Full version: När börjar jag?
graylingfisher
Hej.

Här kommer ett inlägg av en totalt ovetande men nyfiken nybörjarodlare. Jag provade att sätta ut lökar hösten för två år sedan, men misslyckades totalt med detta. Det verkade som att alla dessa hade ruttnat bort till sommaren då min förväntan var stor. Nu har jag tänkt sätta ett antal lökar till våren och undrar när jag kan sätta ut dessa i naturen. Jag bor i Piteå och funderar i samband med utsättningen, att beställning och leveransen kommer i rätt tid till våren (sommaren??). Jag har aldrig planterat lökar tidigare utan endast färdiga perenner sommartid. Går det att misslyckas två gånger?? Vad skall jag tänka på?

/ graylingfisher
Irene_L
välkommen hit!! rolleyes.gif
Vad är det för lökar du ska sätta?
mvh
Irene
kerstin z5-6
De lökar man kan och brukar sätta på våren är tex liljor och Iris -som eg är en knöl ...Ibland säljs även Allium som planteringslök på våren
Tulpan , krokus och andra vårblommare köps och sätts på hösten .
Har du lerjord som är mycket vattenhållande är en upphöjd rabatt bra -gärna grus i botten -smile.gif
Så jag undrar jag med -vilka lökar har du beställt och varifrån ?

H'är finns många odlaiter från dina trakter -själv bor jag lite söderut laugh.gif laugh.gif
Välkommen !
K
Helen i Piteå Zon 5
En Piteåbo till! Vad kul! biggrin.gif Välkommen hit! biggrin.gif /Helen
graylingfisher
Oj vad varmt välkommen jag kände mig, precis som när vårsolen lyser upp med sitt ansikte. De blommor eller lökar jag tänkt att ha i min nya trädgård är dessa. Italiensk munkhätta ( verkar trevlig och byter skepnad allt efter tiden går mot hösten, dessutom har jag misslyckats med dessa två gånger???), lite Astilbe i olika färger ( en anspråkslös vinterhärdig växt???) Alpmartorn ( lite udda i trädgården??) Dvärglupiner ( jag älskar lupiner med deras färgpaletter) Kapstjärnor ( vet inte så mycket om dessa), kanske några löjtnantshjärta får komma med. Dessutom tänkte jag mig mitt ibland detta en doftschersmin eller liknande. Får jag höra nu, har jag för stora pretantioner eller klarar jag av detta? Ni får gärna komma med råd och tips, vad jag skall och inte skall göra eller plantera. Så här inför våren lever jag också upp, fantiserande om en prunkande trädgård. Jag vet inte någon speciell leverantör förutom Bakker eller nåt liknande, men har ni något kanske bra norrländskt förslag så lyssnar jag gärna.

/graylingfisher
kerstin z5-6
laugh.gif bakker går urbort ...sad.gif
Här får du en länk med riktiga lökar
Eurobulb
Vi är många som sambeställer =gratis frakt

För övrigt är alla dina växter härdiga sorter utom munkhättan -som brukar vara lite klen hos mej -
kap stjärnor har jag inte testat men ett tips är eurobulbs botaniska tulpansortiment ...höst best

En växt som ingen norrlänsk trädgård bör vara utan är jättestäppliljan -även den höstplanteras smile.gif Eremurus -finns olika färg och höjd
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon