Floppy
Jag har sökt här på Odla först för att hitta lite svar och råd ang mina blomman för dagen....

Jag har toppat allihopa 2 ggr...men det är bara en utav dem som jag har behövt toppa en gång....på den så kom det två nya grenar och den växer långsamt...i lagom tempo...

De andra har det inte kommit mer än en ny gren....alltså de grenar sig inte...å de växer 5-6 cm per dygn om inte mer....de är mellan 30 och 40 cm höga...den som grenade sig är ca 15 cm...måste ju byta ut blompinnarna

Kan någon förklara hur detta kan komma sig?...att det bara är en som har grenat sig fast de har stått tillsammans?
...och hur jag kan lösa de snabbväxta så att de inte fortsätter å ränna iväg?
....kan man toppa hur många ggr som helst?

Lägger in en bild så ni ser hur de ser ut, den till höger är den låga resten är som synes väldigt höga i jämförelse

sad.gif huh.gif blink.gif ohmy.gif wacko.gif wink.gif
Carex
ställ plantorna lite svalare så ränner de inte iväg så mycket, sedan får man självklart tänka på att blomma för dagen är en slingerväxt och kommer att bli hög och behöva stöd inom en snar framtid.
Irene_L
Mina ville inte grena sig förra året. Då fick jag rådet att de behövde mer näring för att orka dela sig. Jag följde rådet och de grenade sig mer. Prova det får du se. Du kan toppa dom flera ggr.
mvh
Irene
Floppy
Okej...jag har ingen möjlighet att ställa dem svalare...detta är den svalaste platsen...

och jag har planterat om dem för ca 2 veckor sedan...så blir det inte för mycket näring om jag ger dem det nu så tätt inpå omplanteringen?

Jag är ny på att så slingerväxter...så jag undrade bara om det var normalt att de växer 5-6 cm per dygn...?

Sen så tyckte jag att det var så konstigt att en enda kruka inte slingrar iväg så där fort och att den delade sig i två grenar men inte de andra...har gjort allihopa på lika sätt...jord, vatten, luft, ljus, omplanteringen samtidigt...toppningen samtidigt...de såg lika ut allihopa innan toppningen...lika långa och stora...

wacko.gif blink.gif
Irene_L
I år har jag precis sått mina för jag brukar alltid så för tidigt och de växer som bara den och till slut vet man inte var man ska ha dom tills det blir dags att ta ut dom. Om du kan ge dom näring vet jag inte wink.gif .Kanske någon annan vet?
mvh
Irene
Floppy
Det är i just den sittsen jag sitter i...vet inte riktigt hur jag ska göra med dem....

Går det att sätta fler i en kruka?...mina krukor är ca 10x10 cm
Irene_L
Jag brukar sätta flera i varje kruka, 2-3 st. Eftersom de växer så fort kan man då ha samma pinne att klättra på. Förra året var jag tvungen att sätta fast ett snöre på pinnen som jag sedan fäste i gardinstången. oj,oj vad de var långa och svåra att hanskas med blink.gif Men i år hoppas jag att det blir bättre. rolleyes.gif
mvh
Irene
Floppy
CITAT (Irene_L @ 12-03-2006, 17:14)
Förra året var jag tvungen att sätta fast ett snöre på pinnen som jag sedan fäste i gardinstången.

ÅHHHH...vicket super tips du kom med...super tack Irene_L... biggrin.gif
...ska genast binda snöre mellan gardinstång och blompinne...och samplantera...så att de får plats.... wub.gif

En till fråga... rolleyes.gif ... eftersom jag nu ska göra en omplantering så innebär det ju att de får ny jord...kan jag toppa dem ändå eller blir det som en chock för dem med ny jord och toppning samtidigt?...
Irene_L
Jag skulle nog plantera om först och toppa efter ett tag. Så skulle jag göra men jag vet inte vilket som är bäst. Jag tycker att blomman för dagen är rätt tålig så den klarar rätt mycket. smile.gif
mvh
Irene
Floppy
okej...jag planterar om först och sen om nån vecka eller 2 så toppar jag ...

Tack för alla svaren och den suveräna hjälpen... wub.gif
lissa
Jösses vad dom har växt för dig..jag satte mina den 18feb, och dom är inte ens klara för toppning unsure.gif visserligen satte jag ut dom så fort dom hade kommit upp, kanske är det anledningen att dom växer så sakta. Jag toppade inte mina förra året, och dom grenade sig nästan inte ett dugg, dom bara snurrade in sig i varandra tills dom blev som ett blommande rep. biggrin.gif biggrin.gif
Irene_L
När man toppar blomman för dagen kan man sätta det man toppat i ett glas med vatten och snart har den fått rötter och så har du fått flera blomman för dagen rolleyes.gif
mvh
Irene
Floppy
CITAT (Irene_L @ 13-03-2006, 10:13)
När man toppar blomman för dagen kan man sätta det man toppat i ett glas med vatten och snart har den fått rötter och så har du fått flera blomman för dagen rolleyes.gif

Åh va kul...det ska jag komma ihåg när jag toppar mina....

Å du lissa va gla' att dina inte växer så det knakar...jag har stooora bekymmer med mina men kanske kanske de löser sig iaf...tack vare Irene_L:s tips om 'blompinne-snöre-gardinstång' tipset...det visar sig nog om ett par veckor... tongue.gif ...men då nyper jag nog av lite på dem.... tongue.gif
lissa
Hej igen.....Det där med avknipsningen har jag inte riktigt förstått ännu.. Om man knipsar så långt ner så att man får en bit som man kan sätta i vatten, då måste man väl ta väldigt långt ner...Måste nog läsa mer, för mina luktärtos grenar sig inte, tvärt om, dom börjar sloka...
Ursäkta att jag bara hoppade in så här tongue.gif
Floppy
Hoppa in du bara...du kanske ställer nån fråga som jag inte har tänkt på...men som kan vara bra att veta...forumet är till för alla frågor....så
JUMP IN.... tongue.gif smile.gif
Agneta z5-6
Jag brukar toppa mina efter hjärtpar + 2 bladpar och dom blir oftast jättefina rolleyes.gif
akagebeck
Nu måste även jag hoppa in här i tråden och ställa lite frågor...
rolleyes.gif

Jag undrar hur man gör när man "toppar"? Använder man sax eller nyper man med händerna? Var kapar man? Ovanför ett bladpar eller var som helst? Och hur höga ska de bli innan man behöver toppa?

Mina blomman-för-dagen är ca 1 dm nu.

Och dessutom undrar jag om det här gäller bara för vissa blommor eller alla? Mina anisisoper har vuxit som bara den. Ska de också toppas? huh.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon