ingrid fuxwall
Har en diskussion i bekantskapskretsen om huruvida en bilförsäkring gäller ifall:
Föraren kör onykter
Föraren saknar körkort.

Någon som vet, jag gör det inte.

ingrid
Castea
Vet inte hur vagnskadeförsäkring och annat som gäller själva bilen gäller i din frågeställning.

Men i fråga om personskador där alltså bilens trafikförsäkring går in och betalar så kan personskadeersättningen minskas om föraren döms för rattfylleri. Personskadeersättning kan lämnas till den som saknar körkort, hur dumt det än låter. Men det finns fall där biltjuvar kört i diket och skadat sig och fått personskadeersättning trots att de saknat körkort. Och det finns fall där förståndshandikappade utan körkort tagit en bil, åkt iväg och skadat sig men fått personskadeersättning.
*Felix matte*
Är absolut inte säker, men eftersom livförsäkring faller ut vid självmord så tror jag att också bilförsäkringen gäller... kanske lite högre självrisk... eller unsure.gif
Kathy
Jag kikade på Folksams bilförsäkring och där står det såhär:

CITAT
Gemensamma aktsamhetskrav för egendomsskyddet:

Du ska se till att bilen inte körs av förare som
- saknar giltigt körkort
- kan göra sig skyldig till rattfylleri eller grovt rattfylleri

Villkor - bilförsäkring
Castea
CITAT (Felix matte @ 12-03-2006, 22:48)
Är absolut inte säker, men eftersom livförsäkring faller ut vid självmord så tror jag att också bilförsäkringen gäller... kanske lite högre självrisk... eller unsure.gif

Vid fullbordat självmord eller självmordsförsök där man överlever men får skador kan personskadeersättning vid en trafikolycka sänkas både till den skadelidande och anhöringa. Men bara om det går att bevisa att det var ett självmord/självmordsförsök, och det är mycket sällan det går att bevisa det i praktiken. Skulle ju vara om den skadelidande sagt något innan eller efterlämnat ett brev.

Trafiksjälvrisk får man betala varje gång man själv vållat olyckan (gäller både vid singelolycka eller flerpartsolycka där försäkringsbolaget bedömer dig som vållande till händelsen). Men trafiksjälvrisken höjs inte om det rör sig om självmord, rattfylla eller om du saknar körkort.

Livförsäkring skaderegleras på ett annat sätt än trafikförsäkring, så där gäller andra regler och ersättning lämnas oinskränkt oavsett vad som orsakat dödsfallet.

Livförsäkringar skaderegleras enligt försäkringsvilkoret - trafikförsäkringen regleras enligt lag! (skadeståndslagen) smile.gif
LarsV

Hur fick du ihop den kopplingen? Det är ju två helt olika försäkringar och olika "skador". Fast, det är klart, du skrev ju att du inte är säker... Är det självrisk i en livförsäkring oxå wink.gif ?
Castea
Självrisker brukar ibland ligga på kostnadsdelen (läkekostnader, rehabilitering, sjukresor) om sådant ingår i försäkringen (om det t ex är en sjuk-och olycksfallsförsäkring). Men invaliditetskapitalet och dödsfallsersättningen brukar det aldrig vara självrisk på.
Elisabeth-Västkustkolonisten
CITAT (ingrid fuxwall @ 12-03-2006, 22:08)
Har en diskussion i bekantskapskretsen om huruvida en bilförsäkring gäller ifall:
Föraren kör onykter
Föraren saknar körkort.

Någon som vet, jag gör det inte.

ingrid

Jag tror inte försäkringe gäller då. Men som sagt , jag tror. Läste någonstans att försäkringen inte gäller när man är onykter

Elisabeth
Reserv
Egentligen så skiter jag fullständigt i både den körkotslöse och den rattonyktre, hoppas att dom inte kan åtnjuta nån ersättning alls. Vad det däremot gäller andra som drabbas, blir påkörda med bil eller personskador som följd så är det den påkörandes bilförsäkring som gäller och dom drabbade blir inte utan ersättning. Värre kan det väl då va´om den påkörande bilen har körförbud p.g.a. att den saknar försäkring t.ex. unsure.gif
Castea
Reserv, om den vållande bilen är oförsäkrad så går TFF (Trafikförsäkringsföreningen) in och betalar för skadorna för de drabbade. Ingen ska behöva bli utan skadeståndsrättslig ersättning om han/hon har rätt till det bara för att vållande part är oförsäkrad. Trafikförsäkringsföreningen kräver in en bot sedan från ägaren av det oförsäkrade fordonet. En blygsam bot, dock. Jag tycker den borde vara högre.
*Felix matte*
CITAT (LarsV @ 13-03-2006, 14:49)

Hur fick du ihop den kopplingen? Det är ju två helt olika försäkringar och olika "skador". Fast, det är klart, du skrev ju att du inte är säker... Är det självrisk i en livförsäkring oxå wink.gif ?

Jag tänkte som så att i bägge fallen är det "självförvållat"

Nej det är ingen självrisk i livförsäkringar

... det handlade om att jag trodde att i "fyllerifallet" kanske det blev lite högre självrisk än vid "nykter" bilolycka. smile.gif
LarsV
CITAT (Castea @ 13-03-2006, 14:53)
Självrisker brukar ibland ligga på kostnadsdelen (läkekostnader, rehabilitering, sjukresor) om sådant ingår i försäkringen (om det t ex är en sjuk-och olycksfallsförsäkring). Men invaliditetskapitalet och dödsfallsersättningen brukar det aldrig vara självrisk på.

Det var ett skämt.

Jag ska försöka vara tydligare i fortsättningen...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon