ansan
Hej alla experter!

Hur förökar ni era hoyor? Vill inte slänga två fina blad som sitter på en avsliten stängel. Tänkte att jag kanske skulle mig på att föröka dem men frågan är hur? Hur gör ni?
Alexander-VG-zon3
det ända jag har fått rötter på är compacta en grön som jag hadde i vatten jag vet inte vilket som är bäst för hoyor jag själv är iinte bra på stucklingar
pejori
jag hade kört ner stängeln i ett glas vatten och hoppats på det bästa smile.gif
det går bra med en kruka med fuktig jord och påse om den också. smile.gif

numera förökar jag alla genom att köra ner stiklingen i fuktig akvariesand... får rötter jättefort så... smile.gif
yenny
Jag brukar sätta mina i jord (jord med lekakulor och ca en fjärdedel perlite), sedan sätta krukan i en plastpåse för att få upp luftfuktigheten. Sedan ser jag till att hålla det fuktigt.
ansan
Stängeln är så supertunn. Har aldrig lyckats rota något så tunt förr.
Trodde man skulle föröka dem direkt från bladen. Men inte...?
yenny
Nej du måste ha stängeln med också.
morellen
nu brukar jag rota det mesta i fuktig vitmossa, funkar bra för min del. Lätt att se att det kommit rötter med.
nackdelen med att rota i vatten är att de rötterna som växterna producerar där inte är anpassade till att ta upp näring ur jorden så när man planterar dem i jord måste de "göra om" jobbet.
ansan
Nu har jag stuckit ner den i jord med en en påse runt så får vi se vad som händer.

Tycker det kan vara svårare att få rötter i vatten när växten är tunn som den här stängeln, än när den är lite grövre.
Stämmer det allmänt eller är det bara ett fenomen här hos mig? Det är i alla fall min erfarenhet.
pejori
CITAT (ansan @ 19-03-2006, 11:50)
Nu har jag stuckit ner den i jord med en en påse runt så får vi se vad som händer.

Tycker det kan vara svårare att få rötter i vatten när växten är tunn som den här stängeln, än när den är lite grövre.
Stämmer det allmänt eller är det bara ett fenomen här hos mig? Det är i alla fall min erfarenhet.

här tycker jag att det går på ett ut, om dom är tunna eller tjocka smile.gif smile.gif
däremot finns det hoyor som tar låååång tid för att få rötter wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon