Full version: Sommar ljus
Miamamma
Hej!

Är det någon som fått sina sommarljus att gro?
I så fall,hur?
Det händer inte ett dugg i mina byttor. sad.gif
Jag tycker ju dom är så fina och blommar så länge.(köpt färdiga plantor förut)
fruberglund
Ja, mina har grott fast inte alla. Om sommarkungsljus är samma sak.
Eva 33c
Jag tror inte ni talar om samma växt unsure.gif
Sommarljus= Gaura lindheimeri
Kungsljus=Verbascum finns flera sorter. Fast vilken Sommarkungsljus skulle vara vet jag inte.
Det är alltid bra att ta med de vetenskapliga namnen när man frågar.
När det gäller Gaura har jag sått den helt utan problem flera år. Men i år grodde ingen. Och jag vet inte vad som är felet. De har ganska hårt skal och det rekomenderas att man blöt lägger dem först. Vilket jag gjorde utan framgång detta år. Så du är i allafall inte ensam!
Miamamma
Jo jag menade Gaura och jag lät dom ligga i blöt ett dygn innan jag sådde.

Trösten är ju inte så stor att vi är två som blir utan sommarljus iår men det var ju skönt att höra att det inte bara är jag som misslyckas ibland.

Jag vill,jag vill, jag vill inte misslyckas. wacko.gif

Jag får väl trösta mej med att nästan allt annat har tagit sig så det svämmar över med plantor här. wub.gif
fruberglund
Jag menar också Gaura men enligt fröpåsen heter den just sommarkungsljus.

Lät dem inte ligga i blöt, stod inget om det.
Anna Maria
Jag har också sått Sommarljus, dock utan blötläggning för det visste jag inte... Tre har grott hittills. Jag har haft dem i sålåda med undervärme.
Visst frösår de sig så man kan få tillbaka dem flera år? Det har jag hört i alla fall, aldrig haft några själv förut.

Maria utanför Enköping
Eva 33c
Det är ju i grund och botten en perenn. En mild vinter övervintrade några plantor tom hos mig i zon 5. Någon större fröförökning har jag inte sett. Men jag har inte heller precis letat efter dem. Men jag är ganska dålig på att rensa och brukar få upp självsådda plantor både här och där. Men eftersom den har ganska lång utvecklingstid tror jag att sommarsäsongen blir för kort för den att hinna både blomma och sätta frö utan förkultivering. I allafall hos mig.
Men säker kan man ju aldrig vara! laugh.gif
Miamamma
Så himla bra om det är så för jag har inte höststädat ordentligt i den rabatten. Jag tror plantan står kvar under snön.Gissa om jag är nyfiken på om den överlever!!!

Jag brukar "slarva" med ogräsrensning på våren för att se vad som dyker upp i t.ex i grusgången. Det är lika spännande varje år. laugh.gif Gratisplantor som man inte behövt förgro inne är inte att förakta. wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon