Jag funderar på ett hängande gullregn. De som säljs verkar ha en stamhöjd på ca 1 m. Jag skulle önska mig ett högre träd. Jag vet att man binder upp toppen på hängbok till dess den nått önskad höjd. Kan man göra likadant med laburnum alpinum pendulum?
Jag har liknande funderingar vad gäller hängask. Där skulle jag önska mig hängande grenar på flera nivåer. Är det möjligt att fixa med uppbindning eller ska det vara ympat så från början? I så fall - kan jag få tag på ett sådant någonstans?
/Tone
arborator
12-03-2006, 07:44
Vanligen man säljer hängträd som har bara en ymp, troligen av kostnadsskäl och då är höjden ofta alltför låg Jag har ympat många sorter av hängträd i vildstam, då kan man välja höjden, ympa i många grenar runt om stammen. Det har många fördelar, hängande grenar på olika höjder och riktningar, och vad som är viktigt, det blir inte trångt melllan hängande grenar.
Ympningen är inte svårt, över 25 år jag har använt mattkniv och målartejp, man beöver ingen dyr kniv och speciell tejp. Kilymp är bäst i tjockare stammar, det är enkelt och bra.
Jag har kanske Finlands högsta hängrönn, 4-5 meter, jag böjde toppen ned med rep, ympade och släppte ned. Årlig tillväxt är dock låg, växtplatsen på berg har bara litet jord. Man kan också ympa ett hängande äppelträd med röda och vita blommor.
Cilla, du kanske läser detta, kan Du se skillnaden i beskärning i Royal Beayty och Ekonomieraat Echtenmayer, båda hängande äppelsorter?
Hej arborator,
Vill du att jag ska titta på en bild av beskärning? Var finns den i sådana fall? Eller kanske menar du något helt annat med din fråga.
Nyfiken är jag, utveckla gärna vad du menar!
arborator
14-03-2006, 07:20
Cilla, jag har märkt att Royal Beauty sorten av hängande prydnadsapel har avvikande växtsätt jämfört med Echtenmayer. Den är smalare och årskott än mycket långa och vad är värst är det att blommningen flyttar sig ned fort. Blomknoppar finns inte på högre delen, då måste man turvis beskära tillbaka grenar för att få nya skott på högre nivå. Jag har några bilder, skall sända till din email. Jag har inte studerat att få mina bilder hit.
Powerowic
14-03-2006, 13:33
hur vet man om en hängask är ympad eller om den är på egen stam
arborator
14-03-2006, 16:37
Alla kommersiella hängaskar är ympade, men om någon tror att manl får ett träd med hängande grenar genom att binda askträdets grenar nedåt med våld så märker man nog att de börjar växa uppåt efter bindplatsen. Jag har nog sett försökmed sånt.
Big Gardener
16-03-2006, 15:40
Vi bör först och främst göra klart att det är stor skillnad på olika hängande träd.
Träd som hängask, Fraxinus excelsior 'Pendula' samt hängbok, Fagus Sylvatica 'Pendula' normalt inte är toppympade. Dessa har ett tillväxtsätt med relativt normalt tillväxande stam/stammar. Det är sidogrenarna som har ett hängande växtsätt. Att binda upp en topp på dessa träd kan man naturligtvis göra, men man vinner inte så värst mycket på det eftersom det alltid finns ett toppskott som växer apikalt (uppåt) oavsett om man binder eller inte. Ett toppskott kanske inte syns så tydligt eftersom sidogrenarna är de mest iögonfallande.
När det gäller flertalet ympade hängträd, t.ex. hängande Salix, Cotoneaster m.fl måste dessa ympas in på önskad höjd. Naturligt växer dessa träd inte upprätt utan skulle krypa längs marken och mer bli en buske om de sattes på egen rot. Dessa växer naturligtvis också på höjden men inte mer än att knopparna utvecklas där det är mest ljus. Att binda upp dessa tror jag är mindre lönt eftersom växten alltid strövar efter den naturliga formen och därför kommer att se mycket konstig ut efter några år. Bättre är då att i god tid kontakta en plantskola och beställa växten med en viss stamhöjd så man får den som man vill det. Alternativet är naturligtvis att själv ympa in. Detta kan också gälla Laburnum, men det beror på vilken sort som är inympad. De flesta sorter växer ganska upprätt, liknande hängask och hängbok, med hängande sidogrenar. Anledningen till att de ympas in på en stam är att de har en tendens att bli flerstammiga, vilket många inte önskar.
Powerowic
17-03-2006, 10:47
okej en hängask är inte ympad men t.ex hängsälg är det?
Big Gardener
17-03-2006, 11:02
Jodå, för det mesta är den det, men dock inte nödvändigtvis toppympad.
Powerowic
17-03-2006, 11:27
syns det om den är ympad
Big Gardener
17-03-2006, 11:57
Är den toppympad borde det synas ganska tydligt. Är den lågympad behöver det inte synas särskilt tydligt, men gör det oftast i form av en "fot" eller som om stambasen var lätt "snörd".
arborator
17-03-2006, 15:35
Kanske det finns hängaskar osv som är inte ympade, men är det inte så att om man vill ha en hög stam man måste klippa bort sidogrenar, som hänger tills man nått önskad höjd. Hela trädet har ju den ärfta egenskapen, hängformen.
Detta betyder också mera arbete och högre pris. Det är väl därför man okulerar eller ympar hängande träd i normal träd och vanligen bara ett öga eller ymp, vilket är inte så bra än det att man ympär i flere sidogrenar.
Big Gardener
17-03-2006, 15:52
Jag är inte säker att jag förstår hur du menar.
Hängask, hängbok, Betula pendula 'Tristis' många andra träd med hängande växtsätt behöver inte ympas på önskad höjd eftersom de faktiskt växer på höjden med toppskott. Det är sidogrenarna som har ett hängande växtsätt.
Om en vedartad växt inte växer så mycket på höjden, ja då måste den ympas in på rimlig höjd om man vill ha den som ett träd. Exempel på detta är Tårbjörk- Betula pendula 'Youngii' som ympas in på högstam eftersom den inte växer apikalt med någon genomgående stam.
Träd som har hängande växtsätt och genomgående stam har nog funnits betydligt längre än de utan genomgående stam. En avikande växt som inte vill växa uppåt skulle inte överleva om den bara kröp på marken.
Tack så mycket för hjälpen!!
arborator
19-03-2006, 10:29
Tack Big G, jag har nog trott att hängasken ympas. Men jag tror nog att man får snabbare en färdig planta om man ympar eller okulerar i en vanlig stamm.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.