lisselbo
Har ju förrut sått i Februari och då haft plantorna i ett svalt ljust rum.
Tänkte testa att sätta ut dom direkt i växthuset i år istället, växthuset är inte uppvärmt.
Det får ju bli ett antal lager fiberduk över plantorna. Har även mindre "växthus" med plast runtom som jag tänkte använda mig av inne i det stora växthuset.
Frågan är hur sent jag kan så.
Gurkan
Har du tänkt att så direkt i växthuset ?

Jag tycker nog att du bör försöka förkultivera lite innan även om du inte har plats för några stora plantor inne. Börja några veckor tidigare inne och flytta sen ut småplantorna ... eller det kanske finns nån speciellt anledning till varför du vill direktså ??

När det är tillräckligt varm i växthuset där du bor kan jag inte svara på.

Välj tidiga sorter så att det hinner mogna.
Tesa
Paprika är ju lite långsammare än tomat i utvecklingen så den är det allt hög tid att så nu...inne...för den vill ha varmt..
Har du ingen värme i växthuset så vill nog inte paprikorna dit förrän det är en temp på över 10 grader...som kallast!
Tomaterna klarar ju lite svalare men även de vill nog att det är någorlunda varmt..
Jag har värmefläkt i växthuset men jag planterar inte ut förrän i maj nån gång eftersom jordtemperaturen är alldeles för låg..
Jag har däremot plantor i krukor där från April nångång men med värmefläkt som sagt..och plantorna står i ett "tält" av fiberdukar och plast inne i växthuset..
...och så kan jag ju bära in dem i huset om strängare kyla hotar..
lisselbo
Jag tänkte förkultivera inne först, men vill vänta så länge som möjligt.
Tänkte det kunde vara skönt att slippa bära ut och in.
Tesa
CITAT (lisselbo @ 13-03-2006, 14:28)
Jag tänkte förkultivera inne först, men vill vänta så länge som möjligt.
Tänkte det kunde vara skönt att slippa bära ut och in.

Ja..tomater säger de ju skall sås ca 8 veckor före planerad utplantering...paprikor något tidigare då...
Fast jag har sått tomater sent och planterat ut pyttesmå...och visst har det blivit tomater på dem också...fast lite senare.. rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon