|
kopiapia
12-03-2006, 16:15
Någon som vet var jag kan få tag på hibiskusar av olika sorter, frö eller plantor?
Alexander-VG-zon3
12-03-2006, 16:22
maxi,konsum,blommstreräfafre kolla runt där du bor annars så kan man beställa frön från ån frö firma impecta eller vad om hete rhar nog men annars så kan man hittar dom lite var som helöst på matbutiker handelsträdgårdar m.m
CITAT (kopiapia @ 12-03-2006, 16:15) Någon som vet var jag kan få tag på hibiskusar av olika sorter, frö eller plantor? Jag har lite olika sorter/färger, vet juh inte va´dom heter men olika färger är det, men du kan få några sticklingar av mig närmare fram på vårkanten. Och välkommen här också  Sicka din adress med pm så ska vi kunna ordna så du får Hibiskusar
Var bor du kopiapia? Jag har sticklingar som söker hem. Man kan som Flaxss säger köpa fröer på Impecta. Man kan även tigga lite hos andra medlemmar på odla.nu Ber man snällt och flaxar med ögonlocken så brukar man få lite sticklingar från alla håll. Välkommen hit förresten!!! Ciczi
CITAT (ciczi @ 12-03-2006, 17:44) Ber man snällt och flaxar med ögonlocken så brukar man få lite sticklingar från alla håll. Skulle jag kunna få be snällt och flaxa med ögonlocken för min mamma? Hon har tjatat om en vit eller rosa hibiskus hela vintern.. och hon är säkert villig att betala lite för en stickling om någon har.  Emma
CITAT (Emma_ @ 12-03-2006, 19:22) CITAT (ciczi @ 12-03-2006, 17:44) Ber man snällt och flaxar med ögonlocken så brukar man få lite sticklingar från alla håll. Skulle jag kunna få be snällt och flaxa med ögonlocken för min mamma? Hon har tjatat om en vit eller rosa hibiskus hela vintern.. och hon är säkert villig att betala lite för en stickling om någon har.  Emma Vart bor din mamma? Det är mest av dom vita jag har
Alexander-VG-zon3
12-03-2006, 22:08
jag skulle gärna vila ha en vit om du har nån så skulle jag bli jätte glad
CITAT (flaxss @ 12-03-2006, 22:08) jag skulle gärna vila ha en vit om du har nån så skulle jag bli jätte glad  Pm:a din adress så kan jag skicka till våren  Påminn mig gärna så jag inte glömmer
Alexander-VG-zon3
13-03-2006, 07:53
tusen tack älskar vita blommor
kopiapia
14-03-2006, 17:13
Tack för alla vänliga erbjudanden. Jag kanske uttryckte mig dåligt, men nu är det ju inte icahibiskusar jag är ute efter. Jag söker sorten Hibicus arnesii plumeria till exempel. Om någon av er skulle ha den så är jag intresserad. Jag söker också en aprikos med gult gap som jag inte vet namnet på.
Lotta150
14-03-2006, 17:27
CITAT (ciczi @ 12-03-2006, 17:44) Jag har sticklingar som söker hem. Har du fortfarande sticklingar som behöver hem? Tänkte nog försöka mig på en hibiskus eftersom jag ha fått lite plats över framför fönstret på jobbet... Du får gärna PM:a mig om du har nå'n stickling till övers.
kopiapia
16-03-2006, 19:21
Är det ingen här som känner till en bra firma som säljer hibiskusfrö eller plator? Jag har kollat Impecta men de har jag redan.
CITAT (Reserv @ 12-03-2006, 21:57) CITAT (Emma_ @ 12-03-2006, 19:22) CITAT (ciczi @ 12-03-2006, 17:44) Ber man snällt och flaxar med ögonlocken så brukar man få lite sticklingar från alla håll. Skulle jag kunna få be snällt och flaxa med ögonlocken för min mamma? Hon har tjatat om en vit eller rosa hibiskus hela vintern.. och hon är säkert villig att betala lite för en stickling om någon har.  Emma Vart bor din mamma? Det är mest av dom vita jag har  Mammsen och jag bor utanför Halmstad, och jag antar att vi inte har sån tur att det är i närheten.  Emma
Linda_A
17-03-2006, 21:05
CITAT (Emma_ @ 17-03-2006, 16:27) CITAT (Reserv @ 12-03-2006, 21:57) CITAT (Emma_ @ 12-03-2006, 19:22) CITAT (ciczi @ 12-03-2006, 17:44) Ber man snällt och flaxar med ögonlocken så brukar man få lite sticklingar från alla håll. Skulle jag kunna få be snällt och flaxa med ögonlocken för min mamma? Hon har tjatat om en vit eller rosa hibiskus hela vintern.. och hon är säkert villig att betala lite för en stickling om någon har.  Emma Vart bor din mamma? Det är mest av dom vita jag har  Mammsen och jag bor utanför Halmstad, och jag antar att vi inte har sån tur att det är i närheten.  Emma Jag ska juh skicka ner nåt/några sticklingar till Flaxx, så det går väl lika bra till dig också, annars bor jag juh i sundsvall. Men vi väntar lite till på värmen så dom inte fryser sönder sig under frakten  Skicka pm men ditt namn och adress så ordnar vi det
Alexander-VG-zon3
17-03-2006, 21:38
eller fick du pm det jag skickade
CITAT (flaxss @ 17-03-2006, 21:38) eller fick du pm det jag skickade  Med namn och adress? Jo
Tack så mycket Reserv!  Har pm:at dig nu. Nu blir mamma glad.  Emma
På tal om sticklingar...
Jag har haft hibiskusar i några år nu, som tur är älskar de mitt hem och min skötsel (= gassande sol och mycket vattning). Jag har klippt av lite grenar och planterat i en kruka som jag satt en plastpåse om. Tyvärr hade jag ingen såjord, så jag tog det jag hade hemma.
Men hur vet jag om plantan rotat sig? Hur lång tid brukar det ta? Sticklingarna har stått i krukan några veckor nu. Finns det inte risk att man har av rötterna om man gräver upp dem och kollar? Jag har nämligen planterat 3 stycken i samma lilla kruka och de behöver väl få varsin så småningom... Dessutom ska de väl inte ha kvar plastpåsen för all evighet (det är ju inte så snyggt :-) ).
Nu stal jag någons tråd här, men jag kunde inte låta bli!
CITAT (Lupino @ 19-03-2006, 11:29) På tal om sticklingar...
Jag har haft hibiskusar i några år nu, som tur är älskar de mitt hem och min skötsel (= gassande sol och mycket vattning). Jag har klippt av lite grenar och planterat i en kruka som jag satt en plastpåse om. Tyvärr hade jag ingen såjord, så jag tog det jag hade hemma.
Men hur vet jag om plantan rotat sig? Hur lång tid brukar det ta? Sticklingarna har stått i krukan några veckor nu. Finns det inte risk att man har av rötterna om man gräver upp dem och kollar? Jag har nämligen planterat 3 stycken i samma lilla kruka och de behöver väl få varsin så småningom... Dessutom ska de väl inte ha kvar plastpåsen för all evighet (det är ju inte så snyggt :-) ).
Nu stal jag någons tråd här, men jag kunde inte låta bli! När det kommer nya blad så vet du att den fått rötter, och om den inte verkar hängig och slekig så mår den juh i alla fall bra. Det kan ta ett tag, jag tycker att vatten är bättre att rota i för då ser man juh resultatet med rötterna.
CITAT (Reserv @ 19-03-2006, 11:35) jag tycker att vatten är bättre att rota i för då ser man juh resultatet med rötterna. Det tycker jag också.. höll på att ta livet av en stickling från en gul hibiskus. Jag satte den i fuktig jord med plastpåse runt, och det såg bra ut i några veckor.. men sedan började bladen gulna, ett efter ett. Tillslut grävde jag upp den för ett sista försök i vatten. Den hade inte en tillstymmelse till rötter ens, men nu har den återhämtat sig och börjar till och med få nya blad.  Nu menar jag inte att du ska gräva upp din lille vän om det ser bra ut, för det är ju fullt möjligt att rota i jord också  Lycka till! Emma
Jag har rotat i jord med lyckat resultat. Det tog ca 8 veckor för dem att sätta rötter.
mvh Ciczi
Men är det inte lättare att rota gröna, färska skott än gamla, vedartade?
Emma
Pia mitt i Skåne
20-03-2006, 14:50
Frön till lite annorlunda hibiscusarter får man köpa utomlandsifrån, här är några länkar: RareplantsJungleseedsSunshine-seedsDet finns säkert fler i England och övriga Europa, i Usa och Australien finns också en uppsjö...
Det vet jag inte om det är faktiskt. Jag lyckades med båda sorterna.
Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|