Full version: meconopsis
Gåsis
Jag blir inte klok på hur jag ska göra nu när mina meconopsis gror. Kan dom stå i rummet på natten med (det blir svalt men inte bara 10 grader) eller måste jag ställa in groddarna i kylen nattetid? Kanske kan jag ställa dom nära det öppna fönstret, men då är jag lite rädd att det blir fryskallt åt dem.

Förra året fick dom gro direkt ute för att få kalla nätter men det gick helt åt pipsvängen en solig dag när jag glömde ta bort plasten. Ångkokt meconopsis blev det laugh.gif

Jag vill vill vill ha en sån här planta wub.gif

/Åsa
Anki V
Mina har grott nu och jag ställer dom i "svalskåpet" under natten. Där är det 8-10 gr.

Det är det bästa jag kan göra för dom. Under dagtid så är det 17-19 gr under lysrören.
/Anki
kerstin z5-6
jag tycker ni verkar göra ert bästa för dem -blir de inte fina plant efter detta så kommer jag och knipsar bort första knoppen .. hälsa det laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Berit
Jag hakar på här. Skall Meconopsis omplanteras i surjord? Vilken jord gäller för Lewisia unsure.gif ? unsure.gif
kerstin z5-6
vanlig bra krukväxt eller plantjord till bägge smile.gif -halv dos krukväxtnäring kan ges till meconopsis efter utplantering-om du har mager jord -en två gånger i början av säsongen -de är hungriga typer
När de väl är utplanerade är ingen av dem flyttbara .....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon