Full version: Flytta sparrisen?
mayababy
Min kolonilott ska tyvärr bli parkeringsplatser om byggnadskontoret får igenom sina förslag!! sad.gif sad.gif sad.gif
Jag har ju mest kryddor å örter som antagligen inte blir nåt problem att flytta i höst (svärmor har lovat mej en stor att flytta in i wub.gif ) men hur ör jag med sparrisen??
Är den flyttbar? Den har vuxit hos mej i 3 år nu å i år är det första gången som vi ska skörda av den!! Hur gör man -gräver upp hela kalaset på hösten eller borde jag flytta den redan i vår/sommar? Har 5 stora plantor.
Någon som har erfarenhet?
CallEva på Öland
Hej där!
Har provat att flytta sparris med gott resultat.

Calle på Ön Öland som bytt namn till SnÖland
mayababy
Hur gjorde du då? Grävde upp hela roten på hösten (som borde ha vuxit sej stor nu efter 3 år?)
Susanna
Jag har inte flyttat på sparris men väl grävt upp en planta. Skulle rensa kvickrot förra året och det slutade med att jag fick gräva upp hela sparrisplantan för att komma åt alla rötter från kvickroten. Satte sedan tillbaka sparrisen på samma plats igen och den växte jättebra hela sommaren. Försök få med så mycket rötter som möjligt och du bör nog också tänka på att vattna ordentligt när den är i jorden igen. Tänk också på att förbereda ny platsen bra med djupgrävning, rensning etc.

Lycka till och jag hoppas att det inte blir några parkeringsplatser
CallEva på Öland
Hej där!
Jäpp, upp med allt, ner i ny väl förberedd bädd.
Kanske lite mindre skörd men klart Ok

Calle på Ön
mayababy
Tack för era svar! wub.gif Va glad ja blir - behöver inte gå miste om goda sparrisar!! tongue.gif
Limeblossom
Och jag blir också glad för svärfar har en stoooor sparrisplanta som jag tänkte hacka en bit av och funderade på om det skulle fungera. smile.gif
Och det verkar det ju göra.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon