Full version: Okänd växt!
micke_
Hej
Har fått denna växt som stickling av min mamma för ett tag sen, men varken hon eller jag har lyckats ta reda på vad det är.
Den liknar Blomstervagga ( rhoeo spathacea ) till både färg och utseende, men är för liten?
Bladen är som störst ca 10 cm långa, ett par cm breda. Undersidan lilagrön.
Verkar vilja dra iväg och växa sig lång, men klarar det ej utan stöd. stammen grön, köttig och vek, 2-4 mm tjock. Bladen sitter med ca. en centimeters mellanrum. Jag har haft den i ett halvår drygt, mamma i flera år.
Vi har inte fått den att blomma.
Ursprunget är troligen Thailand, den skall vara en stickling därifrån för flera år sen.
Bifogar två (dåliga) bilder. En kork från en PET-flaska är med som storleksref.

// Ha det bra
yla
ser ut som nån typ av "vandrande jude" jag har hat nåt liknande nån gång med rosa små blommor ,jättesöt ampelväxt
pimpim
Har också några såna växter och har också undrat vad det är för någon. Fick den av en f.d granne. Skulle vara kul att få veta vad det är för något. Jag klipper ner min så den inte blir lång och ranglig. Och får då jättefina skott som rotar sig fint.
Hoppas någon kan svara på vad det är för något.

Pia
Annki
Hej! Jag är 99% säker på att det är en Setcreása pállida "Purple Heart" som härstammar från Mexico. Svenskt namn bl a purpurblad. Finns säkert fler. Den blommar, med små rosa blommor! Jag hade en själv en gång i tiden. Den gillar full sol, jämn vattning, inte övervattning och lite sparsammare på vintern. Den tillhör familjen "himmelsblommeväxter", låter det inte härligt?
yla
sökte på namnetSetcreása pállida o hittade den här bilden då
Betty
Tycker nog som Oldwolfie att det ser ut som nån sorts Vandrande jude - Tradescantia fluminensis
lilla mamma
Jag har en sådan som är en blomstervagga odlad i dåligt ljus.
Men de är vackra ändå.
Nu bor den i vårat badrum i solljus och är panglila

Blomstervagga kallas även tre män i en båt
micke_
Hej igen !
Efter att letat runt på nätet som en tok med era svar som hjälp kan jag också till 99% säga att det ÄR purpurblad/ setcreasea pallida.
Hittade lite foton där dom växer vilt, där är den lila färgen mer framträdande, men på en del foton syns det gröna också ( se bifogad bild )
Skall en enligt vad jag läst bl.a. finnas förvildat på Bali, så att det finns i Thailand lär ju inte vara en omöjlighet!
Var själv inne på antingen blomstervagga eller vandrande jude också, men det stämde inte till 100%. Så vi säger att det är Purpurblad!
Ljusalfheim
jorå. Setcreasea pallida är det! har sånna här hemma. lättskötta som tusan, men de blir lätt fula efter en tid.. men de gör ju inget -förnyas ju lätt med sticklingar. biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon