virrevarv
Jag har en förmåga att misslyckas med ljusgroende, pyttesmå frö, det torkar ut och allt dör. Köpte en påse Vermiculite igår, nu ska jag lyckas med Blomstertobaken och Petuniorna, tänkte jag! rolleyes.gif Men nu står jag här, sökte på vermiculite här på forumet, de flesta av er verkar använda sand istället? rolleyes.gif blink.gif
Har jag köpt något helt onödigt, igen?! wink.gif
Har jag tänkt rätt som tänkte ha Vermiculiten till att täcka de mirkoskopiskt små fröna med och på så sätt hålla fukten bättre? Släpper vermiculiten igenom ljus? För tobaken och petuniorna är väl ljusgroende? blink.gif

Ge mig gärna tips om hur jag ska göra, många av er verkar anse att Petuniorna är lite av nybörjar frö men jag misslyckas hela tiden. Det är väl inte försent att så Blomstertobak och Petuniorna nu?

Tacksam för svar....
Helen i Piteå Zon 5
Jag använder vermiculit och inte sand. Den släpper igenom ljus och behåller fukten bättre så att jordytan inte torkar ut så snabbt. Så jag tycker inte du har gjort ett onödigt köp utan ett bra köp biggrin.gif Nej, det är inte försent för Petunior och Tobak, bara fröså! /Helen
Åsa, mälardalen zon 2
Jag använder varken sand eller perlit på sådderna jag gör som vi gör på jobbet ljusgroende fröer strösslas ut på en fuktig såbädd och sedan lägger man en glasskiva över eller täcker med plast då blir det praktiskt taget 100% luftfuktighet så ytan torkar ej ut och fröerna får även massor av ljus.

ewa zon 3
Jag sådde petunia i en sån där"Pluggbox" förra året. I den är det lätt att hålla jorden fuktig. Nackdelen är priset. Åsas tips att täcka med plast eller glas fungerar lika bra tycker jag. och billigare wink.gif

Jag använder vermiculit på nästan alla mina sådder tycker det är lättare att hålla jordytan fuktig då. Till små,små fröer använder jag den finkorninga vermiculiten som oftas ligger och smular längst ned i påsen

/Ewa
Lady Hamilton
Jag blandar Vermucilte i jorden vid både sådd och omplantering. När jag sår använder jag "mini växthus" eller någon typ av "plugg-boxar" med underbevattning och plastlock, detta häller fukten bra. Förutom alla andra tips du fått kan du även använda dig av en "Blomspruta" och duscha dina sådder och plantor när det ser lite torrt ut.
virrevarv
Tack snälla ni för alla tips och trix, då kan jag lugnt använda mig av vermiculiten. Jag håller med om att plastpåse på sådderna håller fukten bra, det är när de ska ner under ljuset som det strular till sig, förmodligen har jag varit för snabb med att ta bort plasten... wink.gif
Pluggbox har jag sneglat på rätt länge men jag har tyckt det har varit lite mycket pengar, när glasslådor, avskurna mjölkpaket, smörpaket och alla andra sorters plastförpackningar har funkat bra för mig. Kanske nästa år? Något att önska sig av tomten?! laugh.gif laugh.gif Eller i födelsedagspresent nu i juni? rolleyes.gif

Men med alla era tips i färskt minne så ska jag i alla fall så Petunia och Blomstertobak ikväll!! tongue.gif tongue.gif

Tack än en gång!!
Elisabeth P
Om ni lägger glasskiva på, blir det inte för tätt då?
Lämnar ni en lite glipa eller dyl så att lite luft kan komma åt?
kerstin z5-6
Ja, och luftar ofta smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Glasskivorna på jobbets vänds med jämna mellanrum (+ det kollas ifall det grott) men annars ligger de tätt på lådorna det finns ingen glipa där det kommer in luft. Kan även tillägga att lådorna aldrig utsätts för den typen av gassande sol som många har på fönsterbrädan.
Susanna
Åsa, vad är det där avlånga gröna som växer i vissa lådor? Längst ner till vänster till exempel. Ser spännande ut!
Åsa, mälardalen zon 2
Det är streptocarpusbladbitar man har delat bladen på längden och stuckit ner dem, det kommer nya plantor längs med där mittnerven satt tidigare (man skär bort mittnerven innan nedstickning).
Katti med torpet
Men hörrni, är Petunia ljusgroende?
Det måste de ha glömt att tala om för mina frön. De är peleterade och jag har sått dem på 3-5 mm djup och de har grott hur snällt som helst!

Vad gäller Vermiculit så har jag märkligt nog bara dåliga erfarenheter av det. Har provat att täcka halva ytan med vermiculite (kanske 2 mm tjockt)och i den halvan har det genomgående grott sämre?! Har gjort testet på ett flertal olika sådder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon