Ingen som vet hur man utrotar kirskål? unsure.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Tja lätt och snabbt blir man nog inte av med kirskål det är nog till att gräva och sålla bort alla rötter eller täcka hela ytan med en svart markväv eller en stor pressenning i ca 2år. Under väven brukar det mesta dö så finns det något man vill spara så får man gräva upp det innan man lägger på väven och rensa bort alla kirskålsrötter från den växten innan den planteras på nytt ställe.

Om det är så at kirskålsmattan är koncentrerad och ganska plan kan man även lyckas med utrotning genom ihärdigt klippande med gräsklipparen.
cedes
vi har alltså en kirskåls matta som är c:50 meter lång och 4-5 meter bred wacko.gif

vi får nog ta till en grävskopa och fylla på med ny gjord unsure.gif
Immix
Det är nog effektivast att gräva bort. Jag har insett att jag aldrig kommer att bli av med all kirskål eftersom det sprider sig in från granntomten (där den får frodas som den vill). I rabatterna blir det ihärdigt rensande och så försöker jag plantera tätt men växter som kan tränga undan kirsen. När vi flyttade in fanns också ett lupinland på ca 5x3 m, där kirskålen nästan helt tagit över. Vi har nu klippt det med gräsklipparen i 2 år och kirskålen viker sakta undan, men vi lär få hålla på så minst 3 år till innan gräset tagit över gissar jag.... sad.gif
Ophelia
Klippning är ganska effektivt. Varje fall om den växer på ett ställe där det är lätt och klippa. Min kompis har kirskål i gräsmattan och det är en MÄRKBAR skillnad redan efter andra året. De har försökt att gräva men tycker det här sättet är det minst arbetskrävande.

Jag skulle följa Åsas förslag med marktäckning, varje fall där ni inte kan klippa.
Gossen Ruda
Tänk bara på att skära av ev rötter mellan det som klipps eller täcks och det som växer runtomkring annars är det ganska meningslöst. Jag använder något annat men nämner jag detta får jag miljömaffian på mig. laugh.gif
kiki
Har två långa rabatter som är invaderade bitvis av kirskål och fräken och annat otyg. Jag skulle ju så gärna vilja få dem fina - det finns vissa växter däri som jag vill låta växa kvar såklart... min undran är nu som följer: Tror ni man kan täcka utrymmena mellan växterna man vill spara (t ex göra hål i väven/plasten för de växter man vill spara) och lixom kväva bort ogräset? Självklart får jag väl utsätta mig för lite seriöst grävande och rensande först.
ingrid fuxwall
Förra året gjorde jag in punktinsats mot kirskålen.
Tog några tapetrullar och la ut, förankrade dem med stenar och då - förra sommaren blev det ingen kriskål men hur det blir i år, det får vi se.
Gloriana
Gör rabatt ovanpå eller lyd Gossen Ruda och använd fult medel...flera gånger också annars får man inte bort allt (jag gör det inte men jag har gjort det när läget var desperat för många år sen) Att täcka tar minst två odlingssäsonger.

Att lägga rabatten ovanpå kräver att man lägger ngn markduk i botten och sen jord ovanpå och så något som kant så inte jorden trillar ut och kirskålen letar sig in via kanten. Det blir rätt mycket jord men det spar ju tid. Eller också kan man bygga så kallade blötbäddar vilket det växer som tusan i!
karjo
Törs man fråga vad det är för hemskt medel ni pratar om?
Susanna
Cedes, tänk på att om du bara lägger på ny jord eller rullar ut den färdig gräsmatta så tar sig kirskålen troligen igenom. Att grunda med markduk är bra.

Round-up heter medlet, om ni söker här på Odla hittar ni mängder med diskussioner om det. Själv brukar jag pensla det på kvickrot när jag tröttnar på att gräva, gräva och gräva.
Sommartorparn
CITAT (cedes @ 11-03-2006, 08:53)
Måste jag gräva upp halva tomten i vår för att bli av med allt kirskål???

vi har halva tomten med en tjock matta av kirskål...  mad.gif

Gissa hur glad jag var första våren i vårt hus, jag räfsade baksidan och gjorde så fint... de förra ägarna var inte så noga med trädgården wacko.gif

Några dagar efter att jag gjort så fint.... DÅ VISADE SIG EN HERRANS MASSA KIRSKÅL!

vi funderade på om vi ska gräva ur eller om man kan kväva det med gräsmatta på rulle...

vet ni ngt tips... nu pratar vi MASSOR av kirskål wacko.gif

Ja, det låter som ett problem!:(

Grävning är inte realistiskt på en så stor yta. Att kväva bort den tror jag mera på.

Som andra har sagt, att rulla ut gräsmatta ovanpå är bortkastat. Den växer igenom. Den går att hålla i schack med klippning, men min erfarenhet är att den inte försvinner av klippningen.

Att bulldozra bort all jorden och lägga på ny verkar som en drastisk och dyr lösning, men det funkar säkert. Om man nu inte har oturen att få tag i jord som är fullt med något annat ogräsfrö....

Att spruta hela tomten med Roundup verkar också drastiskt, särskilt som det inte räcker med en behandling. Däremot har jag med gott resultat använt R till punktbekämning exempelvis mellan buskar.

Med tanke på att det är så stor yta skulle jag angripa problemet i etapper:
Ni kan ju knappast lägga markduk över hela tomten, men däremot anlägga rabatter med markduk och nergrävda kanter. Kanske ett område med markduk och utplacerade pallkragar? Kanske ett annat område som i täcker med plast i två hela år och sedan gräver om för plantering av något ni vill ha där.

Resten av ytan håller ni i schack med gräsklipparen (och acceptera att gräsmattan har ett visst inslag av kirs).

Kanske det finns någon del av tomten där ni kan låta den få växa fritt? Det är ju en vacker marktäckare, exempelvis under träd där det är svårt att få annat att växa. Viktigt bara att inte låga den gå i frö. rolleyes.gif
noora
CITAT (kiki @ 03-04-2006, 12:18)
Tror ni man kan täcka utrymmena mellan växterna man vill spara (t ex göra hål i väven/plasten för de växter man vill spara) och lixom kväva bort ogräset? Självklart får jag väl utsätta mig för lite seriöst grävande och rensande först.

Vi har ett jordgubbsland som är täckt med markduk med hål för jordgubbarna. Parksallaten (som är det lokala ogräset just där) rotar sig under markduken och letar sig upp genom hålen. Det blir nästan bara värre, för det är hopplöst att få bort parksallatens rötter under markduken. Jag tror inte att kirskål är speciellt mycket beskedligare.
Nån dag ska jag gräva bort hela jordgubbslandet och anlägga ett torvparti där istället...
Bee
Men hallå,

Kirskål är

1. Gott och näringsrikt
2. Gratis
3. Vackert.
4. Svälter ut (annat) ogräs

Tänk *mat* så lär det försvinna. Så är i alla fall min tanke. Jag började äta kirskål förra året och det verkar bli klart mindre skörd i år. Fortsätter det så här så kanske jag kommer att sakna dom när dom är borta huh.gif
Karrolina
Hjälp! Vi flyttade till hus i sommras. Då stod kirskålen i full blom. Är det kört då? sad.gif
Jag har just gett mig i kast med att försöka rensa ett gammalt blomland. Men jorden är stenhård, jag kommer bara ner 5-7 cm. Är det lönlöst att försöka rensa då? Ska jag täcka istället?
Sommartorparn
Jag skulle spara på krafterna och kväva dom. Svart plast. Två hela växtsäsonger. sedan kommer nytt från frön i marken men dom går att resa bort.

Fast det beror ju på hur stor yta det rör sig om. Man kan ju knappast plasta in hela tomten..... biggrin.gif
Karrolina
Det här landet är ca 10 kvm så det går väl att täcka. Fast det är mitt i en skogsbacke så jag undrar hur långt ut runt om behöver det täckas? Nån skrev att det var viktigt att skära av rötterna runt om. Är det för att det inte ska sprida sig? jag trodde att varje liten rotbit blev en ny planta så om man skär måste man väl täcka ännu lite längre ut?

sen har vi kirskål lite här och var inväxt i stenmurar och under altanen.. Det går väl aldrig att bli av med kan jag tro?
Sommartorparn
CITAT (Karrolina @ 25-04-2006, 22:31)
Det här landet är ca 10 kvm så det går väl att täcka. Fast det är mitt i en skogsbacke så jag undrar hur långt ut runt om behöver det täckas? Nån skrev att det var viktigt att skära av rötterna runt om. Är det för att det inte ska sprida sig? jag trodde att varje liten rotbit blev en ny planta så om man skär måste man väl täcka ännu lite längre ut?

sen har vi kirskål lite här och var inväxt i stenmurar och under altanen.. Det går väl aldrig att bli av med kan jag tro?

Finns kirskålen i skogsbacken också? I så fall kanske du ska gräva ner någon slags spärr så att dom inte kryper tillbaks in i ditt trädgårdsland när du har fått det ogräsfritt.

Kirskålen i stenmur etc ...... beror på, är det mycket? Man kan ju trötta ut dom genom att slita bort varje gång dom sticker upp ett blad. Man kan också pensla på Roundup på bladet, om man inte har några skrupler gällande det medlet. Det viktigaste är hur som helst att inte låta den gå i frö.
Karrolina
Jag tror inte att kirskålen finns i backen. Det är väl om det kommer något från fröna som blev i somras då! Jag provar att täcka det kan inte bli värre iallafall. sad.gif

Kan man lägga tjock markduk så jag kan odla något ovanpå eller måste det vara riktigt tät plast?

Ja. Jag funderar faktiskt på att använda läskigt medel på muren.. Fy på mig miljövän som jag är!
Sommartorparn
Du kan göra antingen eller. Vissa lägger genomsläpplig markduk och bygger upp en rabatt ovanpå med torvblock och ny jord. Då får du fin rabatt redan första sommaren. Vill du sedan plantera något med djupa rötter, buskar t.ex , så skär du hål i duken så rötterna kommer ner, men först måste kirskålen vara rejält kvävd.

Själv har jag använt svart plast jag köpt på rulle hos lantmännen. Ser inte så snyggt ut men funkar också. Efter två år har ogräsrötterna förvandlats till mylla. Något billigare än markduk. Skillnaden är att markduken måste täckas med någonting (jord, grus, bark...) annars kan ogräset växa igenom.

PS. Det otäcka medlet funkar bäst om du låter kirskålen växa upp rejält innan du behandlar. wink.gif
Karrolina
Tack för hjälpen sommartorparn! /Karrolina
Sommartorparn
CITAT (Karrolina @ 26-04-2006, 21:11)
Tack för hjälpen sommartorparn! /Karrolina

En sak till: Det finns olika kvaliteter av markduk. Du kan hitta rätt mycket info om detta om du gör en sökning på "markduk" här på forumet. rolleyes.gif
Karrolina
Alltså, jag måste fråga en sak till när jag ändå håller på. Nu kommer ni kanske skratta men jag har en besservisser till pappa som påstår att kirskål inte är något besvärligt ogräs. (Vi hade väldigt mycket i en tomt där jag bodde när jag växte upp.)

Han säger att det räcker att rensa noga i början av säsongen, sen kan jag plantera plantor och dra upp kirskålen så fort det kommer upp något. Han fnös när jag sa att det alltid tar minst två säsonger att bli av med kirsen!

Lite knasig va? biggrin.gif
arno
Din pappa har väl hört uttrycket " If You can´t beat them - join them"....
virrevarv
Kirskål gör mig hospitaltokig. Vi hade/har massor i två av våra långa häckar och vad gör man då? Jag grävde och rensade väldigt noga förra året i rabatten som vi har längs med den ena häcken och det blev rätt så gott resultat. Men det tog två veckor, jag djupgrävde och satt och gick igenom jorden, lyfte vaje planta och slängde en del och rensade plantornas rötter så det tog sin tid men det blev som sagt rätt så bra. Men det kom ju lite från häcken hela sommaren som jag rev upp. Jag vill ju inte använda Round Up för jag är ju rädd att häcken ska ta det och sitta och pensla på varje lite planta, det vägrar jag för då kan jag hålla på hela sommaren med bara det. Värre är det längs med andra häcken, grannen har rabatt där (men inget i den så jag förstår inte poängen...) och vi har ju nätat in hela tomten för hundarnas skull så jag kommer ju inte åt riktigt att rensa, det är lite pinsamt men samtidigt så fyller det upp den lite glesa häcken fint, att det växer ut i gräsmattan gör inget för jag klipper ju där så då håller man det i schack. Men man skäms ju lite när dom sitter och rensar....
Under vår gran växer kirskålen och det är rätt fint, jag kör in med gräsklipparen med jämna mellanrum så det inte går i frö.

Längs med gatan på utsidan av staketet kör jag med Round Up, och det är rätt effektivt men man får göra det upprepande gånger och det känns ju inte heller bra men i resten av trädgården håller jag det giftfritt för jag är så klantig så jag skulle säkert råka ta död på det jag vill behålla.

Det är väl bara att acceptera att man ligger i ständigt krig med kirskålen...

Ville bara berätta om mina erfarenheter. Ha det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon