Jag är ingen fantastisk grönsaksodlare, men jag kan berätta hur jag har gjort med de sorter du nämner. Jag bor i zon 5 och kan sätta ut mina växter på friland omkring 7 juni, när frostrisken är över. Men då har plantorna först avhärdats.
Broccoli: Jag sår alla frön i en kruka med såjord .Man kan utanvidare ha 15-20 frön i en 9x9 kruka. När de fått sitt första "riktiga" blad skolar jag om dem en och en i varsin 9x9 kruka med plantjord. Där får de växa tills det är dags för utplantering. Jag sår 7 maj.
Stjälselleri: Gör jag på samma sätt, men de är ljusgroende (= ska inte täckas med jord) och tar längre tid på sig att gro och växa till. Jag sår i mitten på april.
Purjolök: Brukar jag så i en glassburk med plantjord och lite såjord överst. Sedan sår jag fröna med ca 2cm mellanrum i varsin liten "grop" som jag gör med fingret och sedan täcks dem. Sedan skolar jag inte om dem något mera, däremot klipper jag av dem lite ibland så de blir lite tjockare. Jag sår 15 mars.
Jag vatnar efter sådd, genom att ställa såkärlet i en behållare med vatten. Vattnet bör nå upp till ungefär halva krukans höjd. När man ser att ytan mörknar tar jag upp den och ställer den i ett minidrivhus med plastlock. Jag behöver väldigt sällan vattna något mer innan det har börjat växa.
Jag har växthus som jag sätter igång (monterar bubbelplast och sätter in fläkt i ) 15 april. Dit flyttar jag mina sådder när de skolas om.
Det här med odling är ingen exakt vetenskap, man kan göra lite olika och lyckas lika bra. Men så här har jag gjort i allafall.