Grönblomman
Åh, lycklig ägare av 2 nya lysrör med dagsljusrör! mumma:D
Nu till några frågor; jag har fäst de i garaget, under hyllor och de är höj och sänkbara med snören några cm. Hur högt är lagom nu när allt är mkt smått?
Temperaturen är som högst cirka 21C men ibland lyckas jag få ner den till 17C. Det är så att vi har vår värmepump, plus en massa varmvattenrör i taket i hela vårat garage, och jag har försökt vädra ut, men det tycks inte vilja bli lägre än 19C när lysrören är på!

En annan sak jag funderat på är: mellan vilka tider, och hur länge skall lysrören stå på? Just nu har jag mellan 9-23, alltså 14 timmar, och sedan en kallare mörkt vilostund på natten. Annan fråga är hur jag ska lyckas höja luftfuktigheten? Har ställt in säkert 10 vasar med vatten, kollat min hygrometer men ingenting händer, jag kanske är lite för dum smile.gif

Nu till den viktigaste frågan: Det går tyvärr inte att göra så mkt åt varmvattenberedaren, eller rören i hela garaget heller (tror jag), men har ni några tips för övrigt? Vädring hjälper knappat, har försökt, men under lysrören tycks luften stå still. Har även prövat med fläkt(!) men det blåser såklart bara runt luften, haha.
Tacksam för era vildaste idéer och hur ni hade gjort:)

Tack!
katah
ställ en frys dit och lämna dörre på glänt blink.gif wink.gif
det var väl den vildaste...

nej, jag funderar men kommer inte på något, du har för varmt helt enkelt....
Gurkan
CITAT (katah @ 11-03-2006, 21:22)
ställ en frys dit och lämna dörre på glänt blink.gif  ;)
det var väl den vildaste...
....

hi hi ... det var ju en orginell lösning men en frys värmer mycket mer på utsidan än vad den kyler på insidan ... annars vore det en sensation ! (fast jag förstår att du skojar.)

Grönablomman : är värmerören ordentligt isolerade ?? Om inte så isolera dem, det kommer att spara er många 1000-lappar på värmeräkningen varje år plus att plantorna får det lite mer lagom tempererat. Rörisolering är inte dyrt, eller svårt att sätta på.
kerstin z5-6
Lysrören ska vara 10-15 cm över sådder plantor , med sådderna löser jag luftfuktigheten med fläkt , plantorna -där behövs ett mindre badkar för att göra skillnad ... man får nog ge vika på den punkten ...
Huvudsaken är nog med ljus och ventilation -så får du bra plantor ändå
Grönblomman
Hej, tack så mkt för era svar! Det kommer upp bilder på hur allt ser ut smile.gif

Det här med isoleringen skall jag kolla upp. Eventuellt kan det gå att isolera den stora värmepumpen, men det bli nog väldigt dyrt, samt att den gamla saken nog blir ganska tjurig med instängt. Det kommer även bilder från garaget senare tongue.gif Ni är mkt snälla som hjälper mig!
Senaste idén angående kylningen var att ständigt fylla på med isbitar i en på glänt öppnad kylväska, vilken tragisk idé haha!

Ang. luftfuktigheten slog det mig att det nog går bra ändå. Jag var nog förvirrad, och tänkte mest på mitt vardagsrum, där den relativa luftfuktigheten understeg 10%..

Tänkte på denna apparat, kanske är toppen?`http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=98966
Rätt ful, och säkert låter den en del också!

Så finns det några dyra på jula; sök på luftfuktare
http://www.jula.se/butik/default.asp
noora
Vi köpte en luftfuktare i något byggvaruhus, typ Bauhaus, för några år sedan. Den lät inte mer än att man kunde ha den påslagen på natten i sovrummet.
Grönblomman
Hej igen. Nu har jag gjort en grundlig syn och det bästa alternativet är antagligen att flytta hyllan eller möblera om de andra "sakerna" lite granna.
Värmeledningarna var nämligen helt mkt bra isolerade (tur det!). Dock är de ine det överallt, men den delen som inte är isolerad "behövs" antagligen vara det, ser det ut som (skall höra mig för).

Har kollat runt med termometern och nära stor garagedörr var det 15.0C perfekt! Det har enl, termometern varit som mest 21,8C idag, inte bra inte bra smile.gif fick ta bort några som växt mkt i höjden. Märker att särkilt paprika och tomat gör det.
Tack än en gång.. kom gärna med fler tips! Kylfläkt kostar väl ganska för mkt och onödigt smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon