Full version: U-jord till pelargon?
ewa zon 3
Nu går det inte vänta längre jag måste klippa ned lite och plantera om mina stora övervintrade pelargoner. Kan jag ta den kraftfulla U-jorden direkt? Eller kommer de att storkna av all gödning? unsure.gif
De har övervintrat ljust och svalt i sina stora utekrukor med U-jorden som de växte i under sommaren. Nya blad kommer för fullt nu.

/Ewa
ewa zon 3
Någon? unsure.gif

/Ewa
Fenja
Det klarar sig!!
Mvh
Fenja
inglan
Hej!
Jag brukar inte både klippa och plantera om samtidigt, men har det kommit nya skott så klarar de säkert det. De är ganska tåliga!

Hälsningar Inglan smile.gif
ewa zon 3
CITAT (Fenja @ 12-03-2006, 12:58)
Det klarar sig!!
Mvh
Fenja

Jo, det tror jag också, men ibland blir man lite velig tongue.gif
Nu har jag köpt U-jorden i alla fall och kommer att plantera om pelargonerna i de krukor de ska stå i ute sen. Känns som lite fel säsong att köpa planteringsjord. Säckarna är som djupfrysta fiskblock i jätteformat ohmy.gif

/Ewa
Margith
Lär din jordförsäljare! smile.gif
Min tittade på mig med stora ögon när jag kom i januari och ville ha såjord (vi har inte fått den ännu) lika stora ögon i februari när jag ville ha krukväxtjord (vi har inte fått den ännu) och ännu större ögon i mars när jag ville ha plantjord (vi har inte fått den ännu) smile.gif laugh.gif laugh.gif biggrin.gif laugh.gif biggrin.gif
I år hade de såjord i december, krukväxtjord i januari och plantjord i februari biggrin.gif Och i år har jag inte fått en enda säck som varit djupfryst!
Så tjata på... de lär sig vad vi vill ha och när vi vill ha det!! laugh.gif

Ps. Jag tror att dina pelargoner kommer att trivas alldeles utmärkt i U-jorden. Kom bara ihåg att inte gödsla dem wub.gif
Sollan
Vad står U för? Underbar, Underlig...?
Anki V
Jag gissar på U.... som i Urna laugh.gif laugh.gif
/Anki
Kajsa
U- jord och andra
Här kan du läsa, U- jorden är jättebra till pelargoner/fuchsior i krukor.
ewa zon 3
CITAT (Margith @ 12-03-2006, 19:05)
Så tjata på... de lär sig vad vi vill ha och när vi vill ha det!!  :lol:

Ps. Jag tror att dina pelargoner kommer att trivas alldeles utmärkt i U-jorden. Kom bara ihåg att inte gödsla dem wub.gif

Jo, nog har jag försökt få dom att förstå wink.gif det mesta brukar faktiskt gå att ordna fram hos min närmaste trädgårdsbutik. De har inte plats för de stora säckarna inomhus så med vädret som varit blir ju all jord fryst. Men i år fick jag åka en bit för att hitta 50 l säcken med S-jord med perlit i. Så- och kaktusjord har de på de flesta trädgårdshopparna här omkring men jag är inte så förtjust i den.

U-jorden med lite lågtidsgödning hade jag för första gången i alla stora urnor/krukor med sommarblommar förra sommaren. Jättenöjd smile.gif

/Ewa
MariaS
Nu är det dags att ni pressar på era handlare igen då. Hasselfors har tagit fram en UTMÄRKT pelargonjord som heter Mårbacka Pelargonjord. Gissa om mina pelargoner gillade den jorden, de har redan knopp!!!

MariaS
Smekajsa
CITAT (MariaS @ 18-03-2006, 19:14)
Nu är det dags att ni pressar på era handlare igen då. Hasselfors har tagit fram en UTMÄRKT pelargonjord som heter Mårbacka Pelargonjord. Gissa om mina pelargoner gillade den jorden, de har redan knopp!!!

MariaS

Den jorden har jag letat efter här i Örebro men inte hittat den.
Funderar på att maila Hasselfors och fråga om de vet vilka som säljer den.
morellen
plantagen brukar ha hasselfors jordsortiment
Smekajsa
CITAT (morellen @ 19-03-2006, 15:47)
plantagen brukar ha hasselfors jordsortiment

Ja det är många som har Hasselfors jord men inte den speciella
pelargonjorden.

Var runt på en massa ställen ifjol och letade .........
Lady Hamilton
Men i år finns Hasselfors-pelargon jord på Plantagen i Sundsvall i allafall smile.gif
Så då borde den ju finnas även på andra "plantager"
Smekajsa
Tack Hamilton !!!

Jag får ta mig en runda till Örebros Plantagen och kolla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon