thomaswahlqvist
Hej bäste Odla läsare.
Nu till våren skall jag resa till Prag med min Carina.
Vi har varit där flera gånger tidigare men denna gång vill vi se någon plantskola.
Undrar om ni har något tipps?
Kanske en länk?
Språket gör mig förblindad då jag försöker hitta något på nätetr.
Vad heter t.ex
Plantskola
Gardencenter
Trädgårdshandel på Tjeckiska?
Alla tipps mottages tacksamt.
Helst skulle jag vilja hitta ett ställe som säljer Magnolior eller annat vedartat.
Hoppas på tipps.
Gåsis
Åh, jag vill också ha råd och tips för vi är på väg dit vi med. Är det någon som kan ett nå? rolleyes.gif

/Åsa
thomaswahlqvist
Här har jag hittat lite info.
men givetvis tacksam för fler tippstipps
marskattan
Åhhh vad härligt med en sådan resa som det länkas till...

Nu vet jag inte hur mycket du/ni kan och vet om Prag, så jag drar det jag kan lite kort och allmänt. Hojta till om något verkar intressant så ska jag utveckla.

Botaniska trädgården är värd ett besök, samt dom har försäljning av växter, till viss del i alla fall. Men det är nog inget organiserat utan dom verkar sälja ut det som dom inte får plats med. När jag var där i höstas så köpte jag namngivna iris rizhomer för 10 K^c stycket vilket ungefär är 3,50 skr...

Däremot tyckte jag inte Fata Morgana var någon höjdare, förvisso kostade det bara 90 kc ungefär 30sek men ändå.

Nere på marknadsområdet i Holesoviche säljer dom som bekant allt från underkläder till bildelar och soffor, och så även blommor/växter/frukt och grönt/krukor mm. Där hittade jag även en katalog från detta ställe:

http://www.lukon-glads.cz

Men jag får inte upp något på deras sida nu...

Tydligen ska det vara en stor mässa i slutet på april...
http://pragaflorea.cz/2006/

det jag hittade angående språkförbistringar var:
garden nursery - štěpnice
Trädgård/garden -zahradní - som sen har olika endelser beroende på vad det gäller
Kosatce = iris (mitt eget intresse)

Hoppas det är en liiiten bit på vägen i alla fall. Och hör av dig om du vill ha mer detaljerad information, så som adress/vägbeskrivning/bilder. Det jag har delar jag gärna med mig av.
thomaswahlqvist
:::::::::::Botaniska trädgården är värd ett besök::::::::::::::
Kanske hittar jag den i någon turistinfo, vart ligger den?
Är ganska hemma i Prag vad det gäller områden 1,2,3 osv.
Brevnov området kan jag utantill.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon