Full version: paprika
katah
jag har förvarat en paprikaplanta från förra sommaren och den står i en 12 liters hink men leca-kulor på botten.

Den har blommat rikligt ( upp till 20 blommor) under februari och nu syns det i allafall två små paprikor på G.

Ska/Kan jag plantera om den nu?
jag vattnar den med gödselvatten.... unsure.gif
gunvor
CITAT (katah @ 11-03-2006, 15:32)
jag har förvarat en paprikaplanta från förra sommaren och den står i en 12 liters hink men leca-kulor på botten.

Den har blommat rikligt ( upp till 20 blommor) under februari och nu syns det i allafall två små paprikor på G.

Ska/Kan jag plantera om den nu?
jag vattnar den med gödselvatten.... unsure.gif

då väntar jag på kloka svar här.
Jag har fem krukor - vanliga krukor med chili o paprika - dom har stått i ett fönster och för ett par veckor sedan plockade jag en lited röd paprika.
Tyckte det såg väldigt skräpigt ut och bestämde mig för att slänga rubbet - bladen var vissna - dom föll av men ta mig 17 det fanns antydan till nya blad - så vad gör jag nu - planterar om eller nöjer mig med att fylla på lite jord?
Sollan
Fyll på med lite ny jord och hoppas att de kvicknar i, så kan du plantera om helt och hållet senare... smile.gif
gunvor
CITAT (Sollan @ 12-03-2006, 14:11)
Fyll på med lite ny jord och hoppas att de kvicknar i, så kan du plantera om helt och hållet senare... smile.gif

Tack för hjälpen - glad att jag inte slängde dom - det var nära!
katah
men vad ska JAG blink.gif wink.gif göra med mitt?
För han mår prima paprikan-min...

Ska jag plantera om nu???????????
Eva 33c
Jag är ingen paprika expert, men om den ser ut att må prima och blommar och sätter frukt verkar den väl inte behöva omplanteras än på ett tag? Den har ju stor kruka och du gödselvattnar; det verkar ju helt perfekt tycker jag. rolleyes.gif
katah
Då kan jag väl lugna mig... smile.gif Jag vill bara ge det bästa åt den när den har snällt klarat hela vintern inomhus . wub.gif

Alla andra bara planterar om sina änglor mm. så jag började fundera...
supersweet
Dom håller på sådär, jag har en femårig planta hemma, lätt en 150cm hög.
Den tappar ständigt blad och skickar ut nya kvistar lite här och var.

Enda jag gör är att fylla på jord vartefter å mata den med lite ljus nåra timmar om dan, å vatten ibland givetvis.

Nu står den i en tionliters kruka med blomjord å verkar trivas förträffligt.
katah
vad roligt att höra! biggrin.gif biggrin.gif

Då vet jag att detta kommer att fungera.

Hur tidigt får du paprikor? Gör den plantan bara tidiga frukt eller får du nya lite senare???

Berätta, jag är jättenyfiken! rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon