|
Jag har börjat fundera över detta:varför ger vi dockor till våra barn!?Varför berättar vi sagor till barnen?
Jag är mycket tacksam om ni skulle berätta vad ni tror om detta.
Själv har jag en tanke och kommer att skriva det om ni vill sedan.
Nallar förstår jag, det är juh gott och skönt att krama, men dockor?  Det är juh en könsrelaterad grej oftast, att barna leker mamma, pappa, barn. Flickorna låtsas juh som att det är deras barn, döper dom och pratar med dom. Sagor är juh lättare att förstå, eller ha en orsak till. Det stimulerar barnens fantasi och hjälper deras språkliga utveckling. Fantasin är viktig för barnens utveckling
Dockor till flickor och bilar till pojkar brukar kallas "sex-typing", d v s att man skolar in barnen i traditionella könsroller. Dockskåp var förr ett sätt att lära småflickor att sköta ett hem och ett hushåll.
*Felix matte*
13-03-2006, 13:09
Vi har en son och tre döttrar... alla fyra har haft både dockor och bilar och bilbanor när de var små och alla fyra har det blivit folk av.
Barn tycker ju om lekar som härmar vad vuxna gör, det är väl ett sätt att förbereda sig livet, och att ta hand om barn hör till det som de ser vuxna göra mest. Traditionellt har det varit kvinnorna som tagit mest hand om barnen och det mönstret har man förstärkt genom att ge just flickorna dockor att leka med. Men nuförtiden ger många föräldrar dockor till både söner och döttrar. Utfallet är blandat, en del pojkbarn tycks ändå inte bry sig så mycket om dockorna, andra leker med dem. Mina barn verkar överhuvud taget inte särskilt intresserade av dockor, varken flickorna eller pojkarna (har två av varje), men bilar gillar de allihop.
Sagor, det är ju som Reserv säger. Det vill säga, jag själv berättar och läser för mina barn för att de uppenbarligen tycker om det. Jag kan inte påstå att jag väljer berättelser efter vad jag tror är mest stimulerande och lärorikt för dem utan jag låter barnen styra rätt mycket och antar att de som de ber att få höra om och om igen är de som är mest stimulerande för dem just nu. Jag tror också att detta att krypa upp i pappas knä med en sagobok kan vara ett sätt att försäkra sig om hans odelade uppmärksamhet ett tag, speciellt när man som vi har en lite större barnaskara.
Varför jag själv gav mina barn dockor och läste sagor och lekte med mina och andras barn? Jag vet inte riktigt om jag kan svara på det helt och hållet När jag var liten så gjorde min pappa en docka till mig av en vedklubba och min mamma gjorde en liten docka av en röd tröja och jag kan fortfarande minnas hur lycklig jag var för dessa mina dockor Min syster gjorde en docka till mig och dockans alla kläder och min pappa gjorde dockvagnen När jag kunde läsa själv så läste jag allt som jag kom över om sagornas värld. Men varför jag givit dockor till mina barn:både till mina två söner och 2 flickor;kan hända att barnen själv ville ha dockorna och sagor har jag läst för att barnen velat lyssna på sagorna och kanske för att jag själv älskar fantasins underbara värld.
CITAT (Felix matte @ 13-03-2006, 13:09) Vi har en son och tre döttrar... alla fyra har haft både dockor och bilar och bilbanor när de var små och alla fyra har det blivit folk av. Jodå, nog brukar det bli folk av både tjejer och killar trots leksaksval! Det där med "sex-typing" är bara ett begrepp jag läste om inom beteendevetenskapliga ämnen förut.  Själv lekte jag rätt mycket med bilar fast jag är tjej. Och lego!
 Ja, Lego är jätteskoj! Sagor, ja... Varför berättar vi dem? Det finns väl många aspekter. Uppfostran ("Först så fick de riset smaka, sen så fick de honungskaka"/ur Hattstugan), sensmoral, gott & ont, självförtroende, rebellism (Pippi), ren språkträning och associationsträning (rim och ramsor). Min f d hjärtevän fick läsa och analysera "Max kaka" på Litteraturvetenskaps-kursen på högskolan.  Oj, oj, där fanns det mycket att hämta. Max mot världen, Max mot vovven, osv.
*Felix matte*
13-03-2006, 14:46
CITAT (Castea @ 13-03-2006, 14:23) CITAT (Felix matte @ 13-03-2006, 13:09) Vi har en son och tre döttrar... alla fyra har haft både dockor och bilar och bilbanor när de var små och alla fyra har det blivit folk av. Jodå, nog brukar det bli folk av både tjejer och killar trots leksaksval! Det där med "sex-typing" är bara ett begrepp jag läste om inom beteendevetenskapliga ämnen förut.  Själv lekte jag rätt mycket med bilar fast jag är tjej. Och lego!  Oj... ser att det kan uppfattas som jag skrev apropå ditt inlägg  fast det var mer allmänt menat
Det är lugnt!
CITAT (Castea @ 13-03-2006, 14:41) Min f d hjärtevän fick läsa och analysera "Max kaka" på Litteraturvetenskaps-kursen på högskolan.  Suveränt! Just "Max kaka" har varit väldigt poppis där hemma ett par månader. Fast lilla M  envisas med att det är nallen som har ätit upp kakan, inte hunden.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|