|
Margith
11-03-2006, 19:38
Vi har en tråd för vad som gror och vi har en tråd för det som inte gror, är det nån mer än jag som behöver en tråd för "det gror mycket-mycket mer än jag hade vågat drömma om"? Själv har jag 120 Tagetes, 100 Dahlior och om jag skriver att jag har 700 Heucheror tror jag inte att jag överdriver Nån mer än jag som lyckats med nåt liknande??
min fråga är om du har orkat plantera om alltihop? Jag gjorde en mastodont jobb under veckan och omskolade 300 plantor... det var lite för mycket på en gång, axlarna tycker inte om sånt...
Margith
11-03-2006, 21:36
Tack och lov är mina 700 Heucheror för små ännu för att behöva omskolning
Helen i Piteå Zon 5
11-03-2006, 21:57
Jo, med Alunrötter blir det fort 100-tal, förra året sådde jag 11 sorter men i år har jag begränsat mig till 9  alltså minst 900plantor Alunrötter  Kul! /Helen
Jag har en miljon phyteuma och en halv miljon codonopsis. Hurra, vad jag längtar till omskolning  Kan man nofsa av de första 100 tusen med pincett och sen skola om resten?  Köpt en mixpåse med heuchera? Jag skolade om 50 plantor förra året, dom går inte ha iheel tyvärr.... /Åsa
kerstin z5-6
12-03-2006, 00:12
Hässelklocka (Campanula latifolia Alba), jag säger bara det!!!! 10.000 har grott ungefär. Fröna är insamlade av mamma för min räkning och jag viste inte om hon hade väntat på att dom skulle vara "mogna". Jag fick ungefär 1 dl frön.  Dessutom visste jag inte om jag skulle tro på det där att "så och gräva ner under snön". Så jag tog en ordentlig grabbnäve frön till bytan som skulle ut. För säkerhet skull så sådde jag även frön som fick stå inne och frön som fick gå till kylskåpet. I byttan som står inne behöver jag väl inte nämna att det inte grott ett nå, I kylskåpslådan grodde ett (1) frö men i den som fick stå ute 6 veckor, MILDE TID vad det gror /Anki
Jag är tvärsäker på att jag inte tänkt alls  Det är redan fullt under dom fem lysrör jag har och då har jag inte skolat om ännu. Men det är härligt när det gror /Åsa
Ja, jag tänkte välja ut de 7-8 kraftigaste och skola om dom sedan får resten stå kvar i såbyttan (sådde i planteringsjord) i väntan på att det ska anmäla sig några lämpliga adoptivföräldrar men jag måste nog "gallra" lite Gåsis, varifrån köpte du din mixpåse med Heuchera? Var du nöjd med "mixen" eller var det övervägande en "sort"? Eftersom jag har begränsade möjligheter så börjar jag redan kika på nästa vårs sådd /Anki
Jag beställde den från Gardens North förra året, dom brukar ha en hel del sorter som mixar. Den finns nog på althea med, om nu någon törs beställa därifrån efter tråden som nyss varit... Det blir förstås inte några namnade sorter men det behöver jag inte. Jag var jättenöjd med hur dom blev, dom blommade rött, rosa och vitt och bladen var från mörkröda till metall, ådrade och helgröna. Här är en bild på tre av dem, men det fanns dom som var mer markanta i teckningen oxå.  /Åsa
Heuchera mix är nu införd på nästa vinters beställningslista. Dom såg ju jättefina ut! /Anki
Margith
12-03-2006, 13:56
CITAT (Gåsis @ 11-03-2006, 21:57) Köpt en mixpåse med heuchera? Vaddå köpt en mixpåse?? Har du sett hur många olika fina Heucheror det finns? Helen verkar ha samma grobarhet på sina som jag har, hon har 900 småttingar, jag har "bara" 700... För övrigt kan jag berätta att jag hittat 3 små sålådor med Lammöron. Fröerna var från förra året så jag petade ner lite extra fröer, jadå det är säkert 50 små lammöron i varje kruka  Förra året skolade jag ut 10 stycken, 5 behöll jag och 5 gav jag åt mamma. Så är det nån av er som inte får Lammöronen att gro i år, spara fröerna till nästa år!
Idag har jag skolat om adenophora. Men knip i hjärtat blev det tillslut 10 plantor kvar. Jag hade hårda förhandlingar en lång stund innan jag kom överens med mig själv att jag inte har plats för fler och att rötterna trasslat ihop sig för mycket på dom andra för att få isär. Det gick minst 30 groddar i komposten. Det som är värst är att det var ett brätte jag tyckte att det grott ganska lagom i /Åsa
Du milde vad det gror i sålådan med de nya Limonium fröna. På 36 timmar var det fullt med groddar Vilken skillnad mot den andra sådden av Limonium. Där grodde inte ens 1/10 av fröna och det ville inte "bli nå´t" av det som grott heller. /Anki
gunnelö
17-03-2006, 17:27
Hjälp, det slår mig just att jag glömt så mina Heuchera-frön. Är jag sent ute om jag sår dem nu?
Gunnel Ö
Helen i Piteå Zon 5
17-03-2006, 18:43
CITAT (gunnelö @ 17-03-2006, 17:27) Hjälp, det slår mig just att jag glömt så mina Heuchera-frön. Är jag sent ute om jag sår dem nu?
Gunnel Ö Nejdå, nog hinner du!  /Helen
Margith
17-03-2006, 19:22
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 17-03-2006, 18:43) CITAT (gunnelö @ 17-03-2006, 17:27) Hjälp, det slår mig just att jag glömt så mina Heuchera-frön. Är jag sent ute om jag sår dem nu?
Gunnel Ö Nejdå, nog hinner du!  /Helen Och Gunnel, skulle det vara så att du av nån anledning inte lyckas/inte vill prova: kom förbi här, jag har ett par 100 som jag gärna adopterar bort  Men du får skola ut dem själv
kerstin z5-6
17-03-2006, 19:48
Fast det är bra mycket roligare att svära åt frön som gror för mycket än åt frön som inte vill alls Mina "Riddare" t.ex. har visat över 120% grobarhet. På påsen stod det 50 frön och det har grott fler än 60 i alla fall. /Anki
Margith
17-03-2006, 22:04
CITAT (kerstin z5-6 @ 12-03-2006, 00:12) Visst utfärdade jag o Helen en heucheravarning här i januari :blink: :blink: :blink: :blink: :blink: :lol: :lol: :lol: Ja, du har rätt, ni utfärdade en heuchera-varning, men det var ju den som fick mig att tänka att det här var perfekt för mig att så, jag som inte har så mycket erfarenhet av sådder  . Så här sitter jag med minst 700 tändsticks-smala småttingar  Kommer du förbi och adopterar ett par hundra Gunnel, eller ska jag börja svära eder över grobarheten hos vissa fröer??
kerstin z5-6
17-03-2006, 22:19
Men många egna plantor känns , när de väl är utskolade, som en stor rikedom -och det finns alltid behövande utan plant .. tack o lov
Margit! Vi kanske skulle byta med varandra.  Just nu gror det en oherrans massa Lammöron hos mig. Blir dom vad dom verkar lova så kan jag säkert byta bort några. Limoniumen är bara drygt 48 timma ännu så där är jag fortfarande lite försiktgt optimistisk. Naturligtvis så kommer jag att kräva at kommunen gör en ordentlig utredning så jag vet att dom får komma till lämpliga adoptivföräldrar och goda jordar. /Anki
gunnelö
17-03-2006, 22:47
CITAT (Margith @ 17-03-2006, 22:04) Tack för erbjudandet Margith men du får nog svära dina eder! Inte så att jag skulle tacka nej till några små plantor men Örebro - Boden tur och retur hmm....  nu när jag ändå inhandlat egna fröer. Hade jag inte gjort det vore det ju en helt annan sak! Då skulle jag komma på stört Tack i alla fall! Gunnel Ö
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|