katah
konstig fråga när man står och stampar här och väntar på vårvärmen!

men... jag väntade länge med att omskola vissa plantor pga. kylan i växthuset.
Onsdags kunde växterna inte vänta längre , det var tråååånngt, och de ville ut så jag skolade om 300 plantor och byttorna står nu på serveringsvagnar som jag kan köra ut och in smidigt.
mina odlingar pendlar nu mellan

på dagen ( ca. 6 timmar) i växthuset där det är varmt 12-25 grader vid sådder och resten av tiden inne under lysrör +20 grader.

på natten 19-20 grader för varmt, men inne i växthuset är det för KALLLLLT! och jag har inga bubblor och ingen värmefläkt fixar det för en rimlig peng ...ute är det -15 krrrrrrrrrr.

mitt första vår med växthus hahhahahah! blink.gif wink.gif

Den STORA frågan är ju solen och värmen ute... behöver jag skugga redan nu?
kerstin z5-6
självklart måste du skugga plantorna den första v ute -och inga plantor mår bra av att flytta in i rumstorka o rumsvärme nattetid .. så ser de lessna ut beror det på detta
En värmefläkt med termostat i ditt klimat med de dagstemperaturerna , som bara går nattetid -ställd på +8 grader är ingen stor ekonomisk förlust ...
Har du föressten mätt vilken temp du har därute på natten UTAN fläkt?
+ 8 på natten och 12-25 dagtid -är som det ska vara ....
katah
Än så länge ser de helt prima ut och jag vet att detta är en "olaglig nödlösning", men jag vill sova om natten.

De har lovat vettigare väder om ett par dagar... så nu litar jag på det!

Jag har pelargonier och några andra sommarblommor i växthuset. De står på bordet , har en plastskynke runt om och värmefläkten från huset blåser in i detta tält, ( som inte på något sätt är tät).
Där har jag haft +grader genom hela den normala vintern, och jag hade där även några sådder och då hade jag en värmefläkt under bordet som blåste uppåt och genom springor, Då var det minst +10 grader och det kostade 10 kr/ natt.

när jag har nu så många plantor så vågar jag inte riskera dom i fall värmefläkten inte orkar värma upp hela stugan.
jag vågar inte heller köra på full effekt ( 2000 w, tror jag) för våra säkringar pajar rätt lätt vid kylan....
Men på en gång när tem. stabiliserar sig till vid nollan , kör jag för fullt, så här kallt ( -18 grader i fredags... lär det inte bli sedan...)
kerstin z5-6
hmmm......
Hur kallt är det där utan fläkt? Har du max min /dygnstemp - termometer ?
katah
Jag har inte vågat testa kylan utan den här plastskyddet som håller plantorna garanterat "varma"...
Ja, jag har haft en min/max termometer där men den är nu "lånad" till förådet där jag har en våningsäng full med "smått och gott" ,jag måste har koll på dom på dagtid för jag har ingen termostat där utan kollar läget på termometern och går och startar fläkten några gånger under dagen, då blommorna har "natt" , lysrören håller värmen fint under natten..

jo, och den fina min/max termometern sade upp sig i dag mad.gif !
jag bytte batteriet på både dosan och termometern och han är bara stum och visar --- blaah, nu måste ja även springa ut och kolla tempen!

och min tekniker har precis åkt till Idre med minstingen, typiskt!

Blåsten från huset varierar lite men vi tror på 8 grader på vintern och lite mer på sommaren...

jag skulle ifs ta in alla pelargonier för en natt , men den där dumma min/max termometern pajade ju ... mad.gif

har du någon fundering bakom din hmmmm rolleyes.gif
kerstin z5-6
Om du har 8 grader på natten kan allt utom grönsaker lugnt stå kvar smile.gif
I mitt växthus ute sjunker det ofta till +4 i mars när alla perennbabysar är där

Och ..
Det är ingen fördel för växterna att dra in dem i +20 på natten ..tvärtom
katah
jo ,men det är BARA innanför platsskyddet jag har 8 grader...
Resten blir frysen , rutor fryser igen.

Om jag kunde ha +8 genom natten hade jag ingen oro smile.gif

Dom skulle frysa ihjäl om jag inte skulle ta dom inne wink.gif , så detta är absolut en nödlösning
kerstin z5-6
ok .. ja då har du inget val .. jo fläkt ...o bubbelplast t'ält modell större laugh.gif
katah
Jag är riktigt sugen på att testa hur kallt det skulle vara där inne när det är -10 ute.

Men den där trasiga termometern mad.gif

Skulle kunna plocka allt in, plocka bort "tältet" ,ställa klockan att ringa vid 2 och springa dit med ficklampan rolleyes.gif .......

Hur växthustokig kan man bli... wub.gif tongue.gif biggrin.gif ????
kerstin z5-6
p recis hur tokig som helst ... jag har trampat ut genom snön till mitt växthus många kalla vårnätter med ficklampa .. när jag fått för mig att strömmen gått ..
Numer har jag varningssignal -även den på termometer smile.gif
ewa zon 3
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-03-2006, 21:22)
Numer har jag varningssignal -även den på termometer smile.gif

Hur låter den varningssignalen om man frå fråga tongue.gif
- Kerstin kom, vi fryyyyyser här ute! laugh.gif laugh.gif laugh.gif

/Ewa
kerstin z5-6
laugh.gif Nej ,tyvärr är det ett vanligt outhärdligt pipljud..
katah
Jag funderare häromdagen om det skulle vara rimligt /möjligt att installera en webb-kamera till plantkammaren och se hur de mår genom den.

Här inne och i växthuset springer jag stup i ett och kollar hur dom mår, men de där ute i iskallaförrådet i sin uppvärmdvåningsängtältet får inte så mycket kärlek av mig, bara omsorg rolleyes.gif

Jag satte trumpetblommans små (inte omskolade) plantor ute i växthustältet med pelargonier och ´kanske en tredjedel frös under gångna natten... ingen fara de var många. jag hade ju ingen undervärme på bordet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon