Full version: Bett skena ?
*Dozer*
Efter att ha haft besvär o värk i tänderna i drygt halvåret nu så ska jag prova ut en bettskena.
Är det nån härinne som har erfarenhet av att prova ut och använda en sån?
I så fall, hjälper dom?
Verkar vara hyfsat dyra wacko.gif och då vill jag ju att det funkar.
gammelnalle
Jag hade hjälp av den...
Hade den på nätterna.
men .... i mitt fall visade det sig att det var stressrelaterat... så när jag lärde mig att sova bättre försvann MIN värk (gnisslade tänder....)
Zonterapi hjälpte även till.

MEN givetvis så är det individuellt...

b
Gåsis
Min hjälpte jättebra - tills hunden åt upp den laugh.gif Han passade förresten på att äta upp en par öronproppar i samma sväng. Men man bara måste prata klart innan man sätter in den laugh.gif Fast jag hade inte ont i tänderna utan i käklederna.

/Åsa
caprifol
Jag har använt och använder bettskena periodvis sedan många år och det fungerar jättebra. Min första var en "traditionell" som löpte över hela översta tandraden. Nu har jag dock en ny variant - en liten behändig sak som bara går över de sex främre tänderna. Den har en liten, liten "kloss" som gör att man inte kan pressa tänder. Mycket bekvämare än den gamla.
Hannele
CITAT (Dozer @ 13-03-2006, 11:10)
Verkar vara hyfsat dyra wacko.gif och då vill jag ju att det funkar.

Ja, dom är dyra, men jag tycker du skulle kunna gå till en sportaffär
och köpa en tandskydd för hockeypojkar, kostar ca 100 kr,
man värmer det i vatten och formar efter ens egna tänder.
Då får du i alla fall prova och få en känsla av, om det kan vara nåt för dej.
Reserv
CITAT (Hannele @ 13-03-2006, 11:42)
CITAT (Dozer @ 13-03-2006, 11:10)
Verkar vara hyfsat dyra wacko.gif  och då vill jag ju att det funkar.

Ja, dom är dyra, men jag tycker du skulle kunna gå till en sportaffär
och köpa en tandskydd för hockeypojkar, kostar ca 100 kr,
man värmer det i vatten och formar efter ens egna tänder.
Då får du i alla fall prova och få en känsla av, om det kan vara nåt för dej.

Det kan jag juh bara säga att det inte är i närheten av samma sak blink.gif
Hannele
CITAT (Reserv @ 13-03-2006, 11:47)
Det kan jag juh bara säga att det inte är i närheten av samma sak blink.gif

Nej, det har jag inte påstått heller,
men ett alternativ på resor exempelvis, om man glömt sin tandskena.
Vissa är beroende och får lätt huvudverk utan.
Castea
Inte jag, men en f d hjärtevän hade bettskena på nätterna. Mot snarkning. Den funkade, men han fick problem med att käken förändrades litet. Han bet ofta snett, i kinden eller tungan.

Han fick sin av en tandläkare, vilket inte var så dyrt (minns inte exakt pris).
*Dozer*
CITAT (caprifol @ 13-03-2006, 11:34)
. Den har en liten, liten "kloss" som gör att man inte kan pressa tänder. Mycket bekvämare än den gamla.
Det är antagligen en sån jag ska få. Jag ligger och biter ihop när jag sover så jag får tandvärk av det.

Ska också gömma den för hundarna

Och priset för skenan om man jämför med vad som kommer att hända om jag inte köper en... Ja då är det billigt.
Så det verkar ju inte va så farligt med en skena, tack för tips o råd.

[QUOTE]
Klematis
Fungerar betskena bra motsnarkningar? Jag har problem med det och vet inte vad jag ska hitta på för att göra det bättre.
Castea
Ibland funkar bettskena bra mot snarkningar, men det får en öron/näsa/hals-läkare bedöma. Det beror på vart i halsen eller näsan boven till snarkandet sitter.

Har du provat med snarkplåster? Det kan ju också hjälpa ibland.
kerstin z5-6
bettskena inprövad hos tandläkaren ska det vara
Mary Lou
Många är hjälpa av sin bettskena, vare sig man har käkledsproblem, nackproblem eller problem med tänderna av något slag. Men man ska komma ihåg att bettskenan lindrar symtomen, stoppar inte orsaken till varför man gnisslar eller pressar. Ofta är det stressrelaterat och om man kan påverka detta på nåt sett kan det ofta bli bättre.
Ibland kan snarkning/sömnapné bli bättre, men då använder man inte en vanlig bettskena utan en speciell sömnapnéskena.
Gossen Ruda
Jag har haft bettskena i flera år nu och har blivit hjälpt med mina problem som var morronhuvudvärk. Fick den inpassad av tandläkaren, tror det kostade runt tusenlappen. Jag var tandgnisslare vilket tandläkaren såg på tändernas tuggytor. Med tanke på hur bettskenan ser ut förstår jag att tänderna blivit nerslitna. Som Hannele skriver får man ofta problem utan bettskenan men det är nog inte att man blivit van vid den, snarare att den behövs.
Sollan
CITAT (kerstin z5-6 @ 13-03-2006, 17:55)
bettskena inprövad hos tandläkaren ska det vara

Jajamän!
Dessutom blir det lite ekschtra shkojight när man schka puscha schambon gonatt... biggrin.gif
caprifol
CITAT (Gossen Ruda @ 13-03-2006, 19:00)
Fick den inpassad av tandläkaren, tror det kostade runt tusenlappen.

Oj, det var billigt! Jag fick min för nästan tre år se'n och den kostade drygt 3.000! Utprovad hos min tandläkare - i Stockholm.
Gossen Ruda
Det är billigare i Göteborg. rolleyes.gif Fast du gör mig osäker, jag kan minnas fel. Det kan ha varit några hundralappar till men inte mer. Nu var min tandläkare ganska billig, tyvärr har han pensionerat sig och efterträdaren är inte lika billig.
*Felix matte*
Här kostade en bettskena 1.500kr för tre - fyra år sedan.
myskmadra
Jag fick också en bettskena för runt tusenlappen för ett par år sedan.
Hos en privattandläkare i stockholmsförorten Liljeholmen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon