Full version: Sphagnummossa.
Morbid
Hej,

Jag vill köpa Sphagnum-mossa. Men vet inte vart jag ska vända mej riktigt..

Förslag? Jämmerdalen (<-- Läs:Granngården), kanske..
Biggan_
Färsk vitmossa brukar finnas på orkidéutställningar. Torkad vitmossa från Nya Zeeland kan man hitta ibland hos affärer som säljer orkidéer. Men du kanske har sådan tur att du har vitmossa i närheten av där du bor så att du själv kan plocka? Dyr är den att köpa i allafall sad.gif
Morbid
Hmm..

Jag behöver den nu, så det blir till att köpa. Plockar nog egen framåt våren. Men jag brhöver mer konkreta förslag på butiker som saluför Sphagnummossa..
Gärna i Norrtälje eller Uppsala trakterna.
sanna
Orchidehuset är det mest konkreta förslag jag kommer på. Där har jag köpt vitmossa. De brukar också sälja vitmossa på Trädgårdsmässan i Älvsjö. (23-26 mars). Ok, inget i Norrtälje eller Sthlm...
Morbid
Jag har löst problemet.. Satte mej ned och ringde alla blomaffärer i Norrtälje. EN hade nog trodde han i kylen, så jag åkte dit. Mycket riktigt! Nu är jag glad ägare av säkert 10 liter mossa som blev inköpt för den enorma summan av 100 Riksdaler.. rolleyes.gif

Tackar för er hjälp och era förslag.. biggrin.gif
kristerh
CITAT (Morbid @ 13-03-2006, 15:46)
Jag har löst problemet.. Satte mej ned och ringde alla blomaffärer i Norrtälje. EN hade nog trodde han i kylen, så jag åkte dit. Mycket riktigt! Nu är jag glad ägare av säkert 10 liter mossa som blev inköpt för den enorma summan av 100 Riksdaler.. rolleyes.gif

Tackar för er hjälp och era förslag.. biggrin.gif

det var billigt för att vara "köpemossa" orkidehusets lilla påse kostar 40:-
kan den innehålla 100 gram wink.gif för den var väl färsk wink.gif
krister
Biggan_
CITAT (kristerh @ 13-03-2006, 15:54)
Jag har löst problemet.. Satte mej ned och ringde alla blomaffärer i Norrtälje. EN hade nog trodde han i kylen, så jag åkte dit. Mycket riktigt! Nu är jag glad ägare av säkert 10 liter mossa som blev inköpt för den enorma summan av 100 Riksdaler..   rolleyes.gif

Tackar för er hjälp och era förslag..    :D

krister

Håller med, du har gjort ett fynd om det är färsk äkta vitmossa ohmy.gif biggrin.gif
Piccante
I skogen hade den varit gratis iofs, det går utmärkt att plocka frusen mossa om man kan lossa tuvorna.
kristerh
CITAT (Leocarpus @ 13-03-2006, 16:34)
I skogen hade den varit gratis iofs, det går utmärkt att plocka frusen mossa om man kan lossa tuvorna.

man måste ner genom snön oxså wink.gif laugh.gif
krister
Morbid
CITAT (kristerh @ 13-03-2006, 16:42)

man måste ner genom snön oxså wink.gif laugh.gif
krister

Exakt.. Här är det 50-60 cm i skogen..
Morbid
CITAT (Birgitta P @ 13-03-2006, 15:59)
CITAT (kristerh @ 13-03-2006, 15:54)
Jag har löst problemet.. Satte mej ned och ringde alla blomaffärer i Norrtälje. EN hade nog trodde han i kylen, så jag åkte dit. Mycket riktigt! Nu är jag glad ägare av säkert 10 liter mossa som blev inköpt för den enorma summan av 100 Riksdaler..   rolleyes.gif

Tackar för er hjälp och era förslag..    biggrin.gif

krister

Håller med, du har gjort ett fynd om det är färsk äkta vitmossa ohmy.gif biggrin.gif

Fin och färsk Vitmossa.. De hade använt den till orchidéer men köpt på sej för mycket..

Hur som helst blev det bra för mej. Man ska ha lite tur ibland.. rolleyes.gif
amaira

Och om det är ens egen skog... Annars är det inte tillåtet.
Allemansrätten fungerar så bra i Sverige tack och lov, men den innebär också ANSVAR, den ger oss INTE "fria händer" på andras marker.

Men man kan ju också fråga markägaren om lov.
Piccante
Man får väl plocka sådant som växer ovan mark som svamp,bär och mossa? Vitmossa brukar inte vara någon bristvara i fuktiga skogar så det sker nog ingen större skada om man plockar med sig en påse vitmossa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon