katah
Jag är övertygad om att det finns flera hamstrar där ute som är påhittiga vad som gäller odlingskrukor mm!

vi kan väl byta lite ideér?

mina kommer här:

-de vanliga mjölkkartonger ( som "alla" redan använder...)

-"sun-maid" russin och katrinblommonburkar av plast ( kanske 400-500g)
de har säkert tänkt på oss odlare wub.gif , för plastremsan runt burken kan man riva lätt bort och då har man en lite högre (12-14 cm?) burk klar. Det går tom. stapla på varandra. jag gör bara några hål på botten med en sax.
-jag tycker även att krukmakaren av runåberg är kanon!
Irene_L
Jag tycker plasttrågen, som kött ligger på, fungerar bra. Man gör hål i en förpackning som man sår i och en förpackning har man som "fat".

Plastförpackningar som småtomater ligger i fungerar som små "drivhus" när man har locket på. De har hål både i botten och i locket.

Som fat till svarta fyrkantiga plastkrukor klipper jag nedre botten av gräddkartongen (5 dl). De passar precis!
rolleyes.gif
mvh
Irene
*Dozer*
Creme Fraiche burkar har jag använt i år, funkar jättebra.
Agneta z5-6
Använder faktiskt locket till "smöret" bregott,lätta..........Klipper i användbara bitar till etiketter. Hållbara,plastade och gratis rolleyes.gif
kerstin z5-6
mat-tråg av olika slag till sådderna , men byttor till plant kköper jag gross av smile.gif
Almdalen
Fina minidrivhus får man av hårda salladsförpackningar, sår gör jag i plasttråg, använda köttförpackningar och liknande. Har också provat att så i toarullar med bra resultat.
/Ingegerd
virrevarv
Etiketter av locket till smörpaketet!! Varför i hela världen har jag inte tänkt på det!!!? blink.gif blink.gif Och här har jag bara sparat själva smörasken till att ha sådder i... wacko.gif wacko.gif
Yoggi-Junior paketen är perfekt utformade för att sätta en torvbrikett med Pelargonstickling i, dessutom kan man skriva på burken och "HÄPP", du har full koll på vilken stickling som är vilken!

Annars är det en ständig jakt på lämpliga förpackningar att så i och man går på ICA med kritiska ögon och granskar varje varas förpackning för att se om den kan få ännu ett syfte efter att varan i sig är slut!

Melvin får äta mycket youghurt, jag knapprar på Körsbärstomater för glatta livet och min sambo beordras att gå på toa ofta så jag kan få fler toarullar till mina luktärtor!! laugh.gif tongue.gif

Vilket liv våra stackars, älskade familjer har!! wub.gif
gunnelö
Och ska man skicka växter, t ex pelargonsticklingar, så är frigolittrågen (sådana som man köper köttfärs i) jättebra. Man tejpar bara ihop två mot varandra. (Och glömmer inte att lägga i växten först förstås laugh.gif ).

Fast det var ju ingen odlingsbytta förstås. Kom bara att tänka på det.

Gunnel Ö
katah
bra tips detta med att klippa plastlock till etiketter!

Jag tycker att att de är sååå dyra så jag har aldrig köpt dom. Jag skriver en numrerad lista av mina sådder och sätter pyttesmå klistermärken på krukor där siffran står, för jag orkar inte skriva 80 eller 100 x något växtnamn ( kanske skulle man lära sig då vad de heter på latin också???)
nej, jag tycker att det är enklare att skriva bara siffror och peta lappen fast. Men de riktiga plast etiketterna är så snygga och ser "proffsiga" ut smile.gif

så ska jag också börja klippa dom, hmm...

-jag har börjat fundera om låglaktosgrädde förpakningar skulle vara bra ... de är ju fyrkantiga
Rosie05
Hej hopp!

Här kommer en doldis men som nu äntligen skriver något.

Jodå jag har hittat suveräna billiga sålådor dvs gratis sådana biggrin.gif

En granne till mig jobbar på ett dagis och kom hem med vita platsburkar som de får maten till dagiset i. De är jättebra, bara att göra hål i och så i. Jag har fått i 3 olika storlekar och i den största rymdes 4 olika sorters frö med "staket" av lecakulor mellan sorterna tongue.gif

Alltså kolla med närmaste dagis/förskola om de vill bli av med lite skräp tongue.gif

Rosie
Grönblomman
Det som gäller för att hitta de verkliga fynden, de kärl som har fördelarna att: hålla/avge vatten, hålla länge, tar optimal plats samt att du får bra plats med dina fröer. Det är många gånger man missar någonting! Tack för era tips! Om ni har vänner, eller för den delen en stuga med skräp, kolla där!

Gamla glasslådor kan fungera bra och genom att tejpa tjock plast uppepå på en sida, och gör de andra 3 "flexibelt öppna" med tejp fungerar bra. Gamla persienner har vi här och jag fick alltså tusentals såetiketter när jag klippte sönder de precis i den önskade storleken... tyvärr kan jag avslöja att jag köpte färdiga etiketter laugh.gif (och jag ska vara miljövän 100%!) wub.gif

Som "fat" är brickor av metall bra (serveringsbrickor). Sedan kan man ju använda papperskartonger och plasta in lätt och fort m.m
Jag skriver till i inlägget om jag kommer på något mer tongue.gif
Sollan
Jag fnattar runt på loppisar och letar billiga brickor...och krukor.. och allt möjligt annat man kan använda till något annat än det var meningen... sleep.gif
soulfire
hej!
jag köpte begagnade småkrukor i plast på trädgårdspaletten i malmö. Det var bara att plocka åt sig 1 kr för 11 cm och 50 öre för de mindre. Det kanske går att göra på alla plantskolor, jag har aldrig förstått att man kan göra så...
Miamamma
Hej!

Hemma vid min kyrka har vaktmästarna sparat alla plaskrukor när dom planterat på kyrkogården. wub.gif
Det måste ju finnas flera offentliga planterare man skulle kunna ha ett snack med.Be dom ställa staplar i någon undanskymd vrå.
För mej har det varit en guldgruva att bara få ösa ur. laugh.gif wub.gif
MariaS
Plastbackarna ur ett gammalt högskåp som undervattningsbrickor, grönsaker i äggkartonger (lätta att skola om, äggkartongen blir till mylla) Petflaskor som drivhus.

MariaS
kristianzon3
Snål som man är så brukar jag hitta krukor i alla olika storlekar i soprummets container för hårdplast unsure.gif ganska sniket men absolut miljövänligt.
Plastlådorna man får vindruvor i är utmärkta miniväxthus. Och som nån redan nämt är köttlådorna alldeles utmärkta att odla i. Bigpack kartonger är också bra och har fördelen att locket passar perfekt som fat.
Plugg lådor (eller vad det heter) fick jag av en bekant som planterade gran plantor och de är helt klart favoritbehållaren hitils.
Sandis
Plastmuggar, engångs sorten biggrin.gif
lissa
Jag brukar klippa av alla 2L läskedrycks flaskor. Speciellt palmer vill ju ha djupa kärl, och man klipper storlek efter behov. Delem med korken är bara att sätta över plantorna som ett växthus, och för luftning är det ju bara att skruva av korken smile.gif smile.gif
Sandis
Attans smart laugh.gif
marigt
så många ideer!!!!!!
Rolig tråd att läsa. använder också äggkartonger, "lådor" efter mat,
det där med pet-flaskorna var en bra idé. ska prova till mina smultronträd tror jag.
Har också köpt nåt billigare miniväxthus utan krukor på plantagen som jag ställer delade toarullar i och sår men värst tycker jag det är med fat. ohmy.gif
Var hitta lämpliga fat till allt som inte tar mer plats än behövligt?

Ligger nog lite efter känns det som när man läser vad alla sått och omskolat redan. Undrar hur länge jag kan skylla på att jag har flyttat nyligen?
Leia
CITAT (marigt @ 20-03-2006, 13:00)
Undrar hur länge jag kan skylla på att jag har flyttat nyligen?

Så länge du vill! laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Leia
Fråga på affären efter "lösgodisburkar" i plast! (vi kastar massor varje vecka!)
Be om dubbelt så många lock. ett lock funkar som fat under burken och ett över. Glöm inte att göra hål bara! smile.gif
Whiskuchi
Avklippta juicepaket, plastbyttor av alla dess slag, särskilt lådorna körsbärstomater säljs i. Och toarullar till luktärterna smile.gif
ingrid fuxwall
CITAT (Leia @ 02-04-2006, 11:58)
Fråga på affären efter "lösgodisburkar" i plast! (vi kastar massor varje vecka!)
Be om dubbelt så många lock. ett lock funkar som fat under burken och ett över. Glöm inte att göra hål bara! smile.gif

Locken klipper jag till etiketter.
Själv gör jag inga hål i karamellburkarna, lägger lite lekakulor i botten.

ingrid
Katti med torpet
Ett smidigt sätt att göra hål i botten på t.ex. yougurtburkar m.fl. är att hålla lågan på en ciggarett-tändare strax under. Efter några sekunder mjuknar plasten och vips öppnar sig ett hål. Betydligt enklare än att försöka borra hål med div. tillhyggen.
lissa
Det var en smart grej Kattis..det borde ju funka även på colaflaskor biggrin.gif biggrin.gif
Katti med torpet
Yepp, pyroman som man är har jag testat det mesta i den vägen. tongue.gif
Probelem med syntetsnören eller trådar som fransar upp sig? Värm stumpen med en tändare så smälter den ihop till en liten klump istället. Funkar även på band (typ sådana man har runt magen på Lucian)

Skall ni sy och undrar om det är syntet- eller bomulstråd på rullen? Elda/värm lite på den, om den smälter = syntet, om den briner = bommul (hur man nu stavar till det, inte så där i alla fall).

Ursäkta utsvävningen, tillbaka till ämnet biggrin.gif
Margaretha
CITAT (Whiskuchi @ 02-04-2006, 11:55)
Avklippta juicepaket, plastbyttor av alla dess slag, särskilt lådorna körsbärstomater säljs i. Och toarullar till luktärterna smile.gif

Oj, vad ni jobbar! Har p.g.a. sjukdom inte satt ett enda frö hittills i år, men luktärtor ska det bli. Ni som använder toarullar till luktärtorna, kan man sätta ner plantan med rulle och allt och hoppas att den förintas inom överskådlig tid?

Brukar också använda godisburkar, vindruvskorgar o.dyl. Finns mycket användbart som ni redan nämnt!

Tack för alla fina tips! Väldigt spännande tråd! wub.gif
virrevarv
Att så luktärtor i toarullar är perfekt, för toarullen öppnar du bara lite i botten, gräver ner den i rabatten och där växer ärtan fint. Själva rullen bryts ner i jorden under sommaren. Jag hittade en bit toarulle sent i höstas när jag rev bort de döda luktärtorna men det var oxå allt. Det är liksom det som är det fina i kråksången, man stör inte de känsliga rötterna och rullen försvinner! Perfekt! tongue.gif
rosita
Toarullar verkar bra, det har jag aldrig hört! smile.gif Ska prova det i vår!
När jag omskolade mina småplantor förra veckan, gjorde jag små krukor av tidningspapper, fyllde med jord och planterade. Jag hittade tipset här på odla, tror jag.........? Tidningskrukan förmultnar i jorden har jag för mig.... wub.gif Det som är bra med dessa krukor är ju att man behöver inte förvara krukor över vintern, de tar ju plats.
lissa
Oj, det var ju också en bra grej. Jag har nämligen inte lyckats med toarullar ( är nog rätt ensam om det) så tidning ska jag nog testa nästa år tongue.gif
Anki V
Jag förstår inte det här...... wacko.gif

Jag ska inte så några luktärtor i år!!!
Det bestämdes redan tidigt denna säsong. Jag har inte plats!!!

Lika förbaskat så spar jag tomma toalettpappershylsor. När jag städade i badrummet hittade jag 15 st. snyggt staplade i handduksskåpet. Vad i hela friden ska jag med dom till wacko.gif wacko.gif
/Anki
kerstin z5-6
Jag , har aldrig lyckats med toarullarna heller -kör vita plastmuggar stor storlek i stället
Anki V
Jag ska ju ändå inte så dom så jag har säkert sparat hylsorna för något annat ändamål./Anki laugh.gif laugh.gif
Carex
toarullar verkar perfekta, men jag får känslan av att all jord trillar ut i bottnen, hur gör ni med det?
helle555
jag tror man kan så i nästan allt, min man köper offta elekriska saker och dom är ju bra packade med en diverse grejer, en del kanske man kan så i, en del kanske man kan använda som emballage när man ska skicka sticklingar osv osv
Eva i Skåne
CITAT (Carex @ 05-04-2006, 21:30)
toarullar verkar perfekta, men jag får känslan av att all jord trillar ut i bottnen, hur gör ni med det?

Jag brukar packa ihopa många rullar tätt i nån bytta och sen står de där tills jag ska plantera ut. Då följer jorden med i rötterna. Innan dess lyfter jag inte på rullarna.

Lite mögel brukar det bli, men inte så att mina plantor tagit skada. Verkar det bli mycket kan man blanda Atamon i vatten och spruta på jorden. Jag har inte själv provat det, men ska göra det i år blink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon