|
Veganvarg
11-03-2006, 22:22
Hejsan! Jag har länge funderat på att skaffa hund, så om nått år eller så så... Men saken är den att jag vill gärna ha en stor hund. Är inne på en rotta eller en schäfer. Men flera av mina kollegor (alla stora starka män) avråder mig. De säger att man måste vara stor och stark för att ha en sådan hund och för att kunna hantera dem. Har de rätt? Jag har en stor erfarenhet av djur, och jag har hållit på med hästar i många år, och alltid lyckats väl med de bråkiga, rädda, arga eller unga hästarna. De som inte många andra vågat hantera eller rida. Dessutom har jag ett sånt jobb som hela tiden går ut på att sätta gränser, men aldrig vara orättvis eller aggressiv, utan göra allt med hjärtat i centrum. Så jag är ingen "mjukis" i relationen med djur (dvs jag låter dem inte ta kommadot över mig). Däremot skulle jag aldrig slå eller på andra sätt skada ett djur. Älskar djur, ofta mer än människor. Finns det nån tjej här med en stor hund? Nån som har nått råd eller tips? mvh /Ylva
zaaritha
11-03-2006, 22:27
Har haft en schäfer o det gick jättebra! Tessi, som vi har nu; är "mellanstor" o det går också fint. Vill du ha en mjukare ras än rottis o schäfer, så är tervuerens bra! Vacker, lättlärd o trevlig.
Man brukar ju säga att storleken inte har någon betydelse.. Och det har den inte. (När man pratar om hundar i alla fall.  ) För det är ju som du säger en fråga om vad man har för hand om sin hund. CITAT Dessutom har jag ett sånt jobb som hela tiden går ut på att sätta gränser, men aldrig vara orättvis eller aggressiv, utan göra allt med hjärtat i centrum.
Så jag är ingen "mjukis" i relationen med djur (dvs jag låter dem inte ta kommadot över mig). Däremot skulle jag aldrig slå eller på andra sätt skada ett djur. Har man det tänket kan du utan problem skaffa vilken hund du vill. /Filosoferar Cic
Skaffa du en stor hund. Om du inte själv är extremt liten, och hunden olydig, så ska det inte vara några problem. Jag brukade knalla runt med schäfer och jämthund i koppel innan jag började första klass. Tycker tvärtom det verkar vettigare överlag med stor hund. Har aldrig förstått mig på tanter som köper hundar som de sedan bär över trottoarkanterna. Rottweiler och schäfer är dock två hundar som kräver mycket arbete, och ett åtagande som man får ta på sig för dryga 10 år framöver. Du får vara beredd på att hunden speciellt under sitt första år eller så kommer att försöka vara ganska tuff ibland, när den testar dina gränser, och då gäller det att inte ge efter. Tillägg : CITAT Men flera av mina kollegor (alla stora starka män) avråder mig. De säger att man måste vara stor och stark för att ha en sådan hund och för att kunna hantera dem. Dina kollegor kan uppenbarligen väldigt lite om hundar, så lyssna inte på dem
Jag hade en rottis tik på nästan 50 kg, det var på den tiden som jag själv vägde 48. Hon drog omkull mig en gång som unghund när hon vile efter en annan hund. Jag tränade henne dagligen sen kunde jag gå med henne lös för jämnan. Olydig stor hund och liten tjej är ingen bra kombination, Lydig stor hund och liten tjej går alldeles utmärkt!
mayababy
11-03-2006, 23:44
Jag är en ganska liten tjej (160 lång å 50 kg) med en ganska stor hund (72 hög å 50 kg) - det går alldeles utmärkt! Det är precis som flera andra påpekat bara en fråga om uppfostran! Sen kan man ju välja hundar som är mer eller mindre motiverade att lära. Men med tålamod och träning blir ALLA hundar väluppfostrade! Schäfer som jag är uppvuxen med är ju enligt mina erfarenheter mer "förarveka" än Rottis(som jag haft) eller Rhodesian ridgeback(som jag har nu) som behöver lite mer motivation för att lyda Klart du ska skaffa en stor vovve!!
zaaritha
12-03-2006, 00:03
Rhodesian ridgeback är en underbar ras, men då ska man ha hundvana! Därför tycker jag att tervuerens är lämplig som "mjukare" ras!
lisselbo
12-03-2006, 08:27
Har en blandis Rottweiler/New Foundland/Schäfer/Mastiff, blir ganska stor antar jag. Hon är nu 11 månader, väger 32 kg och är ca 58 cm hög. Själv är jag 160 cm och väger ca 60 kg. Är man bara konsekvent och aldrig låter hunden börja dra så går det alldeles utmärkt med en stor hund. Min dotter som är 13 år klarar också av henne. Det roligste jag såg igår var när våran granne (en man) på 82 år kom och hämtade Kajsa (hunden), han skulle vara hundvakt några timmar när vi var på restaurang, han åkte spark och hade Kajsa i koppel bredvid sig. Hon har väl aldrig gått så fint i koppel nå´n gång.
När det gäller rottis, vet jag en uppfödare som inte gärna säljer en hanne till en tjej- om hon inte tidigare har haft rottis. (Alltså inte till förstagångs köpare) Men däremot en tik går bra, de är lite "mjukare", enl. uppfödaren iallafall. Själv har jag bara erfarenhet av boxer.  Men de äääälskar att vara olydiga och busiga, så det gäller att ha samma humor som hunden!
LindaLunda
12-03-2006, 09:27
Det går ypperligt!! Jag är 163 och har haft St:Bernards hundar! I miina tonår var jag dagmatte åt en GD. Nu har jag en stoooooor labbe och en ännu större Berner Sennen. När Bernerpojken är färdigvuxen kommer han att sluta på en 55-60 kg. Allt handlar om rasens egenskaper och om uppfostran.  Linda
Linda_A
12-03-2006, 10:02
Hej!
Jag tycker att du börjar i helt fel ände.
De raser som du räknar upp är bruksraser som kräver en hel del av sin förare mental och motionsmässigt. Vad hade du tänkt göra med din hund?
Det går inte att jämnföra med GD, Benner senner och liknade raser. Då dessa raser är mera av sällskapsslaget. Och jag skulle vilja dra det så långt att jag säger att jag önskar att ingen rottis eller schäfreruppfödare säljer till dig med de grunder som du nämner här. Att bara vilja ha en stor hund är ingen bra grund.
Vad är det som du söker av din hund? Vad ska du göra med din hund?
Schäfrer och rottis är brukshundar och bör köpas för detta ändamål.
Sen jag kan tycka att storleken underlättar, det är lättare att plocka upp en liten hund eller stanna den. Men med kunskap så är det inte ett problem.
Det är inte styrka som avgör lämpligheten som hundägare. Mer förmågan att fostra valpen från början. Då behöver man sällan någon styrka När det gäller dom raser du nämner så har jag förstått att mentaliteten varierar ganska mycket. Så var noggran när du väljer valp och kolla upp föräldrarnas mentalitet. Jag tror inte det är några problem alls för dig. Ofta är ju tikar något mjukare än hanhundar dock.
LindaLunda
12-03-2006, 10:16
CITAT (Linda_A @ 12-03-2006, 10:02) Det går inte att jämnföra med GD, Benner senner och liknade raser. Då dessa raser är mera av sällskapsslaget.
Schäfrer och rottis är brukshundar och bör köpas för detta ändamål. Det var presis detta jag menade med rasers olika egenskaper. Linda
Linda_A
12-03-2006, 11:19
CITAT (LindaLunda @ 12-03-2006, 10:16) CITAT (Linda_A @ 12-03-2006, 10:02) Det går inte att jämnföra med GD, Benner senner och liknade raser. Då dessa raser är mera av sällskapsslaget.
Schäfrer och rottis är brukshundar och bör köpas för detta ändamål.
Det var presis detta jag menade med rasers olika egenskaper. Linda Det var inte menat mot dig direkt, du med det vackra namnet. Utan bara att jag tycker att man ska ha en klar syn framför sig när man köper brukshundar.  Har pratat rätt mycket om just detta med min kompis som är liten men har stor erfarenhet av hundar som just nu väntar på sin rottishane.
Storleken spelar ingen roll, nej  Men jag tycker som Linda A att man ska vara på det klara först över vad man ska ha hunden till och sen välja ras. Det är väl möjligt att man kan fostra en hund bra fast den inte används till vad den är avlad för, men risken är ganska stor att hunden inte blir så lycklig som den skulle kunna vara. /Åsa
CITAT (Veganvarg @ 11-03-2006, 22:22) Hejsan! Jag har länge funderat på att skaffa hund, så om nått år eller så så... Men saken är den att jag vill gärna ha en stor hund. Är inne på en rotta eller en schäfer.  hej. det finns inget som helst belägg, för att en liten tjej inte kan ha en stor hund... det är bara bullshitt däremot, vänder jag mej lite mot raserna du räknar upp... rottis eller schäfer är inte en nybörjarhund direkt, utan kräver en handledare med erfarenhet. det finns betydligt "lättare" hundar att välja som första hund, och som inte har lika mycket "vakt" i sig som dessa. det betyder inte att den måste vara "liten" utan det finns stora hundar som är mer sälskapshundar. vidga dina vyer lite, och gå in på hundsidor och kolla runt lite, innan du väljer. lycka till
Jag har en schäfer och han kom till mig som omplacering för snart 6 år sedan. En underbar hund med bra mentalitet. Han var ordentligt upplärd och är mycket lydig.
Idag skulle jag inte själv våga skaffa en schäfer valp,skulle inte lita på min egen förmåga att lära upp valpen.
Men du kommer att klara av en stor hund hur bra som helst!!!
Tycker du skall skaffa en stor hund om du vill ha det, men det kan nog vara bra om du och vovven går någon lydnadskurs på brukshundsklubben. Det borde egentligen alla hundägare göra eftersom det ger så bra stimulering för hunden och även kul för oss människor. Om man dessutom har en stor hund så blir det ju lite extra viktigt att man kan hantera den rätt.
LindaLunda
12-03-2006, 17:51
CITAT (Linda_A @ 12-03-2006, 11:19) Det var inte menat mot dig direkt, du med det vackra namnet.  Ingen fara på taket! Var nog lite otydlig själv Linda
Veganvarg
12-03-2006, 23:13
Jag vill ha en hund med mycket motor, en hund man verkligen kan jobba med. Raser som tex labrador och golden retriver attraherar mig inte så mycket. Självklart tänker jag ansluta mig till nån brukshundsklubb. Både för min och hundens skull. Skulle tycka det var jättekul att jobba med tex skydd med hunden. Och jag är beredd och har dessutom möjlighet att lägga ner mycket tid på en hund. Ser hunden som en livskamrat, inte som en hobby. Jag har absolut inte bestämt mig för någon ras ännu, men jag blir glad när jag hör att det finns så många tjejer här med stora hundar.
CITAT Jag vill ha en hund med mycket motor, en hund man verkligen kan jobba med. Raser som tex labrador och golden retriver attraherar mig inte så mycket.
Labrador- , Golden- och flat coated retrievers ÄR hundar med mycket motor.. Hundar som behöver mycket stimulans och motion. (Det kräver ju alla hundraser, men en del mer, andra mindre.) CITAT Och jag är beredd och har dessutom möjlighet att lägga ner mycket tid på en hund. Ser hunden som en livskamrat, inte som en hobby. Tycker du säger emot dig själv lite. När man väljer ras (blandis eller renrasig) måste man tänka på vilket liv man har och vilka intressen man har. En hund är både livskamrat OCH i många fall en hobby. Du säger ju själv: CITAT Självklart tänker jag ansluta mig till nån brukshundsklubb. Både för min och hundens skull. Skulle tycka det var jättekul att jobba med tex skydd med hunden. Jag hoppas att du verkligen tänker igenom dina tankar om att skaffa hund. Du kanske har mycket tid nu, men har du det om 5, 10, 15 år också? Du kanske är sugen på att resa? Delar du ansvaret med någon? Det måste man självklart inte göra, men det underlättar. Gå till bibblan och låna en massa böcker om olika hundraser. Besök kennlar/uppfödare. Du kanske kan låna/vara hundvakt en tid? Det gjorde vi innan vi bestämde oss. Från den dagen vi sa att: "Det skulle vara mysigt med en lite jycket" till den dagen vi faktiskt hade lilla Keno tog det över 2 år.. Vi ville verkligen vara säkra på att vi tog rätt beslut. Vill absolut inte skriva dig på näsan, men jag vill både för din och din eventuella hund att det ska bli bra.
*vet ej*
13-03-2006, 07:39
Nej jag tycker inte att någon varken kvinna eller man skall ha stora mördar hundar, dom borde förbjudas. Köp heller en sådan hund som Paris Hilton har.
lisselbo
13-03-2006, 08:16
"Mördarhund", vad är det för ras? Är det någon ny ras, eller? (OBS ironi)
Ville du ha nåt att jobba hårt med så varför just en Rottis eller schäfer? Skaffa en Pyrenée vet ja  Tjurigare fanskap får man leta efter, får hon inte som hon vill och beter hon sig som värsta obstinata treåringen, forcerar allt på sin väg uppför trappen, där sätter hon sig i halva trappen och det enda som fattas är armarna i kors och en plutande underläpp. Fast mellan varven så är hon juh jättego också
LindaLunda
13-03-2006, 11:17
lisselbo
13-03-2006, 11:29
Theriss
13-03-2006, 19:17
Tja jag vet en äldre dam som är väldigt kort och hon har en hund som är nästan högre än henne! Hon går med den i vanligt koppel och allt, inga problem.
Och så en äldre herre som har en rottweiler. Jag lovar att den lätt kan få honom att falla omkull om den velat men han har stenkoll på den så.
Så allt beror ju på hur hunden blir uppfostrad och tränad och så.
Theriss
13-03-2006, 19:20
CITAT (Reserv @ 13-03-2006, 10:44) Ville du ha nåt att jobba hårt med så varför just en Rottis eller schäfer? Skaffa en Pyrenée vet ja  Tjurigare fanskap får man leta efter, får hon inte som hon vill och beter hon sig som värsta obstinata treåringen, forcerar allt på sin väg uppför trappen, där sätter hon sig i halva trappen och det enda som fattas är armarna i kors och en plutande underläpp. Fast mellan varven så är hon juh jättego också  Åååhh har du en pyrenée? *avis* Ska jag definitivt ha en dag!
AnnaConda
14-03-2006, 08:31
[B]Finns det något lättare än en storpudel? Lättlärd, smidig och evigt trogen. Hårar inte och tränar gärna till cirkusnummer
CITAT (AnnaConda @ 14-03-2006, 08:31) [B]Finns det något lättare än en storpudel? Lättlärd, smidig och evigt trogen. Hårar inte och tränar gärna till cirkusnummer  ja det är en bra hund att starta med...
Veganvarg
14-03-2006, 15:02
vet ej:
Är du seriös, eller bara provokativ?
cic: Om jag skaffar en hund är det definitivt inget hastigt beslut! Har funderat i snart ett år, och det blir garanterat minst ett års funderande till.
Läser mycket hundlitteratur, besöker hundsiter, pratar med hundfolk osv. Skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte visste att jag kunde ge det ett bra liv.
Linda_A
14-03-2006, 16:28
CITAT (Veganvarg @ 14-03-2006, 15:02) vet ej:
Är du seriös, eller bara provokativ?
cic: Om jag skaffar en hund är det definitivt inget hastigt beslut! Har funderat i snart ett år, och det blir garanterat minst ett års funderande till.
Läser mycket hundlitteratur, besöker hundsiter, pratar med hundfolk osv. Skulle aldrig skaffa ett djur om jag inte visste att jag kunde ge det ett bra liv. Antar att du har ställt frågan på tex alltomhundar eller liknade sidor då?
Veganvarg
14-03-2006, 23:59
Linda_A: Ja, bland annat där, och på Vovve och lite andra sidor med. Försöker samla information från alla håll och kanter... Vill vara säker på att jag tar rätt beslut den dagen jag bestämmer mig.
Susanna
15-03-2006, 19:53
Jag tror du blir en mycket bra hundägare Veganvarg!
CITAT (Susanna @ 15-03-2006, 19:53) Jag tror du blir en mycket bra hundägare Veganvarg! det tror jag också det finns en "första gången" för allt, även inköp av en hund alla hundägare har köpt sin första hund någon gång lycka till
Veganvarg
15-03-2006, 22:17
Tack! Det betyder jättemycket att ni tror på mig! Jag vet innerst inne att jag kommer kunna ge en hund ett bra liv (och att jag inte skaffar någon hund om inte förutsättningarna är de rätta), men jag vill verkligen få så mycket kunskap och förståelse som möjligt innan jag blir sambo med en vovve.
LindaLunda
16-03-2006, 08:09
Ta en titt på Berner Sennen rasen! Det är många som tränar och tävlar både lydnad och agility med dem. I och för sig blri de inga stjärnor på agility . De är hundar som är enormt anpassningsbara. Linda
Linda_A
16-03-2006, 08:42
Det kommer nog att gå bara bra. Så länge du är ärligt mot dig själv omjava script:emoticon(':wub:') smilie vilka krav du klarar av att uppfylla och inte.
Susanna
16-03-2006, 20:08
Mmmm Berner Sennen är ju helt underbara raser. Hade jag förutsättningarna så skulle det bli en sådan....och en new foundland...
http://www.pedigree.se/Pedigree/sv-SE/Hund...4tt+hundras.htmHär är ett bra test att göra. Det kan få dig att se att schäfer/rottis är helt rätt för dig eller helt fel för dig. Sen kan man ändra sig när man gör testet igen och se vad som krävs för att ha raserna du är intresserad av. Inget att ta på fullt allvar men man kan fundera lite på svaren och på vad du vill i framtiden. Annars finns det väl inget som säger att en tjej inte kan ha en stor hund. Det finns ju alltid lyktstolpar att surra sig om Du verkar ganska ung (ungefär 20-25?) med mycket energi och fritid med stort djurintresse, så att du inte skulle få en väluppfostrad hund tvivlar jag på. Men det är mycket jobb.... Vår kelpie är jätterolig att jobba med men jag är glad att vi är 2 som tränar henne.
Whiskuchi
04-04-2006, 14:49
CITAT (vet ej @ 13-03-2006, 07:39) Nej jag tycker inte att någon varken kvinna eller man skall ha stora mördar hundar, dom borde förbjudas. Köp heller en sådan hund som Paris Hilton har. Är det några hundar som är mördarhundar så är det dvärghundarna! Jag hade en pappis en gång, hon var rena pitbullen
Och jag har haft både Griffon (tik)och Berner Sennen (hane). Bernisen var det inga problem med, men Griffonen..... Jösses vilken argbigga hon var! En riktig surkärring - också hon en pitbull i miniformat!
Whiskuchi
04-04-2006, 15:22
Min pappis brukade jaga runt schäfern när hon var arg (och han var livrädd - inte undra på, hon högg mot kulorna!!)
Bettson
04-04-2006, 20:55
Kan väl bara tycka att det är två saker man skall ta hänsyn till Det första är hur skall jag använda hunden. En utpräglad jakthund passar inte som inaktiv sälllskapshund. En utpräglad sällskapshund passar inte som arbetande osv. Är väl ungeför som när man skall köpa bil. En Porsche är väl inte lämpligaste bilen , hur fin den än är, ifall du skall köra tre ungar till dagis. Det andra jag tänker på är vem man själv är. Är jag en dominant person så behöver jag en tuffare hund för att inte förstöra den. Är jag själv en vekare personlighet så är det vansinne att ta en tuff tjurig rackare som förmodligen kommer att ställa till ett helvete för mig, för att jag inte klarar av den. Vem är jag och vad vill jag göra med hunden. Det är fortfarande som när jag skall köpa bil. Inte sjutton vill jag ha en Porsche ens om jag hade råd. Dels vill jag inte sitta obekvämt på backen och dels skulle rumpan förmodligne inte få plats i det lilla sätet. Tar en Renault Kango i stället.
Varför inte en blandras? Jag växte upp med både renrasiga (schäfrar och en schnauzer)och blandisar av alla möjliga storlekar. Min senaste hund var en schäfer/dobermantik, jättesnäll och gullig!
Blandisarna blir ofta äldre (men naturligtvis inte alltid) än de renrasiga -våra blev mellan 14 och 17 år gamla. Det viktiga är att du väljer en ras som du trivs med och att tycke uppstår mellan dig och hunden.
Köp aldrig ett djur om du inte är helt säker på att du vill ta hand om det i många år, gå ut i ur och skur och vara beredd att betala veterinärkostnaderna (det kan bli mycket dyrt även om djuret är försäkrat)!!!
Liselotte i zon 3
05-04-2006, 10:12
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|