Full version: Perenner
Maria zon 6
Jag har några påsar med Lila Sköldpaddsört, Stjärnflocka och Färgväppling som jag tänke så nu. På odlingsanvsningen från Impecta står det "Sås utomhus i lådor, krukor eller på ogräsfri kalljord, alternativt i kallbänk, under våren, mars-maj."

Måste jag ställa ut sådderna? Behöver dom en kallperiod eller kan jag ha dom inne hela tiden och på så sätt "snabba på" groningen och få en tidigare blomning?!
Helen i Piteå Zon 5
Nej, tyvärr så måste dom få en kylperiod för att gro, fröså nu, inne ett dygn och ställ sedan ut krukorna så hinner dom nog få sin kykperiod nu i vår. Lycka till! /Helen
Ser i mina anteckningar att jag hade Baptisiafröna i vatten 1dygn och ställde sedan krukan i kylen 6v, fröna grodde sedan.
Maria zon 6
Tack för ett snabbt o bra svar! Nu åker Färgväpplingen ner i ett vattenglas så sår jag i morgon, sen åker dom ut under någon buske!
Eva 33c
Bara för att förvirra dig lite kan jag berätta att jag sådde Baptisia australis
den 19 februari. Idag har 5 av 9 grott, med ungefär en veckas mellanrum mellan varje frö!
Jag hade tänkt så och ställa ut dem men så skrev någon (var det inte du Helen?! smile.gif )här på forumet att de inte behövde kyla men grodde väldigt långsamt och oregelbundet så det var minsann högtid att så dem inne tongue.gif
Så det gjorde jag! Och det gick ju bra. Jag köpte mina frön från Impecta i höstas.
Helen i Piteå Zon 5
Jo, det var säker jag, jag har frösått på bägge sätten, men vill ändå ha för mig att det grodde fortare i den krukan som hade varit i kylen..... biggrin.gif
kerstin z5-6
eller jag -för jag brukar strunta i kylning av baptisia däremot sandpapper o vattenblötläggning i den ordningen .. tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon