Linda_A

wub.gif
kristerh
En phalaenopsis av nåt slag. (brudorkide)
krister
Linda_A
CITAT (kristerh @ 13-03-2006, 14:05)
krister

kan de vara så små i bladen?

Min andra är mycket större? *totalt dum när det gäller orkider*
Biggan_
CITAT (Linda_A @ 13-03-2006, 14:06)
CITAT (kristerh @ 13-03-2006, 14:05)
krister

kan de vara så små i bladen?

Min andra är mycket större? *totalt dum när det gäller orkider*

Här finns bilder på massor av olika phalaenopsis. Phalaenopsis
Om du klickar på blommorna så får du upp ännu fler. Det finns både småbladiga och småblommiga sorter liksom det finns storbladiga och storblommiga sorter. De flesta orkidéer du köper i blomsterhandeln är hybrider.
kristerh
Jag tycker inte bladen är så små wink.gif men som Birgitta skriver finns det många olika storlekar och sorter av ph
krister
Linda_A
CITAT (kristerh @ 13-03-2006, 15:38)
Jag tycker inte bladen är så små wink.gif men som Birgitta skriver finns det många olika storlekar och sorter av ph
krister

tycker du inte?? Bladen är ju hälften av dem som är i den röda krukan? laugh.gif och helt annorlunda.

Birgitta P Tackar! smile.gif Ska titta närmare på den sidan.

wub.gif
Rhodoskillen
Kollade på den där sidan och tror att jag hittade rätt sort:

Phalaenopsis Brother Fancy
Cassandra 'Peter Lin' HCC/AOS
(78 pts, April 17, 1999)

Finns under kategorin: Our Awarded Phalaenopsis.

Dom är iallafall väldigt lika! smile.gif

Mvh/Danne.
Linda_A
CITAT (Rhodoskillen @ 15-03-2006, 06:17)
Kollade på den där sidan och tror att jag hittade rätt sort:

Phalaenopsis Brother Fancy
Cassandra 'Peter Lin' HCC/AOS
(78 pts, April 17, 1999)

Finns under kategorin: Our Awarded Phalaenopsis.

Dom är iallafall väldigt lika! smile.gif

Mvh/Danne.

Jo det var rätt likt.

Carex
Å andra sidan ska man inte bestämma sig för att man har en speciell sort, är de köpta onamnade är det in princip omöjligt att hitta rätt namn. tyvärr.
kristerh
CITAT (Carex @ 15-03-2006, 16:06)
Å andra sidan ska man inte bestämma sig för att man har en speciell sort, är de köpta onamnade är det in princip omöjligt att hitta rätt namn. tyvärr.

ja så är det, smått på omöjligt att få reda på namnet,
phalaenopsis hybrid kallas de allra flesta, vill man ha sortnamn måste man köpa i nån specialbutik som köper diekt från odlaren som i sin tur vet namnet.
krister
Linda_A
Alltså jag har inte sagt att det var en sån. sleep.gif Bara att det var likt.

Men jag fick inget vettigt svar ang bladstorleken.

Det är stor skillnad mellan bladstorlekarna på mina två brudorkidér.
morellen
Det finns väldigt många olika bladstorlekar på brudorkidéerna, jag har sett pyttevarianter och har en rätt liten modell samt några större. Min lilla vill inte vara med just nu, tappat allt utom sita knoppen men den var rätt tufsig när jag köpte den...
var det inte du som skulle slänga ut allt annat än hoyorna? rolleyes.gif passa dig, rätt som det är hittar du andra roliga okidéer som du bara MÅSTE ha wub.gif
Linda_A
CITAT (morellen @ 15-03-2006, 17:35)
Det finns väldigt många olika bladstorlekar på brudorkidéerna, jag har sett pyttevarianter och har en rätt liten modell samt några större. Min lilla vill inte vara med just nu, tappat allt utom sita knoppen men den var rätt tufsig när jag köpte den...
var det inte du som skulle slänga ut allt annat än hoyorna? rolleyes.gif passa dig, rätt som det är hittar du andra roliga okidéer som du bara MÅSTE ha wub.gif

haha jo fast de kommer EFTER hoyorna så de räknas inte. laugh.gif wub.gif

Man måste skapa regler eftersom serru. wink.gif
Carex
Jag kan jusom exempel säga att jag har en phalaenopsis som har väldigt långa blad, säkert två decimeter, förutom det så är de otroligt smala, ca. fem centimeter.
Linda_A
Nu har jag köpt två namnade orkidéer. wub.gif
Dendrobium Sabine T2 (vad står T2 för om någon nu vet?)

Oncidium mini red

wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon