Full version: Vattna.....när?
Das_Rejver
Hej!!

Jag har ett litet problem.

Det är så att jag håller på att driva upp paprika.

Jag sådde 6 frön och nu har 5 blivit små 3 cm långa plantor laugh.gif

Men nu kommer problemet.

Jag läste på Odla.nu att man ska vattna regelbundet men ej för ofta för då kan dom "ruttna".

Jag tror helt enkelt att jag kanske väntade lite länge på att vattna för bladen på plantorna började bli "svedda" ----ja, det ser ut så....... wacko.gif

Finns det nått generellt som gäller här?

Dom står i ett mini-drivhus i söderläge med ganska stark sol ibland.

Detta är mina första plantor o det vore ju kul om man inte mördade dom det första man gjorde biggrin.gif

Tack för svar \ Marcus
Åsa, mälardalen zon 2
Minidrivhus i söderläge är inte speciellt bra, troligtvis beror de svedda bladen på att det blivit för varmt och inte vattningen. Det bör inte gå över +30 och i ett litet drivhus när solen ligger på så kan det bli bra mycket varmare än så. Om du kan flytta drivhuset till annat ställe som är ljust men som inte utsätts av gassande sol så är det bra, om det inte går måste du ha drivhuset lite öppet så det blir vädring + skugga drivhuset ex. med ett vitt papper, persienner el.dyl.

Vattnar gör man som med de flesta växter man låter det torka upp lätt mellan vattningarna (OBS! det ska aldrig bli snustorrt i sådderna). När man vattnar vattnar man lagom så jorden blir fuktig ej plaskblöt. Det är när jorden hela tiden är plaskblöt för att man går och småskvätter ofta som risken för ruttnande sådder är stor.
Das_Rejver
Hej Åsa!!

Tack för ditt svar. Jag har fixat lite skugga åt de stackarna med en handduk. Hoppas dom överlever huh.gif

Jag kom på en fråga till bara för det biggrin.gif

Nu e mina plantor ca 3 - 4 cm höga...

När ska man plantera om dom till egen kruka ?

Fasen det här är ju en hel vetenskap laugh.gif

Ha det bra\ Mvh Marcus
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon