|
Som så många andra trädgårdsfrälsta spenderar jag massor av tid med att resa land och rike kring i jakt på mysiga, härliga, inspirerande handelsträdgårdar!! Naturligtvis bygger man upp en dröm inombords om det där perfekta stället!!!! För mig kommer Zetas nära......bland andra....-Men- hur ser det ut för Er? jag har närt drömmen om mitt eget ställe i åratal, ser i drömmen bilderna på visningsträdgården, cafeet, rådgivningshörnan etc........ Men vad är det som får Dig att längta?....Hur är det i verkligheten? Är det priset, kunskapen,kvaliten eller är det bara det praktiska? Hur mycket "sämre" är växterna ifrån köpcentret? ( vi köper nog alla en hel del även där!!!  ) Själv betalar jag ibland med glädje lite extra för en fin planta ifrån " fina trädgården", men väljer kanske ändå lådan med 24 buxbom ifrån Hornbach. vad är sant? Finns det- bara nyfiken- " trogna" plantskolekunder?
zaaritha
11-03-2006, 22:05
Lidens i Lidköping, är toppen! Dyrt, men en enorm sortering o gångar m vatten o allehanda växter att bara gå o njuta av! Samt en otrolig sortering av utplanteringsväxter på våren...........
mayababy
11-03-2006, 22:24
Capellagården på land har jag fastnat helt å fullt för! Odlar ju i princip bara kryddor å örter och dom har det mesta jag är intresserad av. Dessutom jättefina friska plantor!
mayababy
11-03-2006, 22:25
Öland ska det ju vara! Ö:et föll bort!
Här i Västmanland har vi Åsby Trädgård / Hallstahammmar länets största utflyktsmål, just nu byggs många växthus om till våren. Åsby har en fantastisk miljö, dammar inne, fåglar i burar, fiskar i akvarier, jättestora på orkideér, allt i krukväxter, i utegården finns massor av rosor, klematis, perenner ofta hittar man en massa ovanliga växter här som inga andra trädgårdsfirmor har. Det är en högtidsstund gå här ett par timmar ibland.
Bengt i Särö
12-03-2006, 21:40
Hej. Det är inte hur många växthus det fins eller parkeringsplattser eller hur vackert det är,det är kunnigheten hos personalen och bemötandet. är det vicktigaste om växter,men tyvärr så är det mycket sälsynt och särkilt hos Plantagen, där gäller det bara att sälja. Hälsningar Bengt i Särö
Här har vi inte så stort utbud av handelsträdgårdar, men det jag skulle önska var att det fanns sortnamn tex, inte bara brunera utan ett namn till. Här känns det som om allt var massproducerat. Det finns heller inte rotäkta rosor. Dessutom säljs här en hel del med tveksam härdighet och det är väl ok om man vet vad man köper men inte om man är ny på det här med trädgård. Sen vore det väl inte helt fel med kunnig personal heller.... Utbudet måste inte vara obegränsat, men det vore trevligt med något som var lite udda.
/Åsa
lena:-)
12-03-2006, 22:00
CITAT (zaaritha @ 11-03-2006, 22:05) Lidens i Lidköping, är toppen! Dyrt, men en enorm sortering o gångar m vatten o allehanda växter att bara gå o njuta av! Samt en otrolig sortering av utplanteringsväxter på våren........... Håller med dig Zaarita men Öbergs i Varnhem har oxå bra sortering och kunnigt bemötande.
ewa zon 3
12-03-2006, 22:16
Bor i Stockholmsområdet så jag har ganska nära till flera bra bla Uriksdals Slottsträdgård och Zetas men gör gärna dagsutflykter för att besöka andra. Bürgers Växtgård i Köping hade i somras ett väldigt fint utbud av bla perenner flera sortnamn av samma. Jättefin utflykt blev det så dit åker jag igen även om det inte ligger nästgårds. För mig är det viktigt att det är hög kvalitet på växterna och att de som arbetar där känner för och har kunskap om de växter, buskar och träd de säljer.
/Ewa
Margaretha
12-03-2006, 22:41
Bra kvalitet på växterna, stor sortering, bra märkning och kunnig och intresserad personal, som gärna delar med sig av sin kunskap. Det är viktiga saker för mig. Läste eller hörde förresten för någon dag sedan att trots att trädgårdsintresset är så enormt och efterfrågan på växter så stort, så har många handelsträdgårdar det lite knepigt - just för att Plantagen, Bauhaus, Hornbach osv tar en hel del kunder. Och det förvånar väl ingen! Det är obegripligt hur alla kan bära sig! De växer ju upp som svampar ur jorden.
marskattan
13-03-2006, 01:19
Ett ställe som blev min favorit direkt är faktiskt Odlas "handelsträdgård"/shop mellan Höör och Hässleholm. Och det säger jag inte bara för att jag är medlem på forumet...  Jag "släpade" dit en hel del av mina vänner och bekanta och alla blev lika förtjusta som jag. Jag förköpte mig nog både 3 och 4 gånger där, för där fanns så mycket jag ville ha. Förvisso är det väl rätt så enkelt, dom har ingen tjusig ute-servering, inga fontäner, inga djur (förutom min hund som fick stå i skuggan av ett träd medans jag gick och dreglade) men dom hade det allra viktigaste: - Underbart hjälpsam personal, och jag var där många gånger så jag fick nog träffa alla som jobbar där. - Kunnig personal, som ärligt och bra förklarade vad "din" planta krävde. - Stort sortiment - Mkt bra priser En gammal favorit är annars Trädgårds Paletten i Malmö. Mycket pga det stora sortimentet av exotiska blommor som jag gillar. Sen är det underbart att vandra omkring och titta på färska bananer som växer på plantan...
mamamaggan
13-03-2006, 02:01
Plantmarknaden i Lindesberg är inte så illa, iaf om man som jag gillar rosor. Bra och kunnig personal som hjälper till och ger råd.
Vad jag vill ha när jag åker till en handelsträdgård är bra växter till ett vettigt pris, kunnig personal och där man också kan ta hem det lilla speciella som man kan vilja ha.
Har varit till Plantagen men tycker inte att de har något som jag vill ha. Har varit på tre olika och tyckte att de genomgående hade dåliga plantor.
Nu bor jag i Göteborgsregionen, men jag kan inte hålla med om att Plantagen har sämre planter än handelsträdgårdar. Tvärtom snarare, vanliga plantor från en plantskola i särö har visat sig riktigt dåliga- något som inte hänt på plantagen. Däremot har plantagen väldigt kort säsong på sina plantor och ligger i mittfåran med sitt sortiment.
För specialväxter, udda eller stora exemplar däremot har jag bra erfarenheter av handelsträdgårdar. Och det är det slom definierar en bra plantskola- de har ovanliga växter, en tydlig profil på sitt sortiment, och tillräckligt kunnig personal. OCh bra service så klart.
Förresten, reser ni alla land och rike runt för att köpa växter? Jag brukar försöka få plantorna att resa istället ( internetbeställning )
Mvh
*Dozer*
13-03-2006, 11:26
Jag vill ha personal med stor kunskap ett trevligt bemötande samt bra kvalitet på växterna. Jag ska kunna komma in o be om tips o råd, kunna köpa en stark o frisk planta och känna mig nöjd o belåten. Om det sen finns en massa fina visningsträdgårdar med fiskar o fåglar o ett mysigt cafe så är det bara en bonus.
Min favorit ligger i Skåne, nära Kristianstad. Jag minns aldrig vad den heter eller vad byn den ligger i heter, men jag vet hur man hittar dit  Jag gillar dem för utbudet av örter. De har varit min "hovleverantör" till örtlandet vid mina föräldrars stuga sedan många år tillbaka Det jag tittar på hos en plantskola är märkning (fullständigt vetenskapligt namn, inkl sortnamn, och svenskt namn om det finns), urval (av örter, eftersom det är det jag handlar mest) och hur lätt det är att hitta. När jag handlar örter vill jag antingen ha dem i bokstavsordning bland andra perenner eller ordentligt separerade från prydnadsväxterna, inte nån sorts mitt emellan där vissa örter står bland perennerna och andra på ett eget bord. Ibland smyger det sig t.o.m. in en del "vanliga" perenner på örtborden. Jag brukar sällan be om hjälp av personalen, men när man frågar om någonting tycker jag att det är självklart att personalen ska kunna svara på det.
lyckero
13-03-2006, 17:29
För mig är det mysigast med trädgårdar där man driver upp plantorna själv, och verkligen vet vad det är man säljer som är det bästa. Gärna i samband med vettiga priser också förstås. Åbergs Trädgård i Ystad är en favorit. Tuijas växter i Kyrkhult (Blekinge)likaså. Och på Lavendelgården i Olsäng (också Blekinge) får man alltid lära sig något nytt och inspireras av några nya projekt. Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|