Full version: Amaryllisblad
lissa
Hej alla...Jag har haft 3 Amaryllisar halft om halft gömda, och under den tiden har dom växt alldeles för mycket..bladen är ovanligt långa...tror jag,, det på bilden mäter drygt 90cm..och resten är ungefär lika långa.
Vad anser ni att jag ska göra...klippa ner dom och börja om från början , eller.....?? Jag blir verkligen glad för råd smile.gif
Lady Hamilton
Låt bladen sitta kvar som de är. Om du vill kan du "staga" upp dem med en pinne och sätta ett gummiband runt om. Låt de sedan vara på det viset tills bladen ska vissna ner smile.gif
lissa
Tack för svar Hamilton..Det syns inte på fotot, men dom har varit uppbundna, men bryts nästan vid bandet ( anväder rund plast 2-3mm diam)men växer trots det vidare, jag tror att dom har hoppat över en blomning..kan det vara därför dom har blivit så onormalt långa??
Carex
de blir bara långa ibland, men man ska aldrig klippa av bladen. Försök att låta dem vila tills de visar knopp, om det gått flr månader kan man ta upp dem, men inte annars. Göm lökarna någonstans där du kommer ihåg att sköta men slipper se de långa bladen;)
lissa
wub.gif ejem...jag tar aldrig upp lökarna ur jorden. En gång när jag hade tulpanlökar plus ovanligt många Freesier, så tänkte jag att jag kanske skulle göra som man BÖR, dvs, ta upp dom...Alla lökarna blev förstörda. men jag ska göra som du säger, ställer undan dom tills bladen gulnar så att jag får stora knoppar nästa år....Tack till dig också Carex smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon