CITAT (cedes @ 11-03-2006, 08:53)
Måste jag gräva upp halva tomten i vår för att bli av med allt kirskål???
vi har halva tomten med en tjock matta av kirskål...
Gissa hur glad jag var första våren i vårt hus, jag räfsade baksidan och gjorde så fint... de förra ägarna var inte så noga med trädgården
Några dagar efter att jag gjort så fint.... DÅ VISADE SIG EN HERRANS MASSA KIRSKÅL!
vi funderade på om vi ska gräva ur eller om man kan kväva det med gräsmatta på rulle...
vet ni ngt tips... nu pratar vi MASSOR av kirskål

Ja, det låter som ett problem!:(
Grävning är inte realistiskt på en så stor yta. Att kväva bort den tror jag mera på.
Som andra har sagt, att rulla ut gräsmatta ovanpå är bortkastat. Den växer igenom. Den går att hålla i schack med klippning, men min erfarenhet är att den inte försvinner av klippningen.
Att bulldozra bort all jorden och lägga på ny verkar som en drastisk och dyr lösning, men det funkar säkert. Om man nu inte har oturen att få tag i jord som är fullt med något annat ogräsfrö....
Att spruta hela tomten med Roundup verkar också drastiskt, särskilt som det inte räcker med en behandling. Däremot har jag med gott resultat använt R till punktbekämning exempelvis mellan buskar.
Med tanke på att det är så stor yta skulle jag angripa problemet i etapper:
Ni kan ju knappast lägga markduk över hela tomten, men däremot anlägga rabatter med markduk och nergrävda kanter. Kanske ett område med markduk och utplacerade pallkragar? Kanske ett annat område som i täcker med plast i två hela år och sedan gräver om för plantering av något ni vill ha där.
Resten av ytan håller ni i schack med gräsklipparen (och acceptera att gräsmattan har ett visst inslag av kirs).
Kanske det finns någon del av tomten där ni kan låta den få växa fritt? Det är ju en vacker marktäckare, exempelvis under träd där det är svårt att få annat att växa. Viktigt bara att inte låga den gå i frö.