Full version: Vattenskott ?
HönaBöna
Jag gallrade ur en schersminbuske förra våren och sedan dess har det vuxit upp ett tjugotal helt ogrenade raka pinnar ur busken. Vissa är tom nästan dubbelt så höga som de gamla grenande kvistarna som blommade förra året.
Ska jag klippa bort "pinnarna" eller kommer de att förgrena sig med tiden ?
Eva 33c
Absolut inte klippa bort! De kommer att blomma på korta sidogrenar i år. Schersminer växer så där, ena året ett långt raktskott som börjar blomma nästa år! Ska något klippas så klipper man bort någon riktigt gammal gren som gjort sitt ända nere vid marken. Det kan bli aktuellt när busken blivit stor och tät. Schesminer är en av mina absoluta favorit buskar , jag har många i min trädgård och när de blommar fylls hela tomten med deras doft. De tål att klippas ner helt också om det skulle behövas men dåblommar de inte förrän året därpå.
Cilla
Beskärning av schersmin och andra blommande buskar brukar göras för att påskynda föryngringen, som busken annars gör själv men i långsammare takt. De rakväxande grenarna är just föryngringen, som så småningom blir blombärande de med. Tycker man inte om många raka ettårsskott så får man färre genom att inte beskära.
Immix
Om man vill klippa ner busken nästan helt, är det då bäst att göra det i mars-april? Eller när?
Cilla
Jag tycker inte att radikalbeskärning är till fördel med schersminer. Vissa exemplar tynar bort, andra tar evigheter på sig att komma igen och de som skjuter fart på en gång och efter ett antal år också blommar brukar kunna föryngras med gallring lika bra, och då ha både blom och nya skott samtidigt.

Ska man föryngra på ena eller andra sättet är det vårvintern som gäller.
Hannele
CITAT (Immix @ 13-03-2006, 18:10)
Om man vill klippa ner busken nästan helt, är det då bäst att göra det i mars-april?

Inte nån gån, som Cilla säger.
Gallra bort några gamla grenar, vart tredje år, regelbundet, nu:

Schersmin blommar på äldre grenar och klipper man ner hela busken, dröjer det flera år, innan man har någon glädje av den. (Vissa buskar, typ spirea, som blommar på årskott, kam man någon gång beskära ganska hårt.)
HönaBöna
oj då. Det var tur jag frågade er först !
Busken kommer nog att blomma fint i år då för det har vuxit upp många raka pinnar som är nästan dubblet så höga som de gamla förgrenade kvistarna.

Vad är vattenskott då ?
Cilla
Vattenskott eller epicormiska skott är snabbväxande grenar som vissa vedartade växter har som nödskott när de förlorar för mycket grenar på en gång, t ex genom åsknedslag, orkaner eller idoga beskärare.

Jag är osäker på om skotten på schersmin är epicormiska eller ej men helt klart är att också de unga, snabbväxande och raka på schersmin bär blom så småningom, även om de till en början mest var till för att växten skulle överleva. Att få fram snabbväxande ungskott på en schersmin kan vara ett effektivt sätt att få fram snabb föryngring (=fler unga skott än äldre än om busken fick växa fritt), men man får som Hannele säger vänta lite på blommen.

Schersmin tycker jag tillhör de buskar som föryngrar sig själva bra och de bär dessutom bra med blom också på gamla grenar så jag beskär allt mindre i dem. Men gillar man inte uppstamningen som busken gör själv utan vill ha den lägre och grön från marken och upp så är det bra att beskära. Men det blir på bekostnad av blommen.
Immix
CITAT (Hannele @ 14-03-2006, 11:25)
CITAT (Immix @ 13-03-2006, 18:10)
Om man vill klippa ner busken nästan helt, är det då bäst att göra det i mars-april?

Inte nån gån, som Cilla säger.

Vår buske är en enda rishög. Jag försökte glesa ur den förra året men den är så tät att det inte går att göra på något bra sätt. Fick inte ens in grensågen mellan grenarna sad.gif . Får väl göra ett försök i år igen då, men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas. Gissat att busken aldrig blivit gallrad...
Big Gardener
Vattenskott är en ett lite luddigt begrepp. Men man kan säga som Cilla säger att det är nödskott som trädet bildar för att återställa nödvändig bladmassa som gått förlorad.

Men även om vattenskott oftast kommer från epikormiska knoppar, dvs. redan bildade knoppanlag som finns i/under barken så kan de även bildas från kallusvävnad och kallas då för adventiva skott eller knoppar. Kallusvävnad uppstår oftast vid en stamskada eller ett grovt beskärningssnitt. På en liten buske som Schersmin kan man nog uteslutande tala om vattenskott som uppstår från epikormiska knoppar.
noora
CITAT (Immix @ 16-03-2006, 18:09)
Vår buske är en enda rishög. Jag försökte glesa ur den förra året men den är så tät att det inte går att göra på något bra sätt. Fick inte ens in grensågen mellan grenarna sad.gif . Får väl göra ett försök i år igen då, men jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas. Gissat att busken aldrig blivit gallrad...

Jag har samma problem med vår schersmin och med en rosenbuske. Är det någon som har tips på hur man kommer åt att såga när det är väldigt tätt?
Cilla
Japp, man tar fram sin lilla japanska minisåg. Finns att köpa på mässan. tar på drag precis som de större sågarna gör. När man gjort ett snitt med sågen klipper man med sekatören. Eller så klipper man med sekatören med en gång, från ena och sedan andra hållet.

Om det är så tätt - behöver man verkligen hjälpa schersminen med föryngring då? kan jag fundera. Är det tätt är ju busken ofta vital av sig själv. Fast kanske blomgrenarna är så gamla att de inte orkar längre?

Jag är inte så bra på att beskära schersmin själv, har experimenterat på mina buskar hemma och tycker inte att de blir vackrare än innan. Nu ska jag göra 10-årstestet med att inte beskära dem alls...

Mycket med schersmin handlar om estetik, dvs vad man tycker är vackert. Det kan vara bra att veta att busken i sig själv bildar stammar och blommar som en fontän ganska högt upp. Naturligt beteende alltså.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon