Jag har för andra året i rad sått kryddörter, allt växer bra förutom den röda basilikan. Jag sådde samma sårt förra året och då klarade den sig inte. Eftersom den jag sådde i år inte heller växer lika bra som de vanliga basilikan funderar jag om den röda är svårare att fröså?
--------
Jenny i Södra dalarna
Hej,
Jag har aldrig haft problem med röd basilika. Tänk på att de inte tycker om att det är för kallt, för blött eller för starkt solsken.
På sommaren kan de stå ute i en lugn vrå, sen brukar jag alltid ha dem i en tegelkruka.
Själv har jag problem med citronbasilika - de verkar inte alls trivas och har aldrig gjort det heller...
Basilika måste vårdas ömt
Hälften av min röda basilika blir grön!!? Varför dådå?

Jag vet att jag inte har blandat ihop mina frön.
Samma sak hände med min röda sallad, den blev oxå grön !
Någon annan som har stött på detta?
digitalkarin
03-05-2003, 17:27
kan den måhända ha fått för lite näring?
Mina röda basilikor är också lite halvgröna här och var...vissa blad är helgröna, andra är grön-röda....
Fast ingen planta är ju helgrön, förstås. Jag har tolkat det som att det är en hybrid och mamma-pappa-anlagen sticker fram...
S
hej,
Jag har oxå sett liknande . Kan vara för lite ljus.
Vissa växter måste ha mycket ljus och näring (järn) för att bli röda.
Jag har en växthuslampa så för lite ljus kan det inte vara, och inte för lite näring heller. Hmmm...???
Salladen och basilikan smakar gott så jag ska inte klaga
Lycka till med sådderna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.