Full version: Gråsparvarna
*Felix matte*
För första gången i år såg jag alldeles nyss 2 gråsparvar som åt av solrosfrön biggrin.gif
Eftersom kameran inte var riggad vid fönstret så hann jag inte fota innan de skrämdes och flög iväg.... hoppas de kommer tillbaka så jag får några kort.
andersen
CITAT (Felix matte @ 12-03-2006, 09:22)
För första gången i år såg jag alldeles nyss 2 gråsparvar som åt av solrosfrön biggrin.gif
Eftersom kameran inte var riggad vid fönstret så hann  jag inte fota innan de skrämdes och flög iväg.... hoppas de kommer tillbaka så jag får några kort.

det var inte den här fågeln som du såg? gråsparv har blivit oerhört ovanlig har inte sett någon i år. sad.gif

ps fågeln på bilden är Pilfink.
*Felix matte*
Nej inte pilfink, såna har vi ofta här... detta var två st gråsparvar, det var maken som såg dom och bad mej komma och titta...pilfinken har ju svart fläck på kinden och mörk hjässa.
andersen
Ja vad roligt, jag saknar dom , när jag var barn på 60talet så kunde man se flockar på hundratals gråsparvar, och som ja sa förut nu är det en ovanlig fågel.
*Felix matte*
Jag har gamla foton (någonstans) med 60 - 70 gråsparvar som samlats vid "matbordet"... det var på andra halvan av åttiotalet.
Synd att de är så sällsynta nu.
gunvor
CITAT (Felix matte @ 12-03-2006, 10:56)
Jag har gamla foton (någonstans) med 60 - 70 gråsparvar som samlats vid "matbordet"... det var på andra halvan av åttiotalet.
Synd att de är så sällsynta nu.

men vad har hänt med dom?
Hade en granne en gång som kallade dom för flygande råttor!
Jag har änbtligen insett att mina gråsparvar är pilfinkar.
Snöflinga
Mina gråsparvar är inga pilfinkar, utan äkta vara tongue.gif Visst, de är inte så många men roligt att se dem ....... Undrar också vad som hänt dem unsure.gif
*Felix matte*
Jag minns att Lars-Olov Arvids (rätt?) skrev om gråsparvarna då när man skulle räkna fåglar vid matbordet.... de hade minskat utan att man visste orsaken. sad.gif
*Felix matte*
Nu lyckades jag för en stund sedan få några bilder biggrin.gif

Berith
Åååh! Grattis Agneta, jättespännande. wub.gif Där ser man ju tydligt och klart att det verkligen är gråsparvar. Kanske att du bor bättre till än vi andra, eftersom dom hellre hälsar på hos dej. wink.gif
amaira
Charmiga bilder Agneta!
Varför gråsparvarna minskat? Det jag har hört (men jag kan inte verifiera att det är sant, även om det låter troligt) är att det beror på det ändrade jordbrukssamhället. Även de tidigare så vanliga gulsparvarna är ju sällsynta av den anledningen.

De är typiska "havre-ätare" (säd) som ytnyttjar spillsäd från en försvinnande småbrukshållning. Här har den växande hästhållningen faktiskt en ny funktion! Men dagens hästar utfodras ofta med en ny variant av förädlat foder.

Att vi gick med i EU - men även "den nya tiden" överlag - förändrar villkoren för MÅNGA av våra vilda vänner. En del klarar inte omställningen utan försvinner helt. sad.gif
*Felix matte*
Gulsparvar brukar vi se hur många som helst...
mest intill motionsspåret som går runt sjön. smile.gif

Gråsparvarna är fortfarande bara två som kommer.
amaira
Grattis till gulsparvarna också.

När de börjar sjunga i vår, så känner du igen dem genom att de "räknar till sju"! biggrin.gif
"Ett, två, tre, fyr, fem, sex, sjuuu" kan du räkna med dem, när de sjunger.

Jag har gråsparvar som bor bakom panelen under huset. *sötnosar* wub.gif

Såg en gulsparv under fågelbordet för nån vecka sen.

Har dessutom tre vackra steglitz som matbordsbesökare sedan ca tre veckor tillbaka wub.gif wub.gif wub.gif
*Felix matte*
ett, två, tre, fyr.... lyssnar och räknar jämt när jag sitter ute
dom brukar sitta i träden bara några meter från huset biggrin.gif
Anki på Öland
Jag har tack vare era fin bilder sett att jag har både gråsparvar, pilfinkar och så en massa gulsparvar i min fågelmatsbuske. Och att den halvtama koltrasten är en hane så han heter numera Kalle Kola rolleyes.gif
Anki
Whiskuchi
Visst är de söta wub.gif
Jag har också haft gråsparvar vid fågelbordet, men inte särskilt många (och de få som är där jagas lätt bort av talgoxarna)
Farmor
Vilka härliga bilder på gråsparvarna i snön. Jättefina wub.gif

Idag har jag stått och tittat på en stor flock som åt utlagd havre (tror jag) i ett busksnår i en Stockholmsförort. Ingen brist på gråsparv där, däremot såg jag ingen pilfink.

Anne
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon